Mentorystė profesiniame ugdyme
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Studijuodami šį dalyką studentai įgis teorinių ir praktinių žinių apie mentorystės procesą, tipus, formas, realizavimo modelius, komponuos mentoriaus kompetencijų aplanką (angl. portfolio). Užsiėmimų metu, simuliacinių situacijų pagalba, studentai tobulins gebėjimus inicijuoti, diegti, vertinti šiuolaikinės mentorystės modelius ir formas konkrečiame ugdymo kontekste. Dirbdami individualiai, porose ir grupėse, analizuodami mentorystės praktines situacijas studentai ugdysis profesinės mentorystės refleksijos gebėjimus, analizuos savo esamą ir simuliacinės mentorystės patirtį, kuri atsispindės studentų suformuotame mentoriaus veiklos aplanke.
Dalyko anotacija užsienio kalba
While studying this subject, students will acquire theoretical and practical knowledge about the mentoring process, types, forms, implementation models, and will compose a portfolio of mentor competencies. During the classes, with the help of simulative situations, students will develop their abilities to initiate, implement, and evaluate the models and forms of modern mentoring in a specific educational context. Working individually, in pairs and in groups, analyzing mentoring practical situations, students will develop professional mentoring reflection skills, analyze their current and simulated mentoring experience, which will be reflected in the portfolio of mentor activities created by students.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Išklausyti privalomieji studijų krypties dalykai.
Dalyko studijų rezultatai
1. Gebėti analizuoti teorines mentorystės perspektyvas profesinio ugdymo kontekste, pasirinkti ir įvertinti mentorystės strategiją, ją susiejant su mentorystės modeliu.
2. Gebėti įsivertinti savo, kaip mentoriaus, kompetencijas, vaidmenis ir parengti mentoriaus veiklos planą atsižvelgiant į įvairaus amžiaus tarpsnio besimokančiųjų mokymosi poreikius, besimokančiųjų įvairovę, specialiuosius poreikius.
3. Gebėti diagnozuoti ir vertinti globotinio/ės kompetencijas, tobulėjimo poreikius, paskatinti jį veiklai, stebėti ir teikti grįžtamąjį ryšį.
4. Gebėti identifikuoti tarpinstitucinio ir tarpasmeninio bendradarbiavimo principus ir formas, įvertinti bendradarbiavimo ryšius.
5. Gebėti reflektuoti savo veiklą, numatyti savo profesinės veiklos tobulinimo kryptis.
Dalyko turinys
1. Mentoriaus ir mentorystės samprata. Mentorystės teorijos (socialinės sąveikos, mokymosi iš patirties, konstruktyvistinė mokymosi teorija, socialinio išmokimo, emocinio intelekto, empatijos, asmeninių konstruktų ir kt. teorijos).
2. Mentorius pedagogų rengimo sistemoje. Mentorystės paskirtis ir vieta profesinio mokymo sistemoje. Profesijos mokytojo karjera ir mentorystė. Mentorystės strategijos (tradicinė, ugdančioji ir transformuojančioji) ir modeliai (sociomotyvacinis, ONSIDE, progresyvusis, dialoginis, e-mentorystė).
3. Mentoriaus kompetencija, veiklos būdai, principai ir vaidmenys. Santykių su globotiniu kūrimas. Darbas komandoje. Mentoriaus veiklos etapai.
4. Globotinio įvertinimo būdai ir ugdomoji veikla su juo. Kompetencijų vertinimo procedūros. Grįžtamojo ryšio teikimas. Paramos modelio kūrimas.
5. Mentorystės formos ir tipai. Mentorystės metodikos. Mentorystės reversiškumas.
6. Praktikos organizavimas profesinio mokymo institucijoje. Praktikos formos ir būdai. Pameistrystė. Ugdymo institucijų, praktikanto, mentoriaus ir tutoriaus veiklos ypatumai, partnerystės formos, santykių ir bendradarbiavimo ryšių kūrimas. Bendradarbiavimo principai. Bendradarbiavimo įvertinimas.
7. Savikūra ir profesinės veiklos tobulinimo tyrimo galimybės praktikoje
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 20 val.
Pratybos 30 val.
Konsultacijos 10 val.
Iš viso kontaktinio darbo val. 60 val.
Savarankiškas darbas 100 val.
Iš viso 160 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Studentų pasiekimai vertinami taikant dešimties balų kriterinę kaupiamojo vertinimo sistemą, vadovaujantis numatytais studijavimo pasiekimų įvertinimo kriterijais. Individualus darbas ir darbas porose – 25 proc., koliokviumas – 25 proc., egzaminas – 50 proc.
Literatūra
1. 2014 Kemmis S. , Hannu L.T. Heikkinen, Fransson G. , Aspfors J., ChristineEdwards-Groves Mentoring of new teachers as a contestedpractice: Supervision, support and collaborative self-development eachingandTeacherEducationTeachingandTeacherEducation, 44 p. 180–188
2. 2013 Čiužas, R. Mokytojo kompetencijos. Profesinio meistriškumo siekis http://talpykla.elaba.lt/elaba-fedora/objects/elaba:4339359/datastreams/MAIN/content
3. 2013 Hudson P. Mentoring as professional development: ‘growth for both’ mentor and mentee https://eprints.qut.edu.au/58219/
Papildoma literatūra
1. 2014 Aderibigbe, S., Colucci-Gray, L., Gray, D. Mentoring as a collaborative learning journey for teachers and student teachers: a critical constructivist perspective. EAN Journal, 6(3), pp. 17-27 http://194.81.189.19/ojs/index.php/TEAN/article/view/192
2. 2012 Augustinienė, A., Bankauskienė, N, Čiučiulkienė, N. Mokomės pagrįsti ir įrodyti. Mokomoji knyga