Formalus ir neformalus STEM ugdymas ir jų aplinkos
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Nagrinėjamas formalusis ir neformalusis STEM ugdymas, analizuojant neformaliojo švietimo sampratą, veiklas bei tikslus. Analizuojama, kaip reikėtų gilinti formaliojo ir neformaliojo švietimo integralumą bei tarpusavio papildymą mokant(is) STEM dalykų. Nagrinėjamas neformalusis STEM ugdymas organizuojamas mokyklose (būreliai, konsultacijos ir pan.), papildomo ugdymo mokyklų Fizikos Olimpas, Fotonas ir Robotikos akademijos bei kitos neformalaus švietimo už mokyklos ribų kaip VDU Botanikos sodo edukacinė klasė, Edulandas, VII fortas ir kt. veiklos.
Dalyko anotacija užsienio kalba
Formal and non-formal STEM education is examined, analyzing the concept, activities and goals of non-formal education. It is analyzed how the integration of formal and non-formal education and complementarity should be deepened when learning STEM subjects. The non-formal STEM education organized in schools (clubs, consultations, etc.), the activities of additional education schools Physics Olimpas, Fotonas, Robotics Academy and other non-formal education out of school activities like a VMU Botanical garden educational class, Edulandas, VII fortress and others are examined.
Dalyko studijų rezultatai
1. Žinoti vaikų neformaliojo švietimo koncepciją, neformalaus STEM ugdymo galimybes ir būdus.
2. Gebėti savarankiškai atlikti STEM neformaliojo ugdymo mokyklose analizės tyrimus, parengiant atitinkančius tyrimo instrumentus; analizuoti tyrimų rezultatus.
3. Gebėti komunikuoti, mokyti kitus mokėjimo mokytis, pažinti ir kritiškai vertinti teorines bei praktines naujoves.
Dalyko turinys
Neformaliojo vaikų švietimo samprata.
Neformalaus vaikų švietimo koncepcija. Neformalusis vaikų švietimas užsienio šalyse Neformaliojo vaikų švietimo tyrimai Lietuvoje. Neformaliojo vaikų švietimo konceptualizavimas Socializacija ir individualizacija. Neformaliojo vaikų švietimo veiklų analizė: dalyvavimas, informuotumas, interesai. Neformaliojo vaikų švietimo tikslų vertinimas. Neformaliojo vaikų švietimo problemos.
Neformalusis STEM ugdymas Lietuvoje.
Neformalusis ugdymas (NU), kurio paskirtis ugdyti vaiko gyvenimo įgūdžius, asmenines, socialines ir kitas bendrąsias kompetencijas. Formalųjį švietimą papildantis ugdymas (FŠPU), kurio paskirtis pagal ilgalaikes programas sistemiškai plėsti tam tikros srities žinias, stiprinti gebėjimus ir įgūdžius bei suteikti asmeniui papildomų dalykinių ir bendrųjų kompetencijų. Formaliojo ir neformaliojo ugdymo integralumas bei tarpusavio papildomumas. Neformalaus ugdymo galimybės: popamokinėje mokyklos veikloje: būreliai, konsultacijos, viktorinos, žaidimai ir pan., mokinių techninės kūrybos centrai, papildomo ugdymo mokyklos Fizikos Olimpas, Fotonas, Robotikos akademija, neformalus švietimas už mokyklos ribų kaip VDU Botanikos sodo edukacinė klasė, Edulandas, VII fortas.
Papildomo ugdymo mokyklos Fizikos Olimpas ir Fotonas.
Mokyklų „Fizikos Olimpas“ ir “Fotonas” tikslai, uždaviniai ir funkcijos. Mokyklų struktūra ir mokymosi organizavimas. Mokyklos savivalda. Mokymosi sesijų organizavimas. Namų darbų užduočių analizė: I kurso, II kurso, III kurso. Neakivaizdinis kasmetinis mokyklinės fizikos užduočių sprendimo Fizikos turnyras analizė. Lietuvos π čempionatas. Fotoniečių mokymosi analizė ir demografinė apibrėžtis. Konferencijų Neformalusis fizikos mokymas Lietuvoje organizavimas. Fotono viktorinų analizė. Vasaros stovyklų organizavimas. IX - XII klasės užduočių ir jų sprendimų analizė. Mažojo Fotono veikla. Mažojo Fotono užduočių ir jų sprendimų analizė. Užduočių parengimo projektas.
Robotikos akademija.
Robotikos akademjos veiklos tikslai, veiklos specifika, robotų programavimas.
VDU Botanikos sodo edukacinė klasė.
Neformaliojo švietimo veiklos edukacinėje klasėje. Projektinių veiklų organizavimas. Vasaros ir rudens stovyklų organizavimas ir įgyvendinimas. Būrelių veiklų organizavimas, įgyvendinimas. Priemonių ir edukacinių erdvių pasirinkimas ir panaudojimas STEM veikloms. LMNŠC „Lietuvos gamtininko“ konkursas. „Augalų Žavadienio“ organizavimas ir įgyvendinimas. Patirtinio mokymosi principų taikymas įgyvendinant neformalųjį į STEM orientuotą švietimą. Lietuvoje organizuojami ir įgyvendinami į STEM orientuoti renginiai mokiniams. Neformalaus švietimo svarba moksliniame kontekste.
Všį. Edulandas.
Inovatyvios įrangos panaudojimas edukacijoms. Išmoktų žinių pritaikymas praktikoje. Integralus gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, menų ir matematikos mokymas. Inžinerinės ir kūrybinės dirbtuvės. Robotikos, algoritmavimo, matematikos ir programavimo užsiėmimai.
VII fortas
Edukacijos skirtos chemijai, fizikai, biologijai, matematikai, gamtos mokslams ir inžinerijai. Neformalusis vaikų švietimas apimantis gyvybės mokslus, projektavimą ir modeliavimą, programavimą.
Kitos neformalaus ugdymo mokyklos kaip Lietuvos jaunųjų matematikų mokykla, Neakivaizdinė jaunųjų chemikų mokykla, Jaunųjų kompiuterininkų mokykla. Respublikinis „LOGO“ konkursas ir olimpiada, kūrybiniai konkursai moksleiviams, edukacinės vasaros stovyklos.
Dalyko studijos valandomis
Studijų vykdymo forma |
Val. auditorinėse studijose |
Val. nuotolinėse studijose |
Paskaitos |
15val. |
30 val. |
Seminarai |
15 val. |
30 val. |
Laboratoriniai darbai |
30 val. |
|
Pratybos |
|
|
Konsultacijos |
|
|
Iš viso kontaktinio darbo val. |
60 val. |
|
Savarankiškas darbas |
100 val. |
|
Iš viso |
160 val. |
Studijų rezultatų vertinimas
Egzaminas 50 proc., kolokviumas 20 proc. praktinės užduotys 30 proc.
Literatūra
1. 2018 Pečiuliauskienė, P., & Aleksa, V. (2018). Motivation of new generation students for learning physics and mathematics
2. Pečiuliauskienė, P., & Dapkus, D. The development of collaborative problem-solving abilities of pre-service science teachers by stepwise problem-solving strategies. In Contributions from science education research: Vol. 5. Professional development for inquiry-based science teaching and learning (pp. 163-183). Interaktyvus. Dalinė prieiga per internetą:
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-91406-0_9
3. 2018 Sokołowska, D., Michelini, M. (Eds.) The Role of Laboratory Work in Improving Physics Teaching and Learning. Interaktyvus. Dalinė prieiga per internetą:
https://www.springer.com/la/book/9783319961835
4. 2017 Treagust, D.F., (Editor), Duit, R., (Editor),Fisher, H.E., (Editor). Multiple Representations in Physics Education (Models and Modeling in Science Education). Interaktyvus. Dalinė prieiga per internetą:
: https://www.springer.com/la/book/9783319589121
5. 2009 Shlomo Romi & Mirjam Schmida. Non‐formal education: a major educational force in the postmodern era, Cambridge Journal of Education, 39:2, 257-273. Interaktyvus. Prieiga per internetą: DOI: 10.1080/03057640902904472
6. 2020 Jurkonis, N. & Aleknavičiūtė, V. Experience of VMU Botanical garden: engaging visitors with technologies. Roots, 17.2, 51-53. Interaktyvus. Prieiga per internetą:
https://www.bgci.org/resources/bgci-tools-and-resources/roots/
Papildoma literatūra
1. 2004-2022 BGCI journal: Roots. (1.1 - 19.2) Interaktyvus. Prieiga per internetą:
https://www.bgci.org/resources/bgci-tools-and-resources/roots/