Profesijos mokymo metodika

  • Dalyko kodas: MDE 6004
  • Apimtis ECTS kreditais: 6
  • Pavadinimas anglų kalba: METHODS OF TEACHING PROFESSION
  • Dalykas atestuotas: 2022-08-31
  • Atestacija galioja iki: 2025-08-31
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Prof. (HP), dr. Sigitas Daukilas, Doc., dr. Nijolė Čiučiulkienė VDU Švietimo akademija, Švietimo vadybos ir politikos katedra

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Dalyko studijos skirtos antros pakopos studijų programos „Mokomojo dalyko edukologija“ studentams, studijuojantiems „Profesijos edukologija“ specializacijoje ir siekiantiems išmokti projektuoti profesijų dalykų mokymo turinį, taikyti ugdymo principus, metodus, taisykles, formas, tirti profesijos lauko inovacijas, pasirinkti tinkamas profesinių kompetencijų ugdymo vertinimo sistemas. Taip pat išmokti edukacinėmis, komunikacinėmis bei psichologinėmis priemonėmis įasmeninti profesinio ugdymo turinį profesijos pedagogo identitetui būdingomis vertybėmis.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The course is designed for the students of the second cycle study program “Subject Education”, who have chosen the specialization „Vocational education“ and want to learn to design the content of vocational subjects, to research the innovations of the profession and to learn, how to design the content of the teaching of the professions, apply the principles, methods, rules, forms, research of professional field innovation, choose the right professional competence evaluation systems. Also, learn how to personalize the content of vocational education with the values of the identity of the profession of vocational education by educational, communicative and psychological means.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Studentai turi žinoti Bendrosios pedagogikos, Psichologijos, Ugdymo filosofijos ir teorijos, Profesinio ugdymo metodologijos dalykus.

Dalyko studijų rezultatai

1. Gebėti projektuoti įvairių profesijų lauko dalykų pažinimo logiką, procesus, turinį ir struktūrą, taip pat pasirinkti ugdymo turinio (curriculum) metodologiją.
2. Gebėti analizuoti ir kritiškai vertinti profesijos dalykų mokymo kokybės kriterijus, įtraukiančius mokymo/si metodus, technologijomis grįstas mokymo/si priemones, mokymosi pasiekimų vertinimo sistemas ir įrankius, mokinio darbo įgūdžių bei savarankiškumo lygmens kaitos dėsningumus.
3. Gebėti identifikuoti profesijos dalyko tipą (technologinis, socialinis, biomedicininis, fizinis, bendrųjų gebėjimų), pažinimo loginę struktūrą (indukcija, dedukcija), loginio struktūrizavimo principus, formų įvairovę, profesinių uždavinių sistemas interaktyviam (įtraukiančiam), kritiniu mąstymu pagrįstam profesijos dalyko pažinimui.
4. Gebėti projektuoti ir praktiškai pademonstruoti pasirinkto dėstomo dalyko ugdymo turinį: formuluoti tikslus, profesinio išsilavinimo lygiui būdingą ugdymo turinį, edukacines technologijas, mokymosi pasiekimų vertinimo sistemas.
5. Gebėti kontekstualizuoti suprojektuoto dalyko temos turinį individui, darbo organizacijai ir valstybei aktualiomis vertybėmis.
6. Dalyvauti dėstomo dalyko metodinio bendradarbiavimo socialiniame tinkle, dirbti komandoje, dalintis sukaupta dalyko mokymo patirtimi.
7. Gebėti projektuoti skirtingo amžiaus tarpsnio, neįgalumo, socialinės atskirties asmenų profesijos mokymosi aplinkas, kūrybiškai taikyti patirtinio-projektinio mokymosi edukacines technologijas.
8. Gebėti reflektuoti studijų metu įgytas profesijų pažinimo pokyčių patirtis, praktiškai demonstruoti ir kritiškai vertinti pristatomus dalyko mokymo turinio pedagoginius scenarijus.

