Sociolingvistika

  • Dalyko kodas: LKB 5003
  • Apimtis ECTS kreditais: 6
  • Pavadinimas anglų kalba: Sociolinguistics
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Dr. Aurelija Tamošiūnaitė, Lietuvių kalbos katedra

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Šio kurso metu studentai supažindinami su pagrindinėmis sociolingvistikos temomis, kryptimis ir tyrimo metodais. Išsamiai aptariami ir praktiškai taikomi kiekybiniai ir kokybiniai tyrimo metodai. Įvairiais aspektais analizuojamos fundamentalios problemos, susijusios su kalbos ir visuomenės raida. Daugiausia dėmesio skiriama kalbos politikos ir kalbos planavimo temoms, daugiakalbystės ir švietimo klausimams, kalbos variantams, registrams, kalbinėms nuostatoms, kalbos, lyties ir tarpkultūriniams kalbėjimo skirtumams aptarti.

Dalyko anotacija užsienio kalba

Students will understand new theoretical and methodological trends of sociolinguistics and will be able to apply these new skills in practice. They learn to understand and critically evaluate different hypothesis and approaches related to the issues of language in social context. The course will focus on the ways that speakers use linguistic choices to communicate social and situational meaning. With regard to social meaning, linguistic choices can mark characteristics of the speaker (e.g., age, sex, ethnic group, social class, education, occupation) and of the role relation between speaker and hearer. The course will attempt to pay special attention to the issues and topics such as different registers, discourse factors that influence word choice and grammatical choice, conversational styles, cross-cultural interaction (crosstalk); language policy and education, literacy, differential linguistic competencies, multilingualism, and language planning.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Bendrieji kalbotyros lygmenų kursai

Dalyko studijų rezultatai

1. Orientuotis, kokios yra kitų mokslų metodų pritaikymo kalbotyroje galimybės.
2. Išmanyti kalbotyros duomenų pritaikymo kitų mokslų ir praktinėms reikmėms poreikį ir galimybes.
3. Orientuotis, kokios yra socialinių ir humanitarinių mokslų metodų taikymo perspektyvos ir galimybės.
4. Išmanyti kokybinių ir kiekybinių metodų taikymo galimybes kalbos reiškiniams tirti.
5. Išmanyti kalbos funkcijas, jų analizę, gebėti kritiškai vertinti klasifikacijas.
6. Studijuoti, suvokti ir vertinti su kalbos politika susijusius dokumentus; išmanyti kalbos politikos įgyvendinimo realijas, aktualijas ir numatyti perspektyvas.
7. Analizuoti ir vertinti nacionalinės, kitų šalių ir Europos Sąjungos dokumentus kalbos politikos klausimais.
8. Studijuoti reikiamą literatūrą, ją analizuoti, interpretuoti ir vertinti.
9. Suvokti taikomųjų lingvistinių tyrimų problematiką ir numatyti perspektyvas.
10. Kritiškai vertinti kitų ir savo darbą, nuosekliai laikytis pasirinktų kriterijų.

Dalyko turinys

Sociolingvistikos mokslo objektas, analizuojamos problemos ir tyrimo metodai.
Sociolingvistinė pragmatika: diskurso analizė, mandagumas, kalbinis „veidas“.
Kalbinės nuostatos, kalbos prestižas. Kalbiniai ir socialiniai stereotipai.
Kiekybiniai ir kokybiniai tyrimai. Ką ir kaip tiria sociolingvistai?
Kalbos variantai (kalbos įvairavimas, sociolingvistinis kintamasis, konvergencija ir divergencija). Kalba ir amžius. Skirtingų kartų lingvistinė įvairovė.
Regioniniai ir socialiniai variantai. Kalbinės bendruomenės.
Stilius ir registras. Dialektai ir stilius.
Kalbos politika ir planavimas: kalbos raida, jos reguliavimas, puoselėjimas; kalbos statuso ir korpuso planavimas.
Kalba ir galia. Valstybinė lietuvių kalbos komisija ir jos vaidmuo visuomenėje. Lietuvos kalbų politikos metmenys.
Visuomenės ir individualioji dvi-/ daugiakalbystė (1): diglosija, kalbų kontaktai, kodų kaita.
Visuomenės ir individualioji dvi-/ daugiakalbystė (2): kalbinės teisės, kalbos išlaikymas ir pakeitimas, paveldėtosios kalbos, mažumų kalbos ir teisės.
Kalba ir socialiniai tinklai.
Kalba ir kultūra.
Kalba ir lytis.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 30 val., seminarai 15 val., darbas grupėse 15 val., studentų savarankiškas darbas 102 val.; iš viso 162 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Kolokviumas – 25 %, namų darbas – 25 %, egzaminas – 50 % galutinio pažymio.

Literatūra

1.    2010    Ramonienė M. (red.) Miestai ir kalbos. VU leidykla
2.    2006    Wardhaugh, R. An Introduction to Sociolinguistics. Blackwell Publishing
3.    2008    Wei, L. & Moyer, M. (Eds.). Blackwell Guide to Research Methods in Bilingualism and Multilingualism.      Blackwell
4.    2010    Meyerhoff, M. & Schleef, E. (Eds). The Routledge Sociolinguistics Reader.     Routledge
5.    1997    Coupland, N. & Jaworski, A. (Eds). Sociolinguistics. A Reader and Coursebook.     Palgrave
6.    2000    Johnstone, B. Qualitative Methods in Sociolinguistics. Oxford University Press
7.    2003    Eckert P. & McConnell-Ginet S. Language and Gender. Cambridge University Press
Papildoma literatūra
1.    1994    Grumadienė L. ir Marcinkevičienė, R. (red.). Sociolingvistika ir kalbos kultūra.     Gimtoji kalba
2.    2008    Karaliūnas S. Kalbos vartojimas ir socialinis kontekstas. Lietuvių kalbos institutas