STEM ugdymas ir jo ypatumai

  • Dalyko kodas: MDE 5009
  • Apimtis ECTS kreditais: 6
  • Pavadinimas anglų kalba: STEAM education concept
  • Dalykas atestuotas: 2022-08-31
  • Atestacija galioja iki: 2025-08-31
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Prof. Vida Mildažienė, doc. Asta Danilevičiūtė, doc. Lina Ragelienė

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Kursas gilina žinias apie STEAM ugdymo koncepcijos esmę ir mokymo metodologiją bei tvirtina įgūdžius, kurie reikalingi kvalifikuotai konstruoti ir įgyvendinti STEAM mokymo programas, kuriomis siekiama didinti STEAM mokslų patrauklumą, mokinių mokslinį raštingumą, skatinanti ugdytinių kritinį mąstymą ir ugdyti kitas 21 a. darbo rinkai reikalingas kompetencijas. Daug dėmesio skiriama mokslinio metodo taikymui mokymo veikloms, probleminiam integruotam mokymui, mokytojo darbinės veiklos pokyčiams, susijusiems su remiamojo mokymo ir komandinio darbo metodikų ir mokymo aplinkos įvairovės taikymu. Aptariami STEAM veiklų temų parinkimo, jų dermės su bendrojo lavinimo programa ir bendrieji veiklų planavimo principai. Praktinės programos dalies metu suteikiami tiriamųjų veiklų planavimo ir įgyvendinimo įgūdžiai.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The course aims to deepen the knowledge of the concept of STEAM education with emphasis on innovative teaching methodology and provides the skills required to competently design and implement plans for STEAM education directed towards increasing attractiveness of sciences, development of scientific literacy, critical thinking as well as other competencies required for the labour market in the 21st century. Attention is paid to the ability to use principles of the scientific method and problem-based integrated teaching, changes in the teacher's work style related to scaffolding and teamwork methodologies and the diversity of the teaching environment. Main principles for the selection of topics for STEAM activities, their coherence with the general education program and general principles of planning STEAM activities are discussed. The practical program provides skills in planning and implementing STEAM activities.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Matematikos, informatikos, biologijos, chemijos, fizikos ir technologijų dalykų bakalauro studijos

Dalyko studijų rezultatai

1. Gebėti paaiškinti STEAM ugdymo sampratą ir apibūdinti taikymo patirtį tarptautiniu ir nacionaliniu mastu.
2. Gebėti taikyti bendruosius STEAM mokslinio metodo principus ir jo taikymo STEAM mokymui eigą.
3. Gebėti identifikuoti STEAM mokymo inovacinį pobūdį, esmę ir privalumus, suteikti suvokimą apie naująsias 21 amžiaus mokytojo kompetencijas.
4. Gebėti derinti tyrimų, probleminio ir projektinio mokymo ir integravimo metodus, remiamojo mokymo ir kontekstualumo principus, planuoti ir atlikti projektines veiklas bei gautų rezultatų ir literatūros informacijos lyginamąją analizę
5. Gebėti pritaikyti teorines ir praktines žinias apie STEAM domenų integravimo taikymą ugdymo procese.
6. Gebėti dirbti grupėse tarpdisciplininėje aplinkoje, kurti aplinką STEAM mokymui.
7. Gebėti įvertinti sisteminio STEAM ugdymo svarbą rezultatų veikmingumui pasiekti.

Dalyko turinys

STEAM ugdymo samprata ir jos interpretacijos. STEAM ugdymo socialiniai-ekonominiai imperatyvai, svarba ir tikslai.
Tarptautinis STEAM ugdymo patirties kontekstas. STEAM ugdymo tyrimų analizė.
STEAM veiklos aptarimas, pristatymas, komunikacija ir jų svarba STEAM ugdymui.
Patirtinis mokyma(sis). Mokymo(si) tiriant svarba STEAM ugdymui.
Mokslinio metodo taikymas.
Mokslinio tyrimo metodo taikymo panašumai ir skirtumai mokykloje ir mokslinių tyrimų institucijose.
Mokymo ir mokymosi metodų įvairovės taikymo svarba STEAM ugdyme.
STEAM mokytojo kompetencijos ir įgūdžiai. Mokytojo ir mokinio vaidmenys. Komandinio darbo metodai ir privalumai.
Problemų ir klausimų STEAM ugdyme formulavimas. Modelių kūrimas ir panaudojimas.
Tyrimo rezultatų ir kasdienio gyvenimo problemų ryšio svarba.
Projektinės STEAM veiklos.
Remiamasis mokymas
STEAM integravimo domenai ir principai.
STEAM programų konstravimo principai. STEAM mokymo turinio pritaikymas amžiaus grupėms.
STEAM mokymo(si) aplinka ir jos išplėtimas. Nestandartinės mokymo aplinkos. STEAM ekosistema ir jos sankloda.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 45 val.
Praktiniai darbai 15 val.
Savarankiškas darbas 100 val.
Iš viso 160 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Kolokviumas – 30%, praktiniai darbai – 20%. Egzaminas – 50%.

Literatūra

1. 2019 STEM samprata, paskaitų konspektai Kaunas: VDU (CD formatas)
2 2019 STEAM education. Theory and practice. (eds., M.S. Khyne, S. Areepattamannil) Springer Nature Switczerland, Switczerland
3. 2020 Frank Banks and David Barlex. Teaching. STEM in the Secondary School
Helping teachers meet the challenge. 2nd ed. Routledge
4. 2016 R. M. Felder, R. Brent. Teaching and learning STEM. A practical guide. Jossey-Bass, A Wiley Brand, USA
5 2016 C. C. Johnson, E. E. Peters-Burton, T. J. Moore. STEM Road Map. A Framework for Integrated STEM Education Routledge
6. 2015 Guide to Implementing the Next Generation Science Standards.
(National Research Council) Washington, DC: The National Academies Press.
https://doi.org/10.17226/18802.
Papildoma literatūra
1. 2020 J. Anderson, Y. Li (eds). Integrated Approaches to STEM Education. An International Perspective Springer
2. 2014 Honey, M., Pearson, G., Schweingruber, H. A. (Eds.). STEM integration in K-12 education: Status, prospects, and an agenda for research
Washington, DC: National Academies Press
3 2017 D. Leat (Ed.). Enquiry and Project Based Learning Students, School and Society Routledge
4. 2014-2017 International Journal of STEM Education International Journal of STEM Education20174:6 https://doi.org/10.1186/s40594-017-0058-3