Ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo inovacijų vadyba

  • Dalyko kodas: EDU 5203
  • Apimtis ECTS kreditais: 6
  • Pavadinimas anglų kalba: Management of Early Childhood and Pre-primary Education Innovations
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Prof. dr. Ona Monkevičienė, doc. dr. Milda Brėdikytė, doc. dr. Birutė Autukevičienė

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Modulis skirtas plėtoti kompleksinį teorinį supratimą apie ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo inovacijas, inovacijų kultūrą, tyrimais grindžiamas naujų idėjų, žinių ir ugdymo turinio, proceso bei aplinkos inovacijų kūrimo strategijas. Taip pat įgyti gebėjimus analizuoti, sisteminti, tyrinėti, projektuoti bei įgyvendinti ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo inovacijas, vadovaujantis šiuolaikinėmis vadybos teorijomis bei strategijomis.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The study module aims at development of students’ complex theoretical understanding about early childhood education and pre-primary education innovations, culture of innovations, research-grounded strategies for development of such innovations as new ideas, knowledge and curriculum, process and setting of education. It also targets at enabling students to analyse, classify, explore, project and implement early childhood education and pre-primary education innovations on the basis of contemporary management theories and strategies.

Dalyko studijų rezultatai

1. Kritiškai taikys inovacijų kūrimo, diegimo ir sklaidos bei inovacijų vadybos teorijas sistemiškai analizuojant ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo inovatyvias praktikas.
2. Gebės sisteminti ir kritiškai vertinti tyrimus apie ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo inovacijas, atlikti individualius tyrimus inovacijų ir inovacijų vadybos tematika.
3. Gebės analizuoti šalies ir užsienio ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo inovacijas, vertinti jų poveikį vaikų ugdymo kokybei, numatyti strateginius inovacijų plėtros prioritetus, kurti ir koordinuoti jų įgyvendinimo programas, projektus.
4. Gebės komunikuoti informaciją apie ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo inovacijas pedagogams, kitiems specialistams ir ugdymo įstaigos bendruomenei, organizuoti naujų idėjų ir žinių kūrimo procesus, telkti komandas programų ir projektų kūrimui bei įgyvendinimui.
5. Gebės demonstruoti iniciatyvumo, atvirumo inovacijoms ir lyderystės gebėjimus, kuriant, įgyvendinant, vertinant ir dalinantis su kitais inovatyviomis ikimokyklinio bei priešmokyklinio ugdymo praktikomis.

