Švietimo stebėsena

  • Dalyko kodas: EDU 6033
  • Apimtis ECTS kreditais: 6
  • Pavadinimas anglų kalba: Monitoring of Education
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Prof. dr. Dalia Survutaitė, Švietimo akademija

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Efektyviai vadovauti atitinkamam švietimo lygiui ar institucijos tipui įmanoma disponuojant tikslia, savalaike ir būtina informacija. Nuolatinis švietimo būklės stebėjimas, fiksavimas, analizė bei vertinimas užtikrina kokybės tvarumą. Todėl dalykas „Švietimo stebėsena“ skirtas plėtoti švietimo vadybininkų gebėjimą išlaikyti ir puoselėti kokybės kultūrą.
Kurso „Švietimo stebėsena“ metu analizuojama švietimo stebėsenos samprata, nagrinėjamos stebėseną vykdančios institucijos – jų sistema, analizuojama švietimo problematika, šalies ir užsienio šalių pasiekimai, aptariami stebėsenos rodikliai. Magistrantai gilinasi į švietimo rodiklius, pratinasi fiksuoti, analizuoti bei vertinti ugdymo institucijų duomenis.
Pasirinkę šį dalyką magistrantai plėtos išmanymą apie esminius švietimo stebėsenos klausimus ugdysis problematikos suvokimą ir puoselės gebėjimą vykdyti stebėseną savo švietimo institucijoje.

Dalyko anotacija užsienio kalba

Only possessing precise, real-time and necessary information, it is possible to efficiently manage a certain level of education or a certain educational institution. Continuous monitoring of situation in education, its recording, analysis and evaluation ensure sustainability of quality. Therefore, the study subject “Monitoring of Education” aims at development of education managers’ abilities to preserve and nurture the culture of quality.
In the study subject “Monitoring of Education“ the concept of education monitoring is analysed, the institutions that conduct monitoring and their system are analysed as well as problems in education, experience accumulated in the country and abroad, monitoring indicators are discussed. Master programme students examine education indicators, get used to tracking, analysing and evaluating data of educational institutions.
Having chosen this study subject, MA students will develop their knowledge of essential issues in monitoring of education and understanding of problems as well as will cultivate their ability to perform monitoring in their educational institutions.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Bakalauro lygmens studijų dalykai: Edukologija; Vadyba

Dalyko studijų rezultatai

8.1. Apibrėžti švietimo stebėsenos sampratą ir jos sandarą Lietuvoje, Europos Sąjungos ir kitose šalyse.
8.2. Retrospektyviai vertinti švietimo stebėsenos sistemos ir rodiklių kaitą.
8.3. Apibūdinant švietimo stebėseną kaip sistemą identifikuoti valstybėje švietimo kokybės užtikrinimą vykdančias institucijas.
8.4. Analizuoti ir apibūdinti stebėsenos organizavimą ir vykdymą.
3.1. Naudoti ugdymo(si) kokybės vertinimo instrumentus.
3.2. Fiksuoti, analizuoti ir interpretuoti pasirinktų rodiklių kokybės duomenis.
9.1. Siekiant institucijos veiklos kokybės tobulinimo projektuoti ugdymo(si) kokybės vertinimo metodiką.
9.2. Analizuoti ir vertinti institucijos pasirinktos veiklos srities kokybę.

Dalyko turinys

Stebėsenos klasifikacija.
Švietimo stebėsenos samprata.
Švietimo stebėsena kaip sistema.
Švietimo stebėsenos modelių įvairovė pasaulyje.
Švietimo stebėsenos raida Lietuvoje.
Kokybės užtikrinimo funkcijos.
Švietimo stebėseną vykdančios institucijos.
Švietimo stebėsena kaip kokybės užtikrinimas.
Švietimo kokybės stebėsenos rūšys.
Švietimo stebėsenos auditas.
Stebėsenos organizavimo ir vykdymo etapai.
Mokyklos veiklos kokybės vertinimo strategija ir taktika.
Ugdymo(si) kokybės stebėsena.
Mokyklos veiklos kokybės duomenų analizė.
Metodologiniai švietimo stebėsenos aspektai.
Mokyklos veiklos kokybės vertinimo šaltiniai ir metodai.
Švietimo stebėsenos rodikliai.
Mokyklos veiklos kokybės (įsi)vertinimo modelio analizė.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 30 val.
Seminarai 15 val.
Pratybos 10 val.
Konsultacijos 5 val.
Savarankiškas darbas 100 val.
Iš viso 160 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Studijų rezultatai vertinami taikant kaupiamojo balo sistemą. Galutinis pažymys (100 proc.) integruoja:
Pasirengimą seminarams – 10 %
Individualų darbą (Pasirinkto rodiklio Lyderystė ir vadyba retrospektyvinė, kontekstinė analizė) – 25 %
Komandinį darbą (Bendrojo ugdymo mokyklų veiklos srities Lyderystė ir vadyba (4) tam tikros temos pasirinkto rodiklio kokybės vertinimas) – 40%
Egzaminą (Testas su atvirojo ir uždarojo tipo klausimais) – 25%

Literatūra

1. 2012 Valstybės švietimo ir mokslo stebėsenos tvarkos aprašas. https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.431543
2. 2012 Valstybės (strateginiai) švietimo stebėsenos rodikliai http://www.itc.smm.lt/patvirtinti-valstybes-strateginiai-svietimo-stebesenos-rodikliai-ir-mokslo-stebesenos-tvarkos-aprasas/
3. 2015 Inovatyvusis viešasis sektorius – misija įmanoma? Teminio tyrimo ataskaita file:///C:/Users/Admin/Downloads/Inovatyvus%20vie%C5%A1asis%20sektorius.pdf
4. 2016 Švietimo stebėsena. Valstybinio audito ataskaita https://www.vkontrole.lt/failas.aspx?id=3644
5. 2018 Education and training monitor https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/53285723-e3d2-11e8-b690-01aa75ed71a1/language-en/format-PDF/source-search
Papildoma literatūra
1. 2017 Accountability in education: meeting our commitments; Global education monitoring report summary https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259593
2. 2011 Kokybės užtikrinimas Lietuvos švietimo sistemoje https://www.kpmpc.lt/kpmpc/wp-content/uploads/2015/11/KPU_tyrimas_LT.pdf
3. 2016 Lietuva. Švietimas šalyje ir regionuose. Mokinių pasiekimai
https://www.smm.lt/uploads/lawacts/docs/579_fe74d41af353e5b42b4c4b27f24e8fce.pdf
4. 2017 Lietuva. Švietimas šalyje ir regionuose. Mokytojas
https://www.smm.lt/uploads/lawacts/docs/579_31c9a436306902e3bb73e103286eedf2.pdf
5. 2018 Lietuva. Švietimo būklės apžvalga. Gera mokykla
https://www.smm.lt/uploads/documents/tyrimai_ir_analizes/SB_apzvalga_2018.pdf
6. 2017 Lietuvos švietimo būklės 2013-2016 metais apžvalga www.lrs.lt/sip/getFile3?p_fid=3446
7. 2017 Profesinio mokymo būklės apžvalga https://www.sac.smm.lt/wp-content/uploads/2017/09/Profesinio-mokymo-bukles-apzvalga-2017.pdf
8. 2011 Švietimo stebėsenos sistemos modelio tobulinimas http://www.esparama.lt/es_parama_pletra/failai/ESFproduktai/2011_Svietimo_stebesenos_modelio_tobulinimo_paslaugos_galutine_ataskaita.pdf