Sodininkystė (AGR)
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Studentai studijuodami sodininkystę įgis moksliniais tyrimais pagrįstų žinių apie daugiamečių sodo augalų inovatyvias dauginimo ir sodo ar uogyno veisimo ir priežiūros technologijas, gebės numatyti tvarios sodininkystės verslo plėtros galimybes, suprojektuoti perspektyvius verslinius sodus ar uogynus, užtikrinti puikios kokybės konkurencingų desertinių ir perdirbti skirtų vaisių ir uogų tiekimą vietinei rinkai ir eksportui.
Dalyko anotacija užsienio kalba
Horticulture students will gain research-based knowledge about innovative technologies for the propagation of perennial garden, orchard and berry plants, breeding and care of such plants. Will be able to anticipate sustainable horticultural business development opportunities. Design promising commercial orchards. Ensure the supply of high quality competitive dessert and processed type fruits and berries to the local market and export.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Turi būti baigtos Žemių rekultivacija ir tausojimas ir Žemdirbystės pagrindai, Augalų biologijos pagrindai, Dirvotyra ir augalų mityba studijos.
Dalyko studijų rezultatai
1. Apibūdinti sodininkystės objektą, išvardinti sodo augalų klasifikaciją ir ūkinį sugrupavimą, apibrėžti klimatines sodininkystės plėtros ir darnaus gamtinių išteklių naudojimo galimybes.
2. Išvardinti ir apibūdinti sodo augalų morfologinius požymius ir biologines savybes. Išdėstyti sodo augalų augimo ir raidos dėsningumus.
3. Išvardinti ir apibūdinti svarbiausias sodo augalų veisles.
4. Išanalizuoti ir išdėstyti sodininkystės istoriją ir išskirti pagrindinius sodininkystės tiriamojo darbo rezