Psicholingvistika
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Šio kurso metu studentai supažindinami su pagrindinėmis psicholingvistikos temomis, kryptimis ir tyrimo metodais. Įvairiais aspektais aptariamos fundamentalios psicholingvistikos problemos, supažindinama su skirtingomis psicholingvistikos teorijų interpretacijomis, įvairiais tyrimų metodais. Daugiausia dėmesio skiriama trims pagrindinėms psicholingvistikos sritims: 1) kalbos įsisavinimui / mokymuisi; 2) kalbos kūrimui / produkavimui ir 3) kalbos supratimui.
Dalyko anotacija užsienio kalba
Students will get the background knowledge of how individuals comprehend, produce, and acquire language. They will understand new theoretical and methodological trends of Psycholinguistics and Cognitive science in general and will be able to apply these new skills in practice. The broader processes in Psycholinguistics will be presented in order to see and understand biological and cultural perspective. Three sets of processes are of primary interest: 1) language comprehension; 2) language production, and 3) language acquisition.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Bendrieji kalbotyros lygmenų kursai. Privalumas – psichologijos, sociologijos pagrindai.
Dalyko studijų rezultatai
1. Išmanyti pagrindinius psicholingvistikos metodus, gebėti juos taikyti praktiškai.
2. Analizuoti kalbos reiškinius taikant psicholingvistikos metodus.
3. Sudaryti ir atlikti psicholingvistinius eksperimentus.
4. Interpretuoti ir apibendrinti eksperimentų rezultatus.
5. Kaupti ir apdoroti psicholingvistinių tyrimų duomenis (sakytinės kalbos įrašus, natūraliojo stebėjimo duomenis ir kt.) naudojantis specialiomis kompiuterio programomis.
6. Išmanyti psicholingvistinės kilmės kalbos sistemos pažeidimus (pvz., kalbos riktus) ir pokyčius (pvz., kalbos ekonomijos ar kalbos pertekliaus dėsnius).
7. Savarankiškai susirasti, rinktis ir studijuoti specializuotą psicholingvistinę literatūrą, pasinaudoti ja atliekant mokslinius tyrimus.
8. Atlikti bendrus psicholingvistinius tyrimus bendradarbiaujant su socialinių mokslų srities (sociologijos, psichologijos) atstovais.
Dalyko turinys
Psicholingvistikos istorija, kryptys ir metodai.
Psicholingvistikos tyrimų kryptys ir metodai. Kalbos produkcijos tyrimų specifika. Kalbos suvokimo tyrimų specifika. Vaikų ir suaugusiųjų kalbos tyrimų panašumai ir skirtumai. Tipiškos ir netipiškos kalbos raidos specifika. Vienakalbė ir dvikalbė/daugiakalbė kalbos raida.
Psicholingvistiniams tyrimams reikalingų duomenų bazių kaupimo teoriniai ir metodiniai pagrindai. Ilgalaikio natūraliojo stebėjimo metodas. Eksperimentinis metodas. Darbo CHILDES programos lietuviškąja versija teoriniai ir metodiniai pagrindai.
Kalbinės sąmonės veikla: kalbos/ šnekos suvokimas ir produkcija. Kalbos raida ir kaita.
Specializuotos psicholingvistinės literatūros atrankos kriterijai.
Tarpdisciplininių psicholingvistinių tyrimų specifika.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 30 val., seminarai 15 val., darbas grupėse 15 val., studentų savarankiškas darbas 102 val.; iš viso 162 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Kolokviumas – 30 %, namų darbas – 20 %, egzaminas – 50 % galutinio pažymio.
Literatūra
1. 1993 Berko Gleason J., Ratner N. (eds.) Psycholinguistics. Fort Worth
2. 2001 Bowerman M., Levinson St. C. (eds.) Language acquisition and conceptual development. Cambridge University Press
3. 2003 Clark Eve V. First Language Acquisition. Cambridge University Press
4. 2003 Eckert P., McConnell-Ginet S. Language and Gender. Cambridge University Press
5. 1999 Ingram D. First Language Acquisition. Method, Description and Explanation. Cambridge University Press
6. 2002 Karmiloff-Smith A., Karmilof K. Pathways to Language. From Fetus to Adolescent. Harvard University Press
Papildoma literatūra
1. 1994 Carrol D. W. Psychology of Language. Brooks/Cole
2. 2006 Crystal D. How language Works. Penguin Books
3. 1990 Taylor I., Taylor M. M. Psycholinguistics. Learning and Using Language. Prentice Hall
4. 1998 Žukauskienė R. Raidos psichologija. Margi raštai