Dalyko turinys

1. Ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo inovacijų samprata, inovacijų teorijos, inovacijų kultūra (pozityvi, bendradarbiavimu ir atvirumu naujovėms grindžiama kultūra, žinių vadyba, kūrybiškumas, pokyčių valdymas, pasidalytoji lyderystė, iniciatyvų skatinimas, mažas galios nelygybės laipsnis).
2. Ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo inovacijų rūšys: pagal pobūdį (turinio, ugdymo proceso, organizacinės struktūros ir funkcijų, ugdomosios aplinkos); pagal naujumo lygį (radikalios, modifikuojančios); pagal įgyvendinimo ciklus (vienkartinės, daugkartinės); pagal organizacines ypatybes (vidaus organizacinės, tarporganizacinės); pagal pokyčių taikinius, pagal kryptį (kylančios iš apačios, nuleidžiamos iš viršaus).
3. Ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo inovacijų vadybos samprata, inovacijų vadybos rūšys (strateginė, funkcinė, operacinė).
4. Ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo inovacijų analizė, atranka, sisteminimas.
5. Ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo inovacijų sėkmės ir efektyvumo vertinimas.
6. Inovatyvus ugdymo turinys: STE(A)M ir robotika ikimokyklinio ugdymo įstaigose ir priešmokyklinėse grupėse.
7. Inovatyvios ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo strategijos (mokymasis pakeliui, jungtinio dėmesio iniciavimas ir palaikymas, kito perspektyvos suvokimo skatinimas, iššūkio situacijų kūrimas, komunikaciniai vaiko ir pedagogo susitikimai, mąstymas kartu, situacijos didaktika ir kt.)
8. Inovatyvių ugdymo sistemų ir inovatyvių ugdymo organizavimo modelių kūrimas.
9. Inovatyvios, skaitmeninėmis technologijomis praturtintos aplinkos kūrimas, lauko aplinkos inovacijos, veiklos natūralioje aplinkoje ir edukaciniuose centruose už įstaigos ribų organizavimas.
10. Inovatyvus ugdančiosios naratyvinio žaidimo pedagogikos (NEPL) metodas ugdymo įstaigoje (teorinės ir praktinės ištakos, naratyvinio žaidimo samprata, ir metodo diegimo etapai)
11. NEPL metodo diegimas ugdymo įstaigoje (bendruomenės supažindinimas, pasirengimo diegti modelį įvertinimas, NEPL praktinis išbandymas, žaidžiančių suaugusiųjų komandos formavimas)
12. NEPL projekto rengimas (pagrindinių etapų planavimas, ugdymo tikslų numatymas, žaidžiančios bendruomenės ugdymo įstaigoje kūrimas)
13. NEPL projekto įgyvendinimas (stebėsena, dokumentavimas, nuolatinis įsivertinimas, projekto rezultatų komunikavimas pedagogų ir tėvų bendruomenei)
15. Inovacijų kultūros ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigose strateginis valdymas.
16. Inovatyvių idėjų, naujų žinių bendro kūrimo procesų valdymas, inovacijų paieškos, kūrimo, diegimo ir sklaidos procesų vadyba. Inovacijų kūrimo etapai. Pasidalijimas informacija, bendravimas ir bendradarbiavimas.
17. Inovacijų paiešką, kūrimą, diegimą ir sklaidą ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigose skatinantys veiksniai ir kliūtys, trukdžiai (organizaciniai, politiniai, asmeniniai). Pasipriešinimas pokyčiams įveika (pasipriešinimo šaltiniai, jėgos, palaikančios STATUS QUO, asmeninės priežastys, įveikimo metodai), vadovavimo strategijos, padedančios įveikti pasipriešinimą.
18. Asmeniniai inovacijų kultūros veiksniai: polinkis rizikuoti, pasirengimas priimti iššūkius, ilgalaikė orientacija į pokyčių siekimą, lyderystė, tolerancija nesėkmėms, konfliktams.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 36
Seminarai 14
Konsultacijos (nuotolinės) 10
Savarankiškas darbas 100
Iš viso 160

Studijų rezultatų vertinimas

1. 4 užsienio straipsnių apie inovacijas ir jų vadybą apžvalgos, pateiktos VMA, vertinimas. 20 proc.
2. Atvejo studijos inovacijų ir jų vadybos tema vertinimas (diskusija ir pateiktis VMA). 40 proc.
3. Pristatymų pedagogų ir tėvų bendruomenėms parengimas. 30 proc.
4. Prezentacijų parengimo ir pristatymo vertinimas. 10 proc.

Literatūra

1. 2003 Jakubavičius A., Strazdas R., Gečas K. Inovacijos procesai, valdymo modeliai, galimybės. Vilnius: Lietuvos inovacijų centras.
2. 2017 Labanauskas L. Socialinės inovacijos ir kūrybiškumas švietimo ir inovacijų politikos kontekste Socialinis ugdymas, 2017, t. 47, Nr. 3, p. 33–45
3. 2014 Aida Bilevičienė, Jolita Gurskytė, Paulius Godvadas, Tania Gurova, Sandra Navickaitė,
Rasa Paurytė, Olga Leikina. “Kūrybinių partnerysčių” modeliu pagrįsto ugdymo inovatyvumo tyrimo rezultatų pristatymas
4. 2013 Brigita Janiūnaitė, Nijolė Bankauskienė, Aldona Augustinienė, Nijolė Čiučiulkienė. Edukacinės inovacijos rengiant pedagogus. Leidėjas: KTU leidykla Technologija
5. 2017 Brėdikytė, M. (Sud.) Naratyvinis žaidimas ir mokymasis. Gairės ikimokyklinio ir pradinio ugdymo pedagogams, dirbantiems su 3-8 metų vaikais. 75 psl. Kaunas: Vitae Litera
Prieiga internete: https://drive.google.com/file/d/0B10L3n0WIQkFZVN5Z2ItN1B4cS1DU1hRSzFEbkk0OGNYWmpB/view
Papildoma literatūra
1. 2015 P. Hakkarainen, M. Brėdikytė, A, Brandišauskienė, G. Sujetaitė – Volungevičienė Ikimokyklinio amžiaus vaiko raida: žaidimas ir savireguliacija Kaunas: Vitae Litera