Dalyko turinys

1. Profesijų asociacijų deklaruojamos darbo vertybės. Profesiniai standartai. Profesinio rengimo standartai.
2. Modulinio mokymo programos: kvalifikacijos vieneto imtis, pažintinės, funkcinės ir bendrosios kompetencijos.
3. Profesijos dalykų kokybiško mokymo sistema: turinio pateikimas mokinio EGO lygmeniu; įtraukiantys metodai; vertybių kontekstualizavimas; ugdomasis vertinimas.
4. Mokinių savarankiškumo ugdymo metodai dalyko mokymo metu.
5. Profesinių veiklų sudėtingumo ir savarankiškumo lygio bei kintamumo parametrų nuolatinis tyrimas, inovacinis kontekstas.
6. Technologinių profesijų dalykų mokymo turinio projektavimo logika.
7. Socialinių profesijų dalykų mokymo turinio projektavimo logika.
8. Struktūruotas ir invariantiškas mokymo turinys.
9. Techninio – technologinio, integruoto, kritinio mąstymo ypatumai dalyko mokymo pamokoje.
10. STEAM elementai dalyko mokymo turinyje.
11. Profesinių uždavinių ir uždavinynų rengimo metodika.
12. Profesinio rengimo standartų, pamokos tikslų, edukacinės technologijos ir vertinimo sistemos sąsajos.
13. Profesijos dalykų išmokimo ugdomojo vertinimo edukacinės technologijos.
14. Dalykų mokymo turinio vizualizacija.
15. Technologinių dalykų nuotolinio mokymo formos ir pedagoginiai scenarijai.
16. Pameistrystės mokymo formos organizacinio scenarijaus projektas.
17. Profesijos pedagogų metodinio bendradarbiavimo ir lyderystės formos ir būdai.
18. Patirtinio mokymo/si metodai: amžiaus tarpsnių, neįgalumo, socialinės atskirties kontekstai.
19. Technologinių ir socialinių profesijų dalykų mokymosi pasiekimų vieneto (temos) edukacinės technologijos ir turinio strategijos projekto pristatymas. Geroji (blogoji) dalyko mokymo patirtis.

Dalyko studijos valandomis

Studijų vykdymo forma

Val. auditorinėse studijose

Val. nuotolinėse studijose

Paskaitos

12 val.

30 val.

Seminarai

12 val.

 

Konsultacijos

 

6 val.

Iš viso kontaktinio darbo val.

60 val.

Savarankiškas darbas

100 val.

Iš viso

160 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Pristatymai pirmojo ir antrojo seminaro metu – 20 proc. (kiekvienas po 10 proc.). Individualios užduoties pristatymas apibendrinamojo seminaro metu - 30 proc. Egzaminas – 50 proc. Jo metu pristatomas dalyko išmokimo pokyčius apibūdinantis rašinys.

Literatūra

1. 2016 Daukilas. S., Mičiulienė, R., Kovalčikienė, K., Kasperiūnienė J. Profesijos pedagogų veiklos turinys:profesinis tobulėjimas, identitetas, ugdymo turinio metodologija, kokybė. http://dspace.lzuu.lt/bitstream/1/6658/1/Daukilas_monografija_A51.pdf
2. 2019 McGrath, S., Mulder, M., Papier, J., Suart, R. (Eds.), Handbook of Vocational Education and Training: Developments in the Changing World of Work, Springer, 2019. https://www.researchgate.net/publication/325803643_Handbook_of_Vocational_Education_and_Training_Developments_in_the_Changing_World_of_Work
3 2022 Profesinių ir profesinio rengimo standartų duomenų bazės.
https://www.kpmpc.lt/kpmpc/kvalifikaciju-formavimas/standartai-2/profesiniai-standartai/
https://www.kpmpc.lt/kpmpc/kvalifikaciju-formavimas/standartai-2/profesinio-rengimo-standartai/
4. 2017 C. Warhurst, K. Mayhew, D. Finegold, J. Buchanan (Eds.), The Oxford Handbook of Skills and Training. https://global.oup.com/academic/product/the-oxford-handbook-of-skills-and-training-9780199655366?cc=lt&lang=en&
Papildoma literatūra
1. 2017 Mulder, M. (2017). Competence and the Alignment of Education and Work. In M. Mulder (Ed.), Competence-based Vocational and Professional Education.Bridging the Worlds of Work and Education (pp. 229-251). Bern: Springer International Publishings EBSCO duomenų bazė (VDU biblioteka)
2. 2009-2011 Lietuvos švietimo (2011), Mokslo ir studijų (2009) ir Profesinio mokymo (2010) įstatymai. Internetinė prieiga
3. 2022 KPMPC metodinės priemonės ir rekomendacijos profesijos pedagogams https://www.kpmpc.lt/kpmpc/profesinis-mokymas-3/asmens-igytu-kompetenciju-vertinimas/metodines-priemones-ir-aktuali-informacija/
4. 2013 Profesinio standarto rengimo metodika https://www.kpmpc.lt/Projektai/Profesinio%20standarto%20rengimo%20metodika.pdf
5. 2013 Profesinis mokymas Lietuvoje (CEDEFOP), Liuksemburgas: Europos Sąjungos leidinių biuras, 2013 https://www.cedefop.europa.eu/files/4128_lt.pdf
6. 2020 Ugdym turinio kūrimas mokyklos lygmeniu: galimybės ir iššūkiai https://smsm.lrv.lt/uploads/smsm/documents/files/teisine_informacija/ugdymo-turinio-kurimas-mokykliniu-lygmeniu-ramute-bruzgeleviciene.pdf