Kognityvinė psichologija III: mąstymas ir intelektas

  • Dalyko kodas: PSI 3018
  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 6
  • Pavadinimas anglų kalba: COGNITIVE PSYCHOLOGY III : THINKING AND INTELLIGENCE
  • Dalykas atestuotas: 2023 03 20
  • Atestacija galioja iki: 2025 03 20
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    dr. Jurga Misiūnienė, SMF Psichologijos katedra

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Studentai supažindinami su mąstymo, žmonių (su)gebėjimų, išskirtinių gabumų ir intelekto samprata, skatinama diskutuoti apie gebėjimų prigimtį, intelekto kraštutinumus ir gabumų realizavimo svarbą. Formuojami nesudėtingų dedukcinių samprotavimo uždavinių sprendimo ir kritinio intelekto modelių ir teorijų vertinimo įgūdžiai. Paskaitose pristatomos kūrybinio mąstymo teorijos, tyrimo metodai, seminaruose praktiškai išbandomos kūrybinio mąstymo lavinimo galimybės.

Dalyko anotacija užsienio kalba

Students will be introduced to the concept of thinking, and intelligence, as well as attitudes, abilities, and giftedness; discussions on the nature of abilities, extremes of intelligence, and the importance of gifts realization will be encouraged. The skills of solving simple deductive reasoning problems and critical evaluation of creative thinking and intelligence models and theories will be formed. Students will apply the creativity development strategies in group work at seminars.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Bendroji psichologija; Kognityvinė psichologija I: suvokimas ir atmintis; Kognityvinė psichologija II: kalba ir išmokimas.

Dalyko studijų rezultatai

1. Susipažinti su mąstymo psichologijos vieta tarp kitų mokslo sričių ir raida įvairių psichologijos teorijų kontekste.
2. Apibūdinti požiūrius į gebėjimų ir intelekto sampratą, atskleidžiant gebėjimų prigimtį.
3. Palyginti samprotavimų, kūrybinio mąstymo ir intelekto modelius, teorijas, nurodant jų panašumus ir skirtumus.
4. Atpažinti kūrybinio mąstymo ir intelekto tyrimų metodologiją ir faktus.
5. Apibūdinti intelekto kraštutinumų sąvokas bei gabumų realizavimo problemas.
6. Pritaikyti dedukcinio samprotavimo teorijų ir modelių principus.
7. Pritaikyti kūrybinio mąstymo lavinimo strategijas bei jų principus praktinėje veikloje.

Dalyko turinys

1. Mąstymo samprata. Mąstymo psichologijos raida.
2. Dedukciniai samprotavimai: sąlyginiai ir tiesiniai silogizmai.
3. Dedukciniai samprotavimai: kategoriniai silogizmai.
4. Indukciniai samprotavimai.
5. Kūrybiškumo samprata įvairių psichologijos teorijų požiūriu.
6. Klasikiniai kūrybiškumo tyrimai, matavimas ir veiksniai.
7. Žmogaus (su)gebėjimai ir gabumai. Gebėjimų prigimtis.
8. Intelekto samprata ir matavimas.
9. Struktūrinės psichometrinės intelekto teorijos.
10. Struktūrinės nepsichometrinės intelekto teorijos.
11. Dinaminės intelekto teorijos. Diferencinis gabumų-talentingumo modelis.
12. Intelekto kraštutinumai: intelekto negalią turintys ir gabūs asmenys.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 30 val.
Seminarai 15 val.
Konsultacijos 15 val.
Savarankiškas darbas 100 val.
Iš viso 160 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Komandinis darbas – 15%, samprotavimo uždavinių sprendimas – 15%, koliokviumas – 25%, egzaminas – 45%

Literatūra

1. 2021 Bećirović, S. Fostering Giftedness: Challenges and Opportunities. https://web-p-ebscohost-com.ezproxy.vdu.lt:2443/ehost/detail/detail?vid=0&sid=e9ac42e2-0944-4779-b51e-91b1d1fe3fae%40redis&bdata=JnNpdGU9ZWhvc3QtbGl2ZQ%3d%3d#AN=2709006&db=e000xww
2. 2020 Sternberg, R. J., & Kaufman, S. B. The Cambridge Handbook of Intelligence. https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.vdu.lt:2443/lib/vmulib-ebooks/detail.action?pq-origsite=primo&docID=713034
3. 2015 DiYanni, R. Critical and Creative Thinking: A Brief Guide for Teachers. https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.vdu.lt:2443/lib/vmulib-ebooks/detail.action?docID=4040151
4. 2012 Braisby N., & Gellatly A. Cognitive Psychology.
5. 2007 Rimkutė, E. Mąstymas ir kalba.
6. 2002 Grakauskaitė-Karkockienė, D. Kūrybos psichologija. https://vdu.primo.exlibrisgroup.com/discovery/$$LinkingParameter2
Papildoma literatūra
1. 2008 Šimelionienė A. Kaip atpažinti vaiko gabumus? Metodinės rekomendacijos pedagogams, švietimo pagalbos specialistams ir tėvams. https://www.sac.smm.lt/wp-content/uploads/2016/01/10_Vaiko-gabumai.pdf
2. 2007 Narkevičienė B. Gabūs vaikai: iššūkiai ir galimybės.