Vadovavimo švietimo organizacijai psichologija
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Dalykas skirtas žinių įsisavinimui apie psichologines sėkmingos lyderystės bei efektyvaus vadovavimo švietimo įstaigai prielaidas. Kurse ugdomi vadovavimui svarbūs gebėjimai. Studijuojant aptariamos klasikinės ir šiuolaikinės vadovavimo psichologijos teorijos, jų pritaikomumas švietimo įstaigose, gilinamasi į lyderio asmenybės ypatumus, vadovo veiklos psichologinius dėsningumus, įgyjama žinių apie individualius skirtumus, socialinės įtakos psichologinius mechanizmus. Taip pat analizuojamas vadovo vaidmuo pokyčių organizacijoje valdymo, organizacinės kultūros formavimo, konfliktų valdymo kontekste. Mokomasi emocijų ir streso valdymo darbo aplinkoje principų taikymo.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The aim of the course is to increase knowledge about the psychological assumptions for successful leadership and effective management in an educational institution. The course develops students’ managerial skills. In this course, the classical and modern theories of management psychology, their applicability in educational institutions, peculiarities of the manager’s personality, psychological tendencies of leader’s managerial activities, acquisition of knowledge about individual differences and the psychological mechanisms of social influence are discussed. Also, the role of manager in the context of organizational change, culture, and conflict management are analysed. The principles of emotion and stress management in the work environment are taught.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Išklausyti psichologijos pagrindai
Dalyko studijų rezultatai
1. Gebėti kritiškai vertinti ir gebėti taikyti klasikines ir šiuolaikines vadovavimo teorijas švietimo organizacijų kontekste.
2. Gebėti įvardinti ir analizuoti vadovo bei pavaldinių individualias charakteristikas, grupinius ir tarpgrupinius procesus bei gebėti demokratiniu būdu daryti grupei poveikį.
3. Gebėti apibrėžti, atskleisti ir ugdyti savo, kaip mokomojo dalyko (profesijos) pedagogo, profesinį identitetą bei formuoti emocijų ir streso valdymo darbo aplinkoje įgūdžius.
4. Integruojant dalyko žinias bei dalinantis patirtimi su kitais studentais, gebėti komandoje sukurti efektyvaus vadovavimo švietimo įstaigai projektą.
5. Gebėti atskleisti konstruktyvaus bendravimo ir bendradarbiavimo prielaidas sprendžiant švietimo organizacijos kultūros bei konfliktų organizacijoje valdymo problemas.
6. Gebėti dirbti savarankiškai, argumentuotai ir sklandžiai reikšti mintis žodžiu, raštu, kritiškai vertinti savo sprendimus, formuoti pozityvią pasaulėžiūrą ir asmeninę atsakomybę už atliekamą darbą.
Dalyko turinys
Lyderystės ir vadovavimo skirtumai. Vadovavimo švietimo įstaigai ypatumai.
Lyderystės problematika šiuolaikinėje psichologijoje. Pagrindinės vadovavimo psichologijos koncepcijos (teorijos). Nauji lyderystės modeliai švietimo vadybos kontekste.
Vadovo asmenybė ir darbuotojų individualūs skirtumai. Svarbiausios lyderio psichologinės charakteristikos ir kompetencijos.
Vadovavimas ir grupiniai procesai: socialinė įtaka ir socialinis suvokimas.
Švietimo organizacijos darbuotojų motyvavimo iššūkiai.
Pokyčių švietimo organizacijoje diegimas ir valdymas.
Mokomojo dalyko (profesijos) pedagogų profesinis identitetas.
Vadovo darbo psichohigiena: stresas vadovo darbe ir darbuotojų sveikata.
Žmogiškųjų išteklių valdymo švietimo organizacijoje psichologiniai aspektai.
Darbo švietimo įstaigoje planavimo ir organizavimo psichologiniai aspektai.
Bendravimas su darbuotojais problemiškose situacijose. Konfliktų organizacijoje valdymas ir sėkmingų derybų psichologiniai aspektai.
Švietimo organizacijos klimatas, kultūra, vertybės: vadovo vaidmuo.
Visos dalyko temos.
Dalyko studijos valandomis
Studijų vykdymo forma |
Val. auditorinėse studijose |
Val. nuotolinėse studijose |
Paskaitos |
|
30 val. |
Seminarai |
15 val. |
|
Konsultacijos |
|
15 val. |
Iš viso kontaktinio darbo val. |
60 val. |
|
Savarankiškas darbas |
100 val. |
|
Iš viso |
160 val. |
Studijų rezultatų vertinimas
Individualus darbas – 20 proc., komandinis darbas – 20 proc., kolokviumas - 20 proc., egzaminas – 40 proc.
Literatūra
1. 2020 Alexander, H.S., Stephen Reicher,S., Michael Platow, M. The New Psychology of Leadership : Identity, Influence and Power (2nd edition).
2. 2020 Yukl, G., Gardner, W. Leadership in Organizations (9th edition), Pearson Education
3. 2015 Northouse, P.G. Introduction to Leadership: Concepts and Practice
4. 2021 Northouse, P.G. Leadership: Theory and Practice (9th edition)
5. 2012 Cibulskas, G., Žydžiūnaitė, V. Lyderystės vystymosi mokykloje modelis
Papildoma literatūra
1. 2015 Stelmokienė, A., Endriulaitienė, A. Vadovavimo efektyvumo vertinimas: psichologiniai aspektai. https://issuu.com/vduleidykla/docs/2015_vadovavimo_efektyvumas_23p
2. 2018 Stelmokienė, A., Endriulaitienė, A. Vadovavimas ir auklėjimas: kartu ar atskirai
3. 2010 Laban, A., Sang, J.K. Leadership and Management in Educational Institutions: Articles, Guides and Instruments for Improving Organizational Performance