Pedagoginė komunikacija ir retorika

  • Dalyko kodas: MDE 5012
  • Apimtis ECTS kreditais: 6
  • Pavadinimas anglų kalba: Pedagogical communication and rethoric
  • Dalykas atestuotas: 2022-08-31
  • Atestacija galioja iki: 2025-08-31
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Doc. dr. Nijolė Čiučiulkienė

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Šis magistrantūros studijų dalykas orientuotas į daugiaplanį profesionalaus ugdytojų ir ugdytinių bendravimo mokymosi procese gebėjimų ugdymą. Dalyku siekiama: abipusio supratimo tarp ugdytojų ir ugdytinių kontekste ugdyti kūrybingus ir naujovėms atvirus pedagoginės visuomenės narius, ne tik išmanančius savo dalyką, bet ir kuriančius efektyvios komunikacijos principais grįstus socialinius santykius tarp pedagoginės bendruomenės narių. Šie specialistai pasižymės informacinės ekologijos išmanymu, medijų raštingumu, gebės adekvačiai reaguoti į skirtingų tikslinių grupių poreikius, kritiškai vertinti, analizuoti edukacinės veiklos poveikį viešajam šalies gyvenimui. Studentams bus siekiama suteikti medijų raštingumo, viešosios komunikacijos teorinių žinių, pristatyti svarbiausias srityje naudojamas sąvokas bei teorines prieigas. Studentai įgis reikalingų dalykinių žinių, įgalinančių bendrauti su ugdytiniais ir kolegomis kuriant informacinę kultūrą; siejant skirtingas raiškos priemones bei komunikacinius elementus, kūrybiškai taikyti tarpdisciplininį universitetinį išsilavinimą įvairiose šiuolaikinės edukologijos veiklos srityse. Taip pat bus išdėstomi viešojo kalbėjimo ir viešosios komunikacijos žanrai ir rūšys, tekstų kūrimo principai, technologijų naudojimo galimybės, mokslinio teksto rengimo reikalavimai, neverbalinės komunikacijos principai.

Dalyko anotacija užsienio kalba

This course of master studies program is focused on the multifaceted development of professional communication skills among educators and their students in the learning process. The course focuses on educating the creative and innovative members of the pedagogical society in the context of mutual understanding who not only know their subject, but also create social relations among members of the pedagogical community based on the principles of effective communication. These specialists will have knowledge of informational ecology, media literacy, will be able to adequately respond to the needs of different target groups, critically assess and analyze the impact of educational activities on the public life of the country. The students will be provided with the knowledge of media literacy, public communication, presented the most important concepts and theoretical approaches used in the field of pedagogical communication and rethoric. Students will acquire the necessary subject knowledge, enabling them to communicate with pupils and colleagues while establishing the information culture; connecting different means of expression and communicative elements, to apply interdisciplinary university education in various fields of modern educational activities. The genres and types of public speaking and social communication, the principles of text creation, the possibilities of using technology, the requirements for preparing a scientific text, and the principles of non-verbal communication will also be explained.

Dalyko studijų rezultatai

1. Gebėti taikyti viešosios komunikacijos teorines prieigas bei modelius, skirtinguose didaktiniuose kontekstuose.
2. Vadovaujantis medijų raštingumo žiniomis, gebėti kritiškai vertinti šiuolaikinius viešosios komunikacijos procesus bei žiniasklaidos turinį, analizuojant ir diskutuojant ryškias situacijas su mokiniais
3. Išmanyti rašytinių ir sakytinių įtikinamosios komunikacijos tekstų ir žanrų įvairovę.
4. Gebėti rengti įvairaus žanro sklandžius ir taisyklingus profesinius, formalius ir neformalius, tekstus, naudojant tinkamus ir reikalingus terminų ir žinių bankus, kitus elektroninius išteklius.
5. Gebėti vadovauti dialogui ir polilogui, teikti grįžtamąjį ryšį demonstruotjant darnią neverbalinę komunikaciją.
5. Gebėti vertinti ir naudotis viešosios komunikacijos ir retorikos procesais pamokoje, kalbėti vaizdžiai, suprantamai ir dinamiškai, atsižvelgiant į besimokančiųjų įvairovę pasirinkti atitinkamas kalbinės raiškos priemones.
7. Gebėti reflektuoti savo komunikacines sėkmes ir nesėkmes

Dalyko turinys

1. Informacijos, komunikacijos ir retorikos sampratos, modeliai, lygiai, rūšys, jų tarpusavio ryšys.
2. Medijų raštingumo konceptas. Šiuolaikinių medijų ir viešosios komunikacijos veikėjai, procesai ir jiems įtaką darantys veiksniai (sociokultūriniai, ekonominiai, politiniai, technologiniai). Pedagogo vaidmuo vertinant šiuolaikinius viešosios komunikacijos procese.
3. Ideologija, galia ir medijos: propagandos ir manipuliavimo instrumentai. Žiniasklaidos galia ir medijos kaip manipuliacijos instrumentas .
4. Mokytojas ir šiuolaikinė propaganda, jos formos. Juodoji retorika. Pasipriešinimo propagandai būdai.
5. Diskusija, disputas, debatai. Debatų struktūra, rūšys ir stiliai. Debatų bylos rengimas ir pateikimas. Politinių debatų vertinimas.
6. Reportažas –komunikacijos ir retorikos žanrus integruojantis kūrinys. Reportažo galimybės pamokoje.
7. Video reportažas, struktūra ir pagrindinės techninės taisyklės
8. Dialogo ir polilogo ypatybės šiandieninėje retorikoje. Klausimų rūšys. Interviu menas.
9. Efektyvios monologinės kalbos sakymo būdai bei problemos. Skirtingų interesų auditorijos valdymas
10. Prezentacijos menas ir argumentavimo kompetencija.
11. Kūrybinio projekto komponavimas ir rengimas

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 20 val.
Pratybos 35 val.
Konsultacijos 5 val.
Iš viso kontaktinio darbo val. 60 val.
Savarankiškas darbas 100 val.
Iš viso 160 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Aktyvumas užsiėmimų metu – 25 %, koliokviumas – 25 %, egzaminas – 50 % galutinio pažymio.

Literatūra

1. 2017 Anderson, C. Talks. Viešasis kalbėjimas. Tyto alba
2. 2013 Koženiauskienė, R. Iškalbos praktika. Vilniaus universiteto leidykla.
3. 2011 Zarefsky, D. Oratorystės menas. Sėkmės strategijos.
Papildoma literatūra
1. 2020 Nauckūnaitė, Z. Argumentavimas: didaktiniai aspektai. https://www.emokykla.lt/bendrasis/pradzia/zita-nauckunaite-argumentavimas-didaktiniai-aspektai/41620
2. 2008 Werner J. Severin, James W. Tankard Jr. Communication Theories: Origins, Methods and Uses in the Mass Media Pearson