Europos ir nacionalinė kalbų mokymo/si politika

  • Dalyko kodas: MDE 5008
  • Apimtis ECTS kreditais: 6
  • Pavadinimas anglų kalba: European and National Language Policy
  • Dalykas atestuotas: 2022-08-31
  • Atestacija galioja iki: 2025-08-31
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Doc. dr. Eglė Petronienė

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Kurso metu studentai aptaria Europos Sąjungos daugiakalbystės politikos pagrindinius principus (kaip kalbinės įvairovės puoselėjimas, užsienio kalbų mokymasis mokymosi visą gyvenimą kontekste ir kt.), ir strateginius Europos Komisijos ir Europos Tarybos Ministrų komiteto dokumentus, kuriais remiasi Lietuvos kalbų mokymo politika. Studentai nagrinėja Lietuvoje patvirtintus dokumentus, skatinančius ir reglamentuojančius kalbų mokymą/si ir vertinimą, siedami tai su savo profesine patirtimi ir kritiškai vertindami savo veiklą ugdymo procese. Dalyvauja diskusijose probleminiais kalbinio ugdymo klausimais ir atlieka individualias praktines užduotis bei projektines grupines veiklas, stiprindami asmeninio tobulėjimo, bendradarbiavimo ir kūrybiškumo kompetencijas.
Didžiausias dėmesys skiriamas naujiems dokumentams (kaip Bendrųjų Europos kalbų metmenų praplėta, angl. CERF Companion Volume) ir aktualiems nacionalinio lygmens švietimo klausimams (kaip Bendrojo ugdymo turinio atnaujinimas ir atnaujintos Bendrosios užsienio kalbų programos).

Dalyko anotacija užsienio kalba

The course invites students to discuss the principles of multilingualism (respect of linguistic diversity, prohibition of discrimination on account of language, ensuring the citizen's right to communicate with others in any official language of the EU, etc.) and the strategic European documents which make the basis of language policy in Lithuania. Students study the documents which promote and regulate language teaching and learning with the purpose of reflecting on their professional experience with reference to the guidelines as laid down in the documents and critically evaluating their teaching. Students do individual tasks and group activities and are continuously engaged in discussions of problematic issues of language teaching/learning which helps them enhance their skills of collaboration, creativity and personal growth. A special attention is devoted to the most recently issued documents on language teaching, learning and assessing (for example, CERF Companion Volume) and the current topical educational processes taking place in the country (for example, updating the school curriculum, updated foreign language syllabi, etc.).

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Anglų filologijos BA laipsnis, Pedagogika, Anglų kalbos didaktika

Dalyko studijų rezultatai

Suvokia daugiakalbystės ir kalbų mokymosi svarbą Lietuvoje ir geba paaiškinti Lietuvoje bei Europos Sąjungoje patvirtintas kalbų mokymo/si nuostatas.
Geba analizuoti kalbų mokymą reglamentuojančius dokumentus, sieti ir vertinti juose apibrėžtas sąvokas ir sampratas.
Geba planuoti mokymo procesą ir kurti ugdymo turinį, remdamasis bendrosiomis ugdymo programomis ir kitais su mokymo procesu susijusiais dokumentais.
Geba reflektuoti ugdymo veiklą ir planuoti mokymo procesą, remdamasis bendrosiomis ugdymo programomis ir kitais su mokymo procesu susijusiais dokumentais.
Geba dalyvauti diskusijoje užsienio kalbų mokymo/si klausimais ir argumentuotai reikšti savo nuomonę, remdamasis moderniomis kalbų mokymosi metodologijomis ir savo patirtimi.
Geba kritiškai vertinti savo patirtį ir darbo rezultatus, remdamasis kalbų mokymąsi reglamentuojančiais dokumentais.

Dalyko turinys

1. Kalbų politika Europos Sąjungoje.
1.1 Daugiakalbystę skatinančios iniciatyvos
1.2 Kalbų mokymo/si praktikos
2. Kalbų politika Lietuvoje
2.1 Švietimo įstatymas
2.2 Lietuvos švietimo 2013-2022 metų strategija
2.3 Kalbų mokymo strategija
2.4 VDU kalbų politikos gairės
3. Bendrieji Europos kalbų metmenys (BEKM). BEKM praplėta.
4. BEKM ir jų praplėtos taikymas, kuriant ir realizuojant ugdymo turinį.
5. Bendrojo ugdymo turinio atnaujinimas.
6. Bendrosios ugdymo programos: užsienio kalbų bendrosios programos.
7. Dalyko mokymo plano rengimas.
8. Dalyko modulio kūrimas.
9. Ugdomojo renginio / projekto kūrimas.
10. Daugiakalbės mokymosi aplinkos įtraukiant visą mokyklą projekto kūrimas.

Dalyko studijos valandomis

Studijų vykdymo forma

Val. auditorinėse studijose

Val. nuotolinėse studijose

Paskaitos

10 val.

20 val.

Seminarai

30 val.

N val.

Iš viso kontaktinio darbo val.

60 val.

Savarankiškas darbas

100 val.

Iš viso

160 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Aktyvi veikla 30%. Atsiskaitymas žodžiu 20%. Atsiskaitymas raštu 20%. Egzaminas 30%.

Literatūra

1. 2021 European Commission. About Multilingualism Policy https://ec.europa.eu/education/policies/multilingualism/about-multilingualism-policy_en
2. 2021 Council of Europe. Language Policy documents https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages/documents#Language_policy
3. 2021 Kajėnaitė, G., Suchadolskienė, G. Europos Sąjungos ir Lietuvos kalbų politikos apžvalga. http://kurklt.lt/wp-content/uploads/2021/04/Europos-s%C4%85jungos-ir-lietuvos-kalb%C5%B3-politikos-ap%C5%BEvalga.pdf
4. 2020 CEFR Companion Volume https://rm.coe.int/cefr-companion-volume-with-new-descriptors-2018/1680787989
5. 2021 MOKYKLA2030 https://www.mokykla2030.lt/
6. 2018 VDU kalbų politikos gairės / VMU Language Policy Guidelines http://uki.vdu.lt/wp-content/uploads/doc/kalbu-politika/VDU_KALBU_POLITIKA.pdf
7. 2021 Užsienio kalbų programų projektai (MOKYKLA2030) https://www.mokykla2030.lt/kalbinis-ugdymas-2/
Papildoma literatūra
1. 2016 Valstybinė švietimo 2013–2022 metų strategija (ŠMSM) https://www.sac.smm.lt/wp-content/uploads/2016/02/Valstybine-svietimo-strategija-2013-2020_svietstrat.pdf
2. 2020 Ugdymo turinio atnaujinimas https://www.mokykla2030.lt/wp-content/uploads/2020/10/UGDYMO-TURINIO-ATNAUJINIMAS.pdf
3. 2020 Phil Lambert konsultacijos (MOKYKLA2030)
https://www.mokykla2030.lt/uzsienio-patirtis-2/