Pedagoginė psichologija (M)
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Studentai įsisavina pagrindines pedagoginės psichologijos sąvokas, analizuoja pagrindinius mokymo-mokymosi-išmokimo procesų psichologinius dėsningumus. Klausytojai analizuoja individualius besimokančiųjų skirtumus, besimokančiųjų mokymo(si) sunkumus bei jų įveikimo būdus, nagrinėja sėkmingo mokymosi veiksnius. Kursą sudaro paskaitos, seminarai, grupinės diskusijos. Praktinių užsiėmimų metu studentai taiko teorines žinias praktiškai, ugdosi refleksiją ir savirefleksiją, mokosi analizuoti problemines mokymo(si) bei auklėjimo situacijas.
Dalyko anotacija užsienio kalba
Students learn main concepts and problems of education psychology, analyze the main psychological principles of educational process. Audience analyzes individual differences of learners, compare different theoretical foundations of learning, analyze the psychological factors influencing the successful learning process or learning difficulties and the means to overcome these difficulties, use the principles of critical thinking. The course consists of lectures, seminars, group discussions. During practical classes students use theoretical knowledge, develop practical reflections and self-reflections, and learn to analyze learning and education situations.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Bendroji pedagogika, Bendroji didaktika
Dalyko studijų rezultatai
1. Atskleisti pagrindines pedagoginės psichologijos sąvokas, struktūrą, problemas, istorijos bruožus, psichologines ugdymo(si) aplinkos charakteristikas, psichologinės ugdymo dalyvių sveikatos dėsningumus.
2. Atskleisti pagrindines mokymo(si) bei asmens motyvacijos vystymo teorijas, analizuojant mokymo(si) situacijas.
3. Analizuoti pedagogines situacijas, taikant ugdymo ir saviugdos psichologinius dėsningumus.
4. Planuoti netinkamo elgesio klasėje korekciją, remiantis mokinio psichosocialinės adaptacijos mokykloje ypatumais, klasės valdymo principais bei grupinės dinamikos elementais.
5. Apibūdinti mokytojo vaidmenis, funkcijas, individualų pedagoginės veiklos stilių, pedagogo sąmonės ir savimonės ypatumus.
Dalyko turinys
Pedagoginės psichologijos objektas, struktūra. Pedagoginės psichologijos problemos ir uždaviniai. Pedagoginės psichologijos tyrimo metodai. Pedagoginės psichologijos istorijos bruožai. Pagrindinės pedagoginės psichologijos sąvokos: Raidos, brendimo ir išmokimo santykis. Psichikos raidos ypatumai. Psichologinės ugdymo(si) aplinkos charakteristikos. Psichologinė ugdymo dalyvių sveikata.
Mokymo(si) teorijos: E. Erikson, Piaget, L. Vygotskij, Kohlberg, A. Bandura, biheviorizmas, U. Bronfenbrenner teorijos. Mokymosi motyvacija. Vidinė ir išorinė motyvacija. Motyvacijos reikšmė elgesiui ir išmokimui. Mokymosi motyvacijos rūšys. Gerų rezultatų motyvacija. Reakcijų į sėkmę ir nesėkmę modeliai. Motyvacinės sutartys. Motyvacijos stiprinimo būdai. Vertinimas kaip savikontrolės ir savęs vertinimo pagrindas. Pedagoginio vertinimo problema. Neteisingo vertinimo problemų sprendimo būdai.
Sėkmingo mokymosi proceso samprata. Individualūs skirtumai mokymo(si) veikloje. Mokinio ir mokytojo bendravimo bei bendradarbiavimo svarba. Psichologinės pažangumo/nepažangumo priežastys. Vadovavimo klasei principai.
Mokinio psichosocialinės adaptacijos ypatumai. Nesėkmingą psichosocialinę adaptaciją mokykloje lemiantys veiksniai. Netinkamo elgesio tikslai, atpažinimo būdai, korekcija (einamu momentu, ilgalaikė, padrąsinimai, loginės ir natūralios pasekmės). Grupinės dinamikos elementai. Sąveikos su klase ypatumai pagal mokinių brandumo lygį.
Mokytojo asmenybė ir veiklos stiliai, vaidmenys, profesionalumo lygiai. Neprisitaikiusio mokytojo požymiai, asmenybės savybės, profesiniai įgūdžiai. Profesinė pedagogo sąmonė ir savimonė.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos (P) 20
Bendravimas su studentais pasitelkus e-priemones 10
Savarankiškas darbas (30) darbas komandose (20) 50
Iš viso 80
Studijų rezultatų vertinimas
Egzaminas – 50 proc.; tarpinis atsiskaitymas – 50 proc.
Literatūra
1. 2014 Ormrod J. E. Educational psychology: developing learners. Boston (Mass.) [etc.] : Pearson
2. 2013 Psychology in education /Anita Woolfolk, Malcolm Hughes, Vivienne Walkup. Harlow [etc.] : Pearson Harlow [etc.] : Pearson
3. 2011 Santrock J. W. Educational psychology. New York : McGraw-Hill
4. 2006 Petty G. Šiuolaikinis mokymas. Vilnius : Tyto Alba
5. 1996 Bižys N. Pamokos mokytojui. Vilnius : Margi Raštai
6. 1996 Butkienė G., Kepalaitė A. Mokymasis ir asmenybės brendimas. Vilnius: Margi Raštai
Papildoma literatūra
1. 1998 Arends R. I. Mokomės mokyti. Vilnius : Margi raštai
2. 2007 Enhancing teaching and learning through assessment. Dodrecht : Springer
3. 2006 Klizaitė J. ir kt. Pedagoginės psichologinės situacijos. Vilnius : Ciklonas
4. 2012 Minton S. J. Using psychology in the classroom. Sage Publications, pp. 192. Dodrecht : Springer
5. 2006 Černius V. J. Žmogaus vystymosi kelias. Nuo vaikystės iki brandos. Kaunas : Pasaulio lietuvių kultūros, mokslo ir švietimo centras