Modernioji didaktika ir edukacinės technologijos

  • Dalyko kodas: MDE 5001
  • Apimtis ECTS kreditais: 6
  • Pavadinimas anglų kalba: Modern Didactics and Educational Technologies
  • Dalykas atestuotas: 2022-08-31
  • Atestacija galioja iki: 2025-06-30
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Doc. dr. Nijolė Čiučiulkienė, Doc. dr. Judita Kasperiūnienė

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Sparti informacinių technologijų ir telekomunikacijų plėtra daro didelę įtaką ugdymo mokslams. Šiandien žmogaus pažinimo procesas nebegali remtis linijine struktūra, nes žinios formuojamos remiantis sąmoningu informacijos fragmentų ir epizodų naudojimu, kurie šiuolaikinį žmogų pasiekia nuolat ir dažnai netyčiniu būdu, todėl ugdymui tampa aktualus medijų raštingumo aspektas, o šiuolaikinei didaktikai, neatmetant žmonijos mokymo ir mokymosi patirties, svarbu atsižvelgti į naujus metodus ir formas, kurios būtų efektyvios skaitmeninio technologijų amžiaus žmogui, kuriančiam savo intelektinį kapitalą. Dalyke pateikiama šiuolaikinė didaktikos samprata, pagrindinės didaktines nuostatos ir principai, aptariamos mokymo(-si) teorijos, analizuojama ugdymo paradigmų kaita, didaktines sistemos mokymo inovacijų bei technologinės plėtros kontekste. Studentai susipažindinami su specializuotomis teksto, garso ir vaizdo informacinėmis technologijomis bei praktiškai jas taiko, kurdami individualius bei grupinius darbus.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The rapid development of information technology and telecommunications has a great influence on educational sciences. Today the process of human cognition can no longer be based on a linear structure, because knowledge is formed relying on the conscious use of information fragments and episodes that reach modern people constantly and often unintentionally. Such active context makes the aspect of media literacy relevant for education, and for modern didactics. Thus, without rejecting the inheritance of human experience of teaching and learning, it is important to consider new methods and forms that would be effective for a person in the digital age to create his/her intellectual capital. The course presents the modern concepts of didactics, the main didactic attitudes and principles, discusses the main theories of teaching, analyses the change in educational paradigms, and examines didactic systems in the context of educational innovations and technological developments. Students are introduced to contemporary educational innovations and are trained to select and apply educational innovations in various teaching and learning contexts.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Išklausyti kursai „Pedagogikos pagrindai“, „Psichologijos pagrindai“.

Dalyko studijų rezultatai

1. Gebėti suprasti, atpažinti, paaiškinti ir iliustruoti pavyzdžiais moderniosios didaktikos teorijas, ugdymo paradigmų įvairovę, jų raiškos galimybes, organizuojant ir realizuojant didaktinį procesą ugdymo institucijoje.
2. Gebėti charakterizuoti pagrindinius mokymo (si) principus, strategijas ir metodus, juos analizuoti ir vertinti ugdymo procese atsižvelgiant besimokančiųjų poreikių įvairovę, savarankiškumo lygį.
3. Gebėti paaiškinti ir praktiškai taikyti edukacinių technologijų adaptavimo konceptualią sąrangą.
4. Gebėti rasti, paaiškinti bei taikyti (realizuoti) specializuotas šiuolaikines teksto, garso, vaizdo, multimedijos, virtualios ir papildytos realybės, rimtųjų žaidimų bei socialinių medijų technologijas ugdymui.
5.Gebėti identifikuoti konkretaus didaktinio proceso stiprias ir silpnas vietas, jį nagrinėti ir kritiškai vertinti; taikyti pagrįstus novatoriškus veiklos sprendimus kuriant demokratiškumo, humaniškumo principais grįstą ugdomąją aplinką; prisiimti atsakomybę už savo didaktinę veiklą
6. Gebėti reflektuoti ir kritiškai vertinti savo didaktinę veiklą.

Dalyko turinys

1. XXI a. moderniosios didaktikos kontekstas, strateginiai prioritetai. Ugdymo inovacijos samprata.
Pagrindinės didaktikos sąvokos ir teorijos. Mokymas ir mokymasis. Mokymas(is) ir medijos. Mokymasis už mokyklos ribų.
2. Mokymo(si) strategijos. Tyrinėjimu pagrįstas mokinių mokymasis kaip šiuolaikinio ugdymo pagrindas. Veiklos refleksijos taikymas ugdymo procese. Mokinių savarankiško darbo ir metakognityvinių gebėjimų reikšmė mokantis. Vaizdo pamokos kaip galimybė stebėti ir analizuoti daromą pažangą. Personalizuoto ugdymo samprata ir esmė. Personalizuoto ugdymo organizavimo metodika. Individualus mokinio veiklos planas kaip įrankis siekiant individualios mokinio mokymosi pažangos.
Technologijomis grįstas ugdymas kaip galimybė mokiniams kurti ugdymo turinį ir stebėti savo mokymosi pažangą.
Aktyvūs mokymo metodai: technologijų adaptavimo konceptuali sąranga.
Specializuotos šiuolaikinės teksto, garso ir vaizdo edukacinės technologijos
Socialinių medijų panaudos edukacijoje iššūkiai
Šiuolaikinės VR/PR edukacinės technologijos
Rimtųjų žaidimų taikymas edukacijoje
Edukacinio proceso modeliavimas, naudojant technologijas.
6. Mokytojo meistriškumo modelio konstravimas ir kompetencijos aplanko demonstravimas ir aptarimas.
7. Refleksijos samprata. Įgytų profesinių kompetencijų įsivertinimas.

Dalyko studijos valandomis

Studijų vykdymo forma

Val. auditorinėse studijose

Val. nuotolinėse studijose

Paskaitos

 

24 val.

Seminarai

14 val.

 

Pratybos

14 val.

 

Konsultacijos

 

8 val.

Iš viso kontaktinio darbo val.

60 val.

Savarankiškas darbas

100 val.

Iš viso

160 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Studentų pasiekimui taikoma kriterinė dešimtbalė skalė ir kaupiamoji vertinimo sistema. Individualus darbas – 20 proc., komandinis darbas – 20 proc., koliokviumas – 20 proc. egzaminas – 40 proc.

Literatūra

1. 2017 Žibėnienė G,.Indrašienė V. Šiuolaikinė didaktika
2. 2013 Grinkevičius K., Noreika R. Pamokos planavimas ir organizavimas: teoriniai pagrindai ir praktiniai patarimai.
3. 2017 Labanauskas, L. Socialinės inovacijos ir kūrybiškumas švietimo ir inovacijų politikos kontekste. Socialinis ugdymas, 47(3), 33-45 Švietimo akademijos bibliotekoje
4. 2015 Ge, X., Ifenthaler, D., & Spector, J. M. (Eds.). Emerging technologies for STEAM education: Full STEAM ahead. Springer Prieiga per internetą:
http://shorturl.at/lqFS5
5. 2016 Riopel, M., & Smyrnaiou, Z. (Eds.). New Developments in Science and Technology Education (Vol. 23). Springer Prieiga per internetą: http://shorturl.at/bsC27
6. 2015 Redmond, P., Lock, J., & Danaher, P. (Eds.). Educational innovations and contemporary technologies: Enhancing teaching and learning. Springer Prieiga per internetą: http://shorturl.at/eBDY8
Papildoma literatūra
1. 2006 Šiaučiukėnienė L. ir kt. Šiuolaikinės didaktikos pagrindai.
2. 2019 Kasperiuniene, J. Virtual professional identities of millennials. In Zydziunaite, V., Kasperiuniene, J., Psaroudakis, I., Salvini, A. (eds) Professional identity construction in digital times. (pp. 15-52). VDU bibliotekoje
3. 2015 Teresevičienė, M., Volungevičienė, A., Žydžiūnaitė, V., Kaminskienė, L., Rutkienė, A., Trepulė, E., & Daukilas, S. Technologijomis grindžiamas mokymas ir mokymasis organizacijoje. Kaunas: Versus Aureus. VDU bibliotekoje
4. 2012 Teresevičienė , M. Informacinės technologijos ugdymo procese. Kaunas: VŠĮ Pasaulio lietuvių kultūros, mokslo ir švietimo centras. VDU bibliotekoje