Edukologija
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Studijų dalyko paskirtis supažindinti studijuojančius su švietimo reikšme besivystančiai XXI a. žinių visuomenei, atskleidžiant švietimo ir švietimo tyrimų / mokslo (edukologijos) objektą (ugdymas / ugdymasis / saviugda), tikslus, uždavinius, metodus ir priemones bei švietimo vietą tautos ir pasaulio kultūros plėtotei. Diskutuojamas asmens, šeimos, mokyklos (bendrojo ugdymo, profesinio mokymo, aukštojo mokslo), visuomenės (žiniasklaidos, NVO ir pan.) ir valstybės vaidmuo bei sąveika plėtojant kiekvieno piliečio kūrybines galias, siekiant žmogaus asmeninės ir profesinės savirealizacijos šiuolaikinėje žinių visuomenėje.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The mission of study course unit is to inform students with significance of education for the development of knowledge society in the XXI century revealing object (education, adolescent self-education and self education), aims, tasks, methods and means of education and education research (educology) as well as role of education and education research in the development of national and worldwide cultures. The role and interaction of person, family, school (general education, vocational education as well as higher education), society (media means, NGO, etc) and the state developing potentials of creativity of each citizen achieving personal and vocational self-realization in the nowadays society of knowledge are discussed.
Dalyko studijų rezultatai
1. Išvardinti skirtingus švietimo reiškinius bei paaiškinti jų sampratas.
2. Paaiškinti ugdymo proceso logiką ir struktūrą.
3. Pagrįsti ugdymo ir kultūros tarpusavio sąsajas.
4. Paaiškinti prigimties ir ugdymo sąveikos reikšmę sėkmingai asmens savirealizacijai.
5. Paaiškinti pažinimo (suvokimo ir supratimo) proceso pagrindus ir mechanizmus.
6. Paaiškinti svarbiausi profesijos rinkimosi veiksniai asmens (savasties) ir darbo rinkos poreikių kaitos (aplinkos) kontekste.
Dalyko turinys
Švietimo reiškinio samprata; Pagrindiniai švietimo reiškiniai, jų turinys ir skirtumai; Pagrindiniai ugdymo principai; Ugdymo turinio samprata ir formos; Kompetentingumais grįstas ugdymo turinys; Profesionalumo samprata; Gabumas, žinios, vertybės, požiūris, gebėjimas, mokėjimas, įgūdis. Švietimo tyrimų objektas; Ugdymo proceso veikėjai (socialiniai dalininkai); Ugdymo proceso logika ir struktūra; Reikalavimai ugdytojo asmenybei; Reikalavimai mokytojo kvalifikacijai (kompetentingumui); Švietimo kokybė: samprata, koncepcijos, struktūra, turinys; Artimiausios vaiko vystymosi zonos dėsnis (L. Vygotskis) Kultūros ir Natūra; Kultūros kaip kūrybos samprata; Kultūros struktūra: mintis, žodis, kūnas; Kūrybinis nusiteikimas; Kūrybinis veiksmas; Kūrybinė gėrybė; Ugdymas kaip kūrybos priežastis ir žmogaus prigimtis kaip kūrybos sąlyga; Intelektas (aumuo) ir inteligencija (protas); Intelekto ir inteligencijos sąveika ugdyme, ugdymęsi ir saviugdoje. Prigimties samprata (genotipo samprata, genotipo struktūra, genetinis kodas); Aplinkos samprata (bendra aplinka, individuali aplinka, speciali arba ugdomoji aplinka); Fenotipas, savastis, tapatybė; Asmens sąveikos su aplinka ypatumai socialinio rekonstrukcionalizmo (outside in) ir elgsenos genetikos (inside out) teorijų atvejais; Savirealizacijos samprata; V Franklio logoterapijos teorija; „Gyvenimo spiralė“; Žmogus kaip fenomeno esmė: kūno ir sielos (psichikos) dialektinio prieštaringumo vienybė; Sielos struktūra ir jos dalių (dvasių) vidinės sąveikos dinamika Platono ir Aristotelio požiūriais. Pasaulėžiūros samprata; Metafizinė, normatyvinė ir analitinė tradicija ugdyme; Sąmonės ir pasąmonės sąveika bei vaidmenys ugdyme; Herbarto pakopinio suvokimo teorija.Profesijos, specialybės, specializacijos ir darbo vietos pareigybių sampratos. Darbo rinkos samprata. Profesijų klasifikacija; Tipinės profesijos rinkimosi klaidos; Profesijos rinkimosi pagrindai: profesinis informavimas, profesinis konsultavimas, profesinis veiklinimas. Hollando teorijos taikymo ugdymo praktikoje pagrindai.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos (P) 30 val.
Darbas grupėse, konsultavimas 15 val.
Savarankiškas darbas 62 val.
Iš viso 107 val.
Studijų rezultatų vertinimas
1. Kolokviumas – 30 % (testas su atviro ir uždaro tipo klausimai).
2. Individualus savarankiškas darbas (20 %)
3. Egzaminas – 50 % (testas su atviro ir uždaro tipo klausimais).
Literatūra
Pagrindinė literatūra
1. 1995 Pukelis K. Mokytojų rengimas ir tautos kultūra, K., Aušra.
2. 1998 Pukelis K. Mokytojų rengimas ir filosofinės studijos, K., Versmė.
3. 2004 Pukelis K. Mokytojų rengimo idealinio modelio parametrai, K., VDU
4. 2008 Narbekovas, A., Obelenienė, B., Pukelis K. Lytiškumo ugdymo
etika, K., VDU
5. 1992 Šalkauskis S. Rinktiniai raštai )Pedagoginės studijos), I knyga.
Vilnius, Leidybos centras.
6. 2011 Jovaiša L. Edukologija, Vilnius, Agora.
Papildoma literatūra
1. 2014 Pukelis K., Smetona A. Studijų kokybės terminų žodynas, Vilnius, VU.
2. 1991 Šalkauskis S. Raštai II, Filosofijos ir pedagogikos terminija, Vilnius, Mintis
3. 2022 Susan S. Semel (Editor), Molly Vollman Makris (Editor), Cara Kronen (Editor). Foundations of Education (2nd Edition), Routledge, ISBN-10 1032374667; ISBN-13 978-1032374666.
4. 2023 AbuAssaly-George, Lisa author, Bunney, Kanoe author, De Valdenebro, Ceci author, Mead, Tanya author, Margolis, Jennifer editor. Foundations of Education. Place of publication not identified Open Oregon Educational Resources.