Ugdymo neuropsichologija (MDE5003)
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Kurso metu aptariama aukštųjų žievės funkcijų raida bei socialinių ir biologinių veiksnių įtaka raidai. Atkreipiamas dėmesys į funkcijos lokalizacijos dinamiškumo esmę ir reikšmę, esant raidos anomalijoms. Akcentuojamos limbinės sistemos - žievės- aukštosios žievės funkcijos. Ypatingas dėmesys skiriamas vaikų bei paauglių kalbos funkcinės sistemos raidai, neuropsichologiniams raidos sutrikimo aspektams. Aptariami aukštųjų žievės funkcijų nepakankamumo sindromai. Apibendrinami šiuolaikiniai neuromokslų pasiekimai, leidžiantys neinvaziniais metodais objektyviai vertinti pažintines funkcijas bei jų sutrikimus įvairiuose amžiaus tarpsniuose. Kurso metu mokama suprasti darbą su neuropsichologiniais testais, siekiant visapusiško objektyvaus neuropsichologinio įvertinimo bei koregavimo. Studentai motyvuojami gilintis į galvos smegenų tyrimų ir neuropsichologinių žinių bei testų interpretavimą.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The course provides materials on the development of the higher functions of the cortex and the impact of social and biological factors on this development. A lot of attention is given to the essential understanding and meanings in the study of localization–based dynamism in cases of anomalous development. The emphasis is laid on limbic systems in terms of the study of functions of the cortex and higher cortex. Special attention is paid to the development of the system of language functioning, and to the study of different aspects of disorders in neuropsychological development. The syndroms of insufficiency in the higher functions of the cortex are discussed. The achievements and general situation of contemporary neurosciences are analysed, with their strengths highlighted in terms of accessibility and spread of non-invasional methods, which enable the specialists to obtain objective information about the state of cognitive functions and their disorders at different periods of their development. On the course, the students are taught how to understand use of the specific neuropsychological test use with the aim of maximising objectivity and widening the scope of neuropsychological assessment and correction. The students are encouraged and motivated to get in-depth understanding of the interpretation of neuropsychological research and testing.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Bendroji psichologija, išmanyti žmogaus anatomija ir fiziologiją
Dalyko studijų rezultatai
1. Suprasti ir gebėti paaiškinti galvos smegenų dalių funkcijas bei sutrikimus.
2. Gebėti apibūdinti, identifikuoti nervų sistemos raidą.
3. Gebėti paaiškinti neuroplastiškumą ir prielaidas jam pasireikšti.
4. Gebėti paaiškinti elgsenos formavimo mechanizmus
5. Gebėti atpažinti neuropsichologinius pažinimo funkcijų mechanizmus, šių funkcijų sutrikimus (klasifikacijas) bei pagrindinius bruožus
6. Gebėti paaiškinti neuropsichologinės reabilitacijos reikšmę ir korekcijos galimybes.
7. Gebėti atpažinti neuropsichologinius tyrimo metodus, žinoti jų nudojimo principus.
Dalyko turinys
Funkcinė nervų sistemos sandara. Neuronas, jo sandara. Neuronų klasifikacija. Neuroglija, jos funkcijos. Žmogaus centrinės nervų sistemos (CNS) apžvalga.
Smegenų raida ontogenezėje.
Neuroplastiškumas.
Psichinių funkcijų programavimo, reguliacijos ir kontrolės blokas. Mąstymo neuropsichologija.
Klinikinė diferencinė neuropsichologija.
Dėmesio neuropsichoogija.
Atminties neuropsichologija.
Kalbos neuropsichologija
Reabilitacinė neuropsichologija.
Reabilitacinės neuropsichologijos samprata. Aukštųjų žievės funkcijų raidos nepakankamumo korekcijos galimybės. Vaikų su negalia reabilitacijos kryptys
Neuropsichologiniai tyrimo metodai.
Neuropsichologinių tyrimo metodų ir galvos smegenų vaizdavimo metodų apjungimas ir naudojimas diferencinei neuropsichologinei diagnostikai
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 30 val.
Seminarai 24 val.
Konsultacijos 6 val.
Iš viso kontaktinio darbo val. 60 val.
Savarankiškas darbas 100 val.
Iš viso 160 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Kaupiamąjį vertinimą sudaro: kolokviumas – 30 proc., pasirinktos temos pristatymo įvertinimas – 20 proc., egzaminas -50 proc.
Literatūra
1. 2008 Kolb B., Ian Q. Whishaw IQ. Fundamentals of Human Neuropsychology. Worth Publishers
2. 2004 Hale J. B. School Neuropsychology: A Practitioner's Handbook, The Guilford press.
3. 2009 Geake, J. G. The brain at school :educational neuroscience in the classroom.Maidenhead; New York: McGraw Hill/Open University Press
Papildoma literatūra
1. 2008 Rolls, E. T. Memory, attention, and decision-making: a unifying computational neuroscience approach (2008). Oxford : Oxford University Press
2. 2006 Developmental neuroscience (2006). John Wiley & Sons