Mokyklinė psichologija

  • Dalyko kodas: PSI 4030
  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 6
  • Pavadinimas anglų kalba: School Psychology
  • Dalykas atestuotas: 2022-03-20
  • Atestacija galioja iki: 2025-03-20
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    dr. Jurga Misiūnienė, VDU Socialinių mokslų fakultetas, Psichologijos katedra

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Dalyke apibrėžiama mokyklinės psichologijos vieta kitų psichologijos krypčių kontekste, atskleidžiamas mokyklos psichologo ir kitų suaugusiųjų (pedagogų, tėvų) vaidmuo siekiant sukurti palankias mokymui(si) sąlygas. Pagrindinis dėmesys skiriamas supažindinimui su pagrindinėmis mokyklos psichologo praktinio darbo sritimis: pagalba akademinio, socialinio ir emocinio (psichikos sveikatos) funkcionavimo srityse.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The course provides understanding about school psychology field in the context of other areas of psychology, reveals the role of the school psychologist and other adults (educators, parents) in creating favorable teaching and learning conditions. The focus is to introduce to the main areas of the school psychologist's practical work: support for successful academic, social and emotional (mental health) functioning.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Bendroji psichologija, Asmenybės psichologija, Socialinė psichologija, Raidos psichologija, Kognityvinė psichologija III: gebėjimai, mokymasis ir išmokimas, Psichologinė diagnostika.

Dalyko studijų rezultatai

1. Atskleisti mokyklinės psichologijos teorinį pagrindą bei vietą kitų psichologijos krypčių kontekste.
2. Atskleisti bendradarbiavimo su mokyklos bendruomene, įskaitant šeimą, galimybes ir formas.
3. Pagrįsti psichologinės pagalbos padedant mokiniams siekti aukštesnių mokymosi pasiekimų ir sėkmingesnio funkcionavimo mokykloje priemones.
4. Apibūdinti pagrindinius besimokančiojo psichikos sveikatos apsaugos ir rizikos veiksnius.
5. Pristatyti mokyklinės psichologiją Lietuvoje atsižvelgiant į pasaulinį kontekstą.

Dalyko turinys

1. Mokyklinės psichologijos samprata ir raida.
2. Mokyklinės psichologijos teorinis pagrindas.
3. Psichologo veiklos kryptys ir funkcijos ugdymo sistemoje.
4. Psichologiniai akademinių pasiekimų aspektai: vertinimas ir intervencija.
5. Mokyklos psichologo darbas su specialiųjų ugdymo(si) poreikių turinčiais vaikais.
6. Komandoje su pedagogu: mokymui(si) palankios aplinkos kūrimas.
7. Sisteminis požiūris į problemų sprendimą ugdymo įstaigoje.
8. Mokymosi motyvacija: įvertinimas ir stiprinimas.
9. Socialinių įgūdžių lavinimas ugdymo įstaigose.
10. Mokinių psichinės sveikatos stiprinimas.
11. Krizių valdymas ugdymo įstaigoje.
12. Mokyklos klimato svarba sėkmingam mokinio funkcionavimui.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 30 val.
Seminarai 15 val.
Konsultacijos 15 val.
Savarankiškas darbas 100 val.
Iš viso 160 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Kontrolinis testas - 15%, komandinis darbas – 20%, kolokviumas – 25%, egzaminas – 40%

Literatūra

1. 2019 Burns, M. K. Introduction to School Psychology: Controversies and Current Practice. N.Y.: Oxford University Press
2. 2016 McGiboney, G. W. The Psychology of School Climate. Cambidge Schoolars Publisher. https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.vdu.lt:2443/lib/vmulib-ebooks/reader.action?docID=4567562&ppg=7
3. 2013 Sandoval., J. Crisis Counseling, Intervention and Prevention at Schools, 3 ed. N. Y., London: Routledge. https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.vdu.lt:2443/lib/vmulib-ebooks/reader.action?docID=1143690&ppg=1&query=school%20psychology
4. 2013 Alderman, M. K. Motivation for Achievement: Possibilities for Teaching and Learning, 3ed. N. Y.: Routledge. https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.vdu.lt:2443/lib/vmulib-ebooks/reader.action?docID=668707&ppg=6
5. 2007 Jimerson, S. R., Oakland, T. D., Farrell, P. T. The Handbook of International School Psychology. Sage Publication. https://web-s-ebscohost-com.ezproxy.vdu.lt:2443/ehost/ebookviewer/ebook/ZTAwMHh3d19fNDY3MTc3X19BTg2?sid=4034a4ee-0a07-43dc-be54-efea3ffe4bcb@redis&vid=0&format=EB&rid=1
Papildoma literatūra
1. 2018 Juknienė, R. ir kt. Psichologas ugdymo įstaigoje: praktiko užrašai. Kaunas: ,,iPrint“.
2 2012 Branstetter, R. The School Psychologist's Survival Guide https://www.thrivingschoolpsych.com/free-tools/
3. 2010 Peacock, G. G. et al. Practical Handbook of School Psychology : Effective Practices for the 21st Century. N.Y., London : Guilford Press.