Interneto kultūra
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Internetas vakaruose yra priimamas, lyg tai būtų savaime suprantama duotybė. Panašiai kaip ir su žuvimis, kurios mažai ką gali papasakoti apie vandenį, taip ir jo vartotojai stokoja galimybės kritiškai pažvelgti į centrine jų komunikacine ašimi esantį servisą. Šis kursas suteiks galimybę akademiškai įsigilintį į interneto reiškinį analizuojant pagrindinius sociokultūrinius bei filosofinius jo aspektus. Čia bus nagrinėjamos tiek ir internetą liečiančioms diskusijoms viešojoje erdvėje įprastos temos, kaip socialiniai tinklai, memai, piratavimas ar „fake news“, tiek ir daugiau filosofiniai interneto diskursai, kaip laiko ir erdvės patirčių kismas, interneto hierarchijos, komercializacija bei internetinis menas. Studentai šio kurso eigoje išmoks kelti probleminius klausimus apie įvairius interneto kultūros aspektus, sugebės kritiškai pažvelgti į šią technologiją bei jos daromą poveikį jų pačių kasdienybei. Koliokviumas ir egzaminas vyks trumpų esė pavidalu, o namų darbui studentai galės realizuoti kūrybinį projektą nagrinėjantį vieną iš kurso eigoje paliestų temų.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The internet in western culture is taken for granted. Similar to a fish which has little to say about water, the users of the internet lack the ability to take a critical look at the service which is the central communicational axis of their existence. This course will provide an opportunity for an academical inquiry into the phenomenon of the internet by analyzing the main sociocultural and philosophical aspects of it. The course will cover both topics which are common to internet debates in the public sphere, such as social networks, memes, piracy or fake news, as well as more philosophical internet discourses like the transmutation of time and space, internet hierarchies, commercialization, and internet art.
With the help of this course, students will be able to raise problematic questions about various aspects of internet culture and will become competent enough to take a critical look at this technology and its impact on their daily lives. The colloquium and the exam will take the form of short essays, while for the homework students will have a chance to produce a creative project which would aesthetically elaborate on some of the topics covered through the course.
Dalyko studijų rezultatai
Apibūdinti esminius interneto generuojamus sociokultūrinius efektus.
Įvertinti didžiųjų interneto servisų kuriamas socialines bei ekonomines problemas.
Įvertinti internetinių socialinių tinklų bei juose dominuojančių kultūrinių praktikų specifiką bei įtaką visuomenei.
Įvertinti skaitmeninio piratavimo įtaką kūrybinių industrijų laukui pasaulio ir Lietuvos kontekste.
Apibūdinti techninės interneto infrastruktūros specifiką, technologinę jos raidą bei įtaką internetu medijuojamoms kultūrinėms ir ekonominėms praktikoms.
Atskleisti post- internetiniame mene užkoduotą interneto visuomenės kritiką taip estetiškai įžeminant teorines įžvalgas bei įgaunant gebėjimą kurti analogiškus kultūrinius objektus.
Dalyko turinys
1. Įvadas. Kodėl reikėtų studijuoti internetą?
2. Sociokultūrinis interneto poveikis #1: kultūros teorija, technologinės revoliucijos ir kultūra, informacijos amžiaus įsigalėjimas, tinklaveikos visuomenė pagal M. Castells.
3. Sociokultūrinis interneto poveikis #2: tinklaveika ir politinė destabilizacija, dalyvaujamoji kultūra pagal H. Jenkins, fanų bendruomenės, internetinis aktyvizmas, įsitraukimo barjerai, dalyvavimo komercializacija.
4. Laiko pokyčiai: laiko samprata, kognityvinis laiko suvokimas, akseleracija vėlyvajame kapitalizme, „Timeless Time“ pagal M. Castells, gyvenimo ritmų pokyčiai interneto amžiuje, laikinumų ir žinojimo sąsaja bei interneto rolė šiame procese pagal R. Hassan, tekantis tinklaveikos laikas ir laiko suplokštėjimas pagal E. During, kultūrinė stagnacija pagal M. Fisher.
5. Erdvės pokyčiai #1: fizikinė erdvės samprata, socialiai sukonstruotos erdvės teorija pagal H. Lefebvre ir jos aplikavimas internetinei visuomenei, išmanieji miestai ir internetas, „Space of Flows“ pagal M. Castells.
6. Erdvės pokyčiai #2: post-internetinė erdvė, skaitmeninis-fizinis dichotomijos problemos, ryšys tarp fizinio ir skaitmeninio sluoksnių, kritiniai interneto erdvės aspektai pagal G. Lovink ir L. Drulhe.
7. Socialinės medijos #1: socialiniai tinklai sociologijoje, socialinės medijos istorinėje perspektyvoje, internetinių socialinių medijų revoliucija, filosofinė ir psichoanalitinė tapatybės sampratos bei jų ryšys su socialinių medijų profiliais, pasąmonė pagal C. G. Jung ir jos apraiškos bei problemos socialinių medijų kontekste.
8. Socialinės medijos #2: psichometrika, Cambridge Analytica skandalas, minių psichologija socialinėse medijose, pakitusi socialumo samprata socialinėse medijose, informacijos pertekliaus fenomenas.
9. Socialinės medijos #3: socialinių medijų įtaka psichinei naudotojų sveikatai, politinė socialinių medijų ekonomika, ateities socialinių medijų perspektyvos.
10. Memai, kaip interneto folkloras: memo samprata ir skirtumas nuo viruso, simbolinės memų vertės ir potencialas virtualios tapatybės konstravimui, memų sėkmės kriterijai, koncepcinė memų genezė.
11. YouTube kultūra: YouTube kaip visuomenės veidrodis, remiksavimo fenomenas, „prosumer“ samprata, įvairaus YouTube kultūrinio turinio apžvalga, žvaigždės samprata YouTube eroje, monetizacijos logika, cenzūra ir korporatizacija.
12. Etika internete #1: filosofinis etikos apibrėžimas, etika praktikoje, etinės interneto problemos, kibersauga, piratavimas.
13. Etika internete #2: „Sad by Design“ pagal G. Lovink, platforminis kapitalizmas, nuolatinė priežiūra, alternatyvos dominuojantiems servisams, decentralizuoti įrankiai, „DarkNet“ aspektai bei galimybės.
14. Internetas kaip technologija: interneto istorija, fiziniai ir infrastruktūriniai jo aspektai bei politinių interesų siekis jais manipuliuoti,
„Blockchain“ bei „Internet of Things“ perspektyvos.
15. Internetinis menas: net.art judėjimas, post- internet art judėjimas, Rhizome projekto aspektai, konkrečių meno kūrinių ikonologinė analizė juos siejant su kurse nagrinėtomis teorinėmis įžvalgomis, Vaporwave subkultūra ir sociokultūrinės jos implikacijos.
Dalyko studijos valandomis
Studijų vykdymo forma |
Val. auditorinėse studijose |
Val. nuotolinėse studijose |
Paskaitos |
0 val. |
45 val. |
Seminarai |
15 val. |
0 val. |
Laboratoriniai darbai |
0 val. |
0 val. |
Pratybos |
0 val. |
0 val. |
Konsultacijos |
0 val. |
0 val. |
Iš viso kontaktinio darbo val. |
60 val. |
|
Savarankiškas darbas |
100 val. |
|
Iš viso |
160 val. |
Studijų rezultatų vertinimas
Kolokviumas – 30% Kūrybinis projektas – 30% Virtualios diskusijos – 10% Egzaminas – 30%
Literatūra
1. 2011 Lovink, Geert. Networks Without a Cause
2. 1996 Castells, Manuel. Tinklaveikos visuomenės raida
3. 2003 Stallabrass, Julian. Internet art: the online clash of culture and commerce
4. 2009 Jogns, Adrian. Piracy: The Intellectual Property Wars
5. 2018 Watts. Clint. Messing with the Enemy: Surviving in a Social Media World of Hackers, Terrorists, Russians, and Fake News
Papildoma literatūra
1. 2016 Lovink, Geer. Social Media Abyss: Critical Internet Cultures and the Force of Negation
2. 2011 Carr, Nicholas. Seklumos: kaip internetas veikia žmogaus smegenis