Režisūros istorija

  • Dalyko kodas: MEN 4028
  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 6
  • Pavadinimas anglų kalba: History of Directing
  • Dalykas atestuotas: 2022-06-15
  • Atestacija galioja iki: 2025-06-17
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Doc. dr. Edgaras Klivis

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Dalykas skirtas studentams, besispecializuojantiems teatro ir kino studijose. Paskaitų ir savarankiško darbo metu studentai analizuoja režisūrinę vaizduotę, jos kaitą moderniojoje ir šiuolaikinėje kultūroje ir jos sklaidą per skirtingas medijas: dramos teatrą, operą, kiną, animaciją, medijų menus ir performansą. Studentai išmoksta sieti skirtingas režisūrines idėjas ir artikuliacijas tarpusavyje, taip pat su atskirais menininkais ir meno kryptimis, paaiškinti jų genezę ir filosofinį, socialinį, politinį kontekstą, bei jų atspindžius šiuolaikinėse teatro, kino, medijų formose. Režisūrinė vaizduotė ir jos kaita kurse aiškinama per raktines koncepcijas ir jų istoriją. Kurse skaitomos paskaitos, vyksta diskusijos ir audiovizualinės medžiagos aptarimai. Studentai privalo atlikti eilę atskirų individualių užduočių, susijusių su šiuolaikinių kūrinių analize. Kursas skirtas išmokyti studentus atpažinti ir apibūdinti skirtingus istorinius ir šiuolaikinius režisūros konceptus ir technikas, analizuoti ir vertinti režisieriaus darbą, nustatyti skirtingus režisūros metodus ir įvairius meninio bendradarbiavimo tarp teatro menininkų būdus.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The purpose of this course is to analyse the directing imagination, its development in modern and contemporary culture and its articulation through different media, including drama theatre, opera, film, animation, media arts and performance. Students learn how to relate different directing ideas as well as relate them with different artist and trends in modern and contemporary culture, how to explain their genesis and philosophical, social and political contexts. They also learn how to analyse the reflections of those ideas in contemporary theatre, film, media. The directing imagination and its development is explained through certain key-concepts (including illusion, gesamtkunstwerk, montage, presence, ritual, etc.) in their historical development. Learning strategies include lectures, discussions, audiovisual presentations and home work.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Teatrologija ir teatro mediacija, Vakarų Europos teatras, Kino istorija

Dalyko studijų rezultatai

1. Apibūdinti svarbiausius istorinius režisūros meno etapus, koncepcijas, režisūros kryptis ir stilius.
2. Susieti garsiausias režisūrines koncepcijas su sociokultūriniu ir politiniu kontekstu.
3. Paaiškinti kaip skirtingos meninės medijos (teatro, operos, kino, naujųjų medijų) keičia režisūrinę vaizduotę ir režisūros formas.
4. Naudoti režisūros meno ir istorinius reiškinius apibūdinančias sąvokas, analizuojant ir vertinant teatro kūrinius.
5. Nustatyti spektaklio režisūros, režisūrinių principų, režisūrinių veikimo būdų ir formų meninę vertę.
6. Paaiškinti Lietuvos teatro režisūros raidą ir santykį su Vakarų režisūros istorijos procesais.

Dalyko turinys

1. Teoriniai režisūros istorijos aspektai. Režisūros formos ir istorinė kilmė: reginio ir iliuzijos režisūra.
2. Iliuzija. Iki-modernioji režisūra. Iliuzija ir realizmas teatre. Natūralistinio teatro režisūriniai principai. Realizmo režisūra kine.
3. Sintezė. Gesamtkunstwerk Wagnerio operose. Correspondence ir simbolistinio teatro eksperimentai. Fašistinė režisūra. Menų sintezė Disney‘aus animacijoje ir skaitmeninėse medijose.
4. Reteatralizacija. Ankstyvojo modernizmo teatro režisūra. Mejerholdo ankstyvoji režisūrinė kūryba. Prancūzų liaudies teatro eksperimentai. Reteatralizacija Mnouchkine teatro ir kino režisūroje.
5. Montažas. Avangardinė teatro ir kino režisūra. Modernistinės kolažo, hieroglifo, montažo formos. Mejerholdo ir Eizenšteino atrakcionų montažas. Eizenšteino montažo teorija.
6. Kubas. Modernistinės erdvės sampratos ir ateities teatrai. Režisūrinė erdvė Appia‘os ir Craigo kūryboje. Wilsonas ir formalizmas postmoderniojoje teatro ir operos režisūroje.
7. Autorius. Teksto reikšmė moderniojoje režisūroje. Regietheater: radikali interpretacija Zadeko, Steino ir Castorfo kūryboje. Rezistencinė režisūra The Wooster Group kūryboje. Auteur teorija ir politika kine ir teatre.
8. Esatis. Artaud Žiaurumo teatras ir esaties samprata. Žiaurumo teatras Brooko kūryboje. Esatis ir performanso menas. Castellucci eksperimentai.
9. Revoliucija. Piscatoro režisūrinis avangardas. Brechto režisūros samprata ir praktika. Epinės technikos ir atsiribojimo efektas šiuolaikiniame teatre, Godard‘o ir Watkinso filmuose.
10. Ritualas. Ritualo reikšmė neoavangardo režisūroje. Ritualas Grotowskio spektakliuose. Schechnerio Environmental theatre ir žiūrovo įtraukimas teatro režisūroje.
11. Sampynos. Tarpkultūrinio teatro praktikos ir režisūra. Vėlyvojo modernizmo tarpkultūriniai eksperimentai. Svarbiausi tarpkultūrinio teatro projektai. Režisūra ir globalizacija.
12. Peizažas. Peizažo drama ir postdraminė režisūra. Vaizdinių teatro režisieriai. Vizualumas ir kalba Wilsono kūryboje.
13. Medijos. Naujųjų medijų ir technologijų režisūrinis panaudojimas. Medijų režisūra Lepage‘o kūryboje. Teatras skaitmeninėje eroje.
14. Atviras kodas. Devised theatre ir kolektyvinė režisūra šiuolaikiniame teatre. Atviro kodo komunikacija ir jos įtaka teatro ir kino režisūrinėms formoms.
15. Adaptacija. Režisūra ir intermedialumas šiuolaikinėje kultūros industrijoje.

Studijų rezultatų vertinimas

Kolokviumas – 30%
Kiti tarpiniai atsiskaitymai (individualių ir komandinių užduočių atlikimas) – 20%
Egzaminas – 50 %

Literatūra

1. 2014 Staniškytė J. et al. Postsovietinis Lietuvos teatras: istorija, tapatybė, atmintis Vilniaus dailės akademijos leidykla
1. 2013 Pavis P. Contemporary Mise en scene: Staging Theatre Today Routledge
1. 2010 Lehmann H.-T. Postdraminis teatras Menų spaustuvė
1. 2005 Berghaus G. Theatre Performance and the Historical Avant-Garde Palgrave Macmillan
2. 1995 Mitter S. System of Rehearsal: Stanislavsky, Brecht, Grotowski and Brook Routledge
3. 1994 Roose-Evans J. Experimental theatre : from Stanislavsky to Peter Brook Routledge
4. 2002 Schneider R. and Cody G.(ed.) Re:Direction: A Theoretical and Practical Guide Routledge
Papildoma literatūra
5. 2011 Grotowski J. Skurdžiojo teatro link Apostrofa
5. 2008 Mejerhold V. Apie teatrą Apostrofa
5. 1993 Innes C. Avant Garde Theatre, 1892-1992 Routledge
6. 1999 On Directing: Interviews with Directors St. Martin’s Griffin