Lyderystė įtraukiajam ugdymui

  • Dalyko kodas: MDE 6001
  • Apimtis ECTS kreditais: 6
  • Pavadinimas anglų kalba: Leadership for Inclusive Education
  • Dalykas atestuotas: 2022-08-31
  • Atestacija galioja iki: 2025-08-31
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Prof. dr. Stefanija Ališauskienė, VDU Švietimo akademija, Švietimo pagalbos, fizinio ir sveikatos ugdymo katedra

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Įgyjamos tarpdisciplininės įtraukiojo ugdymo žinios, leidžiančios kritiškai analizuoti, palyginti ir paaiškinti tarptautines ir nacionalines įtraukiojo ugdymo politikos nuostatas bei jų realizavimą nacionaliniame kontekste; įgyjama gebėjimų remiantis įtraukiojo ugdymo principais, tirti, vertinti ir pagrįsti švietimo ir ugdymo pokyčius, rengti rekomendacijas įtraukiojo ugdymo įgyvendinimui tobulinti; identifikuoti besimokančiųjų ugdymosi poreikius, pritaikyti ugdymo programas, parinkti tinkamas mokymo(si) strategijas; remiantis žmogaus teisėmis ir atsižvelgiant į socialinę kultūrinę besimokančiųjų ir jų ugdymosi poreikių įvairovę, modeliuoti švietimo pagalbą, bendradarbiauti komandoje; sistemiškai vertinti įtraukties švietime procesus, imtis lyderystės, keliant visuomenės supratingumą apie įtraukiojo ugdymo naudą, reflektuoti savo nuostatas į savo mokymosi patirtis.

Dalyko anotacija užsienio kalba

Students acquire interdisciplinary knowledge related to inclusive education that enable them to analyze, compare and explain international and national inclusive policies and their realization in a national context; gain abilities to explore, evaluate and reason educational changes while applying inclusive education principles; develop recommendations for the efficient implementation of inclusive education; identify the educational needs of the learners; adapt educational programs, apply relevant teaching / learning strategies; to construct educational support to address the diversity of learners and their needs, collaborate in a team; systemically evaluate inclusive education process, take leadership in raising awareness of the benefits of inclusive education; reflect own learning experiences.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Turėti ugdymo filosofijos, bendrosios didaktikos žinių.

Dalyko studijų rezultatai

1. Gebėti kritiškai analizuoti, palyginti ir paaiškinti tarptautines ir nacionalines įtraukiojo ugdymo
politikos nuostatas.
2. Gebėti, remiantis įtraukiojo ugdymo principais, tirti, įvertinti ir pagrįsti švietimo ir ugdymo pokyčius, rengti rekomendacijas įtraukiojo ugdymo įgyvendinimui tobulinti.
3. Gebėti identifikuoti besimokančiųjų ugdymosi poreikius ir, atsižvelgiant į ugdymosi poreikių įvairovę, pritaikyti ugdymo programas ir parinkti tinkamas mokymo(si) strategijas.
4. Gebėti, remiantis žmogaus teisėmis ir atsižvelgiant į socialinę kultūrinę besimokančiųjų ir jų ugdymosi poreikių įvairovę, modeliuoti švietimo pagalbą, bendradarbiauti komandoje.
5. Gebėti sistemiškai vertinti įtraukties švietime procesus, imtis lyderystės, keliant visuomenės supratingumą apie įtraukiojo ugdymo naudą, reflektuoti savo nuostatas į besimokančiųjų įvairovę ir savo mokymosi patirtis.

Dalyko turinys

1. Tarptautinis ir nacionalinis įtraukiojo ugdymo kontekstas.
2. Įtraukusis ugdymas sisteminiu požiūriu: įtraukiojo ugdymo politika, kultūra, praktika.
3. Įtraukiojo ugdymo politika.
4. Įtraukios mokyklos kūrimas: švietimo ir ugdymo teoriniai ir metodologiniai pokyčiai.
5. Įtraukios mokyklos kultūra.
5.1. Mokyklos įtraukioji bendruomenė.
5.2. Įtraukiosios vertybės.
6. Įtraukiojo ugdymo principai.
7. Ugdymosi prieinamumo kiekvienam kliūčių šalinimas.
8. Įtraukiojo ugdymo praktika.
9. Inovatyvi mokymosi aplinka.
10. Ugdymosi poreikių įvairovė. Individualieji vs specialieji ugdymosi poreikiai.
11. Ugdymosi poreikių identifikavimas.
12. Ugdymo programų pritaikymas.
13. Mokymo ir mokymosi strategijos. Universalus dizainas mokymuisi.
14. Ugdymo programa grįstas vertinimas.
15. Socialinė kultūrinė įvairovė, įtraukusis ugdymas ir žmogaus teisės.
16. Interprofesiniu bendradarbiavimu grįsta švietimo pagalbos įtraukioje mokykloje.
17. Įtraukiosios mokyklos vadovų ir pedagogų kompetencijos ir lyderystė.
18. Supratingumo apie įtraukiojo ugdymo svarbą kėlimas visuomenėje.

Dalyko studijos valandomis

Studijų vykdymo forma

Val. auditorinėse studijose

Val. nuotolinėse studijose

Paskaitos

 

24  val.

Seminarai

24  val.

 

Konsultacijos

 

12 val.

Iš viso kontaktinio darbo val.

60  val.

Savarankiškas darbas

100 val.

Iš viso

160 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Kaupiamąjį vertinimą sudaro: koliokviumas (25 proc.), grupės projektas (25 proc.), egzaminas (testas) (50 proc.).

Literatūra

1. 2018 Mitchel, D. (2018). The Ecology of Inclusive Education
Strategies to Tackle the Crisis in Educating Diverse Learners. 1st Edition.
SBN 9781138087484. Routledge The Ecology of Inclusive Education: Strategies to Tackle the Crisis in (routledge.com) (užsakoma)
2. 2016 Booth, T., Ainscow, M. (2016). The index for inclusion: a guide to school development led by inclusive values. 4th edition. ISBN 0993512208, 9780993512209. Cambridge.
3. 2014 Mitchel, D. (2014).
What Really Works in Special and Inclusive Education: Using evidence-based teaching strategies. Routledge. What Really Works in Special and Inclusive Education– Using evidence-based ... - David Mitchell - Google knygos
(užsakoma)
4. 2020 Europos specialiojo ir inkliuzinio ugdymo plėtros agentūra (2020). Pedagogų profesinis augimas įtraukiojo švietimo aspektu: 1 etapo galutinė apibendrinta ataskaita. (red. A. De Vroey, S. Symeonidou ir A. Lecheval). Odensė, Danija Pedagogų profesinis augimas įtraukiojo švietimo aspektu: 1 etapo galutinė apibendrinta ataskaita (european-agency.org)
5. 2018 Ališauskienė, S., Miltenienė L. (2018). Inkliuzinis ar įtraukusis ugdymas? Socialinių konstruktų interpretacijos švietimo kaitos kontekste. Specialusis ugdymas / Special Education, 2018/1, [Elsevier, Scopus]. ISSN 1392-5369 (Print), ISSN 2424-3299 (Online), No 1 (38), 2018, p. 11-32. (8) (PDF) INKLIUZINIS AR ĮTRAUKUSIS UGDYMAS: SOCIALINIŲ KONSTRUKTŲ INTERPRETACIJOS ŠVIETIMO KAITOS KONTEKSTE (researchgate.net)

6. 2018 Europos specialiojo ir inkliuzinio ugdymo plėtros agentūra (2018). Įtraukiojo ugdymo ir socialinės įtraukties sąsajos įrodymai: Galutinė jungtinė ataskaita. (red. S. Symeonidou). Odensė, Danija Įtraukiojo ugdymo ir socialinės įtraukties sąsajos įrodymai - Galutinė jungtinė ataskaita (european-agency.org)
7. 2018 Europos specialiojo ir inkliuzinio ugdymo plėtros agentūra (2018). Europos agentūros duomenys apie įtraukųjį ugdymą. Esminės įžvalgos ir išvados (2014 / 2016). (A. Watkins, J. Ramberg ir A. Lénárt, red.). Odensė, Danija Europos agentūros duomenys apie įtraukųjį ugdymą. Esminės įžvalgos ir išvados (2014 / 2016) (european-agency.org)
8. 2017 Europos specialiojo ir inkliuzinio ugdymo plėtros agentūra (2017). Visų įtraukiojo ugdymo mokinių pasiekimų gerinimas: Galutinė jungtinė ataskaita. (red. V. J. Donnelly ir A. Kefallinou). Odensė, Danija Visų įtraukiojo ugdymo mokinių pasiekimų gerinimas: Galutinė jungtinė ataskaita (european-agency.org)
9. 2012 Europos specialiojo ugdymo plėtros agentūra (2012). Inkliuzinio švietimo mokytojo profilis, Odense, Danija: Europos specialiojo ugdymo plėtros agentūra. Mokytojų rengimas inkliuziniam švietimui - INKLIUZINIO ŠVIETIMO MOKYTOJO PROFILIS (european-agency.org)
10. 2007 Watkins, A. (red.) (2007) Mokinių specialiųjų poreikių, pasiekimų ir pažangos vertinimas inkliuzinėje aplinkoje: pagrindiniai politikos ir praktikos klausimai. Odense, Danija: Europos specialiojo ugdymo plėtros agentūra. assessment-in-inclusive-settings-key-issues-for-policy-and-practice_Assessment-LT.pdf (european-agency.org)
Papildoma literatūra
1. 2017 Europos specialiojo ir inkliuzinio ugdymo plėtros agentūra (2017). Ankstyvojo amžiaus vaikų įtraukiojo ugdymo savirefleksijos priemonė. (E. Björck-Åkesson, M. Kyriazopoulou, C. Giné ir P. Bartolo, red.). Odensė, Danija. Leidiniai lietuvių kalba | European Agency for Special Needs and Inclusive Education (european-agency.org)
2. 2015 Europos specialiojo ir inkliuzinio ugdymo plėtros agentūra (2015). Padarykite savo organizacijos informaciją prieinamą visiems: informacijos prieinamumo gairių įgyvendinimas Padarykite savo organizacijos informaciją prieinamą visiems (european-agency.org)
3. 2013 G. Mac Ruairc, E. Ottesen, R. Precey. Leadership for Inclusive Education. Leadership for Inclusive Education | SpringerLink