Lyderystė ir komandinis darbas ikimokyklinio ugdymo įstaigoje
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Modulis skirtas išsiugdyti ikimokyklinio ugdymo įstaigų vadybos ir komandinio darbo kompetencijos pagrindus, gebėjimą pažinti lyderystės fenomeną švietimo vadybos praktikoje, skatinant studentų savarankiškumą, suteikiant daugiau saviraiškos ir karjeros galimybių. Kuriant palankią aplinką būsimiems ikimokyklinio ugdymo įstaigų lyderiams ugdyti numatoma studijų formų ir būdų sistema, atliepianti švietimo dalyvių (tėvų, vaikų, pedagogų) poreikius ir galimybes, sudaromos sąlygos konsultuotis virtualioje (e-mokyklos) aplinkoje. Besimokantieji skatinami sukurti ir išbandyti lyderystės idėja grindžiamus ikimokyklinio ugdymo įstaigų veiklos modelius.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The study module aims to enable students to develop the basics of competences of pre-school education institution management and teamwork, ability to learn the phenomenon of leadership in the practice of education management stimulating student’s independence providing them with more opportunities for self-expression and career. Establishing a favourable environment for education and development of future leaders of pre-school education institutions, a system of study forms and modes is foreseen, which meets the needs and possibilities of participants in education (parents, children, teachers), conditions for consultations in the virtual (e-school) environment. Students are encouraged to test models of activities in pre-school education institutions that are based on leadership.
Dalyko studijų rezultatai
1. Argumentuos lyderystės ikimokykliniame ugdyme sampratą, vadovavimo ir lyderystės skirtumus, lyderių poreikį kintančiuose ikimokyklinio ugdymo kontekstuose.
2. Gebės paaiškinti bei tyrimais pagrįsti ikimokyklinio ugdymo profesinės srities lyderio vaidmenis, funkcijas, svarbiausius bruožus, asmenines savybes, tipologiją, ryšį tarp pedagogo karjeros ir lyderystės.
3. Gebės teoriškai ir atvejų analize pagrįsti komandinio darbo ikimokyklinio ugdymo srityje ypatumus, lyderio gebėjimą suburti veiksmingas komandas, siekti tikslų kompleksinėse, tarpsritinėse komandose.
4. Gebės teoriškai pagrįsti lyderystės vaidmenį inicijuojant ir įgyvendinant pokyčius, vaikų ugdymo inovacijas, siekiant prestižo visuomenėje, dalyvaujant švietimo politikos formavime ir kt.
Dalyko turinys
1. Lyderystės ikimokykliniame ugdyme samprata, lyderis vadovas ir lyderis pedagogas.
2. Vadovavimo ir lyderystės skirtumai.
3. Didėjantis ikimokyklinio ugdymo srities lyderių poreikis kintančioje visuomenėje, kintant švietimo politikai.
Savarankiškos studijos ir studijų rezultatų pristatymas auditorijoje:
1. Lyderystės teorijos konceptų pagrindimas, teorinių šaltinių studijos. Lyderystės veiksnių deskriptyvioji analizė kintančiuose ikimokyklinio ugdymo vadybos kontekstuse.
Probleminis dėstymas, praktiniu turiniu ir procesu grįstas mokymas, atvejų analizė.
2. Individualios konsultacijos su dėstytoju.
1. Ikimokyklinio ugdymo profesinės srities lyderio vaidmenys (meistriškumo modelis, motyvuojantis kolega, draugas ir kt.), funkcijos (siekti aukštų veiklos tikslų, puikių darbinių santykių ir kt.), bruožai ir asmeninės savybės.
2. Lyderių tipologija.
3. Pedagogo karjera ir lyderystė.
Savarankiškos studijos ir studijų rezultatų pristatymas auditorijoje:
1. Lyderystės pavyzdžio ikimokyklinio ugdymo sistemoje arba lyderystę grindžiančių koncepcijų analizė bei gautų rezultatų praktinė eksplikacija lyderystės teorijų ar modelių atžvilgiu.
Atvejų analizė, tiriamasis darbas, learning work, couching.
2. Individualios konsultacijos su dėstytoju.
1. Komandinis darbas ikimokyklinio ugdymo srityse (vizijos kūrimas, vaiko gerovės komisijų veikla, tarpsritinės, kompleksinės pagalbos komandos ir kt.).
2. Veiksmingos komandos subūrimas, bendros vizijos ir vertybių siekimas, pasidalijimas atsakomybe, pagalba vienas kitam ir kt. Komandos vystymosi etapai ir lyderystė komandoje.
3. Esminiai lyderio gebėjimai: komunikavimas, kitų poreikių supratimas, konfliktų sprendimas, laiko ir streso vadyba, atsakomybės delegavimas, sprendimų priėmimas ir kt.
Savarankiškos studijos ir studijų rezultatų pristatymas auditorijoje:
1. Komandinio darbo mdelio taikant skirtingus lyderio elgsenos stilius N ikimokyklinio ugdymo įstaigoje analizė. Grafinė vizualizacija, probleminis dėstymas, probleminis pokalbis, abipusis mokymasis, simuliacinis mokymasis.
2. Individualios konsultacijos su dėstytoju.
1. Lyderystės vaidmuo inicijuojant ir įgyvandinant vaikų ugdymo pokyčius, siekiant ugdymo inovacijų diegimo.
2. Lyderis kaip viešas asmuo, bendradarbiaujantis su tėvais bei socialiniais partneriais. Lyderystė profesinėse asociacijose.
3. Lyderis kaip ikimokyklinio ugdymo politikos strategas.
Savarankiškos studijos ir metodologinis seminaras:
1. Projekto „Lyderystė mokymuisi: kaip padėti pedagogams sėkmingai dirbti “ parengimas, pristatymas grupei, akademinė diskusija.
Atvejų studijos, vertinimo modelių taikymas, diskusija, projektų metodas, apibendrinimas.
2. Individualios konsultacijos su dėstytoju.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 15 val.
Seminarai 30 val.
Konsultacijos 10 val.
Savarankiškas darbas 105 val.
Iš viso 160 val.
Studijų rezultatų vertinimas
1. Lyderystės veiksnių deskriptyviosios analizės kintančiuose ikimokyklinio ugdymo vadybos kontekstuse vertinimas.
20 proc. bendro vertinimo.
2. Racionalaus sprendimų priėmimo proceso metodo taikymo ikimokyklinio ugdymo kontekste vertinimas. 30 proc. bendro vertinimo.
3. Egzamino raštu užduotis. 50 proc. bendro vertinimo.
Literatūra
1. 2006 Rodo J. Leaderchip in Early Education. Australia, Allen and Unwin
2. 2010 Glickmann C.D. Lyderystė mokymuisi: kaip padėti mokytojams sėkmingai dirbti. Vilnius: Švietimo aprūpinimo centras
3. 2011 Griffin D. Lyderystės ištakos. Saviorganizacijos ir etikos sąsajos. Vilnius: Švietimo aprūpinimo centras
4. 2010 Harris A. Pasidalytoji lyderystė mokykloje: ateities lyderių ugdymas. Vilnius: Švietimo aprūpinimo centras
5. 2011 Lambert L. Lyderystės gebėjimai ir tvari mokyklų pažanga. Vilnius: Švietimo aprūpinimo centras
6. 2011 Marzano R., Waters T., McNulty. Veiksminga mokyklų lyderystė. Nuo mokslinių tyrimų iki rezultatų. Vilnius: VPU leidykla
7. 2009 Northouse P.G. Lyderystė: teorija ir praktika. Vilnius: Poligrafija ir informatika
8. 2008 Jones C., Pound L. Leaderchip and Managment in the Early Ears. England. Open University Press
9. 2011 Whalley M.E. Leading Practice in Early Yers Settings. England, EYPS,
Papildoma literatūra
1. 2004 Simonaitienė B. Mokykla – besimokanti organizacija. Kaunas: Technologija
N 2001 Fullan M. Leading in a Culture of Change. San Francisco: Jossey Bass Publications
2004 Harvey T., Drolet B. Buildung teams, building people: Expanding the fifth resource. Lanham MD: Rowan Littlefield Publishing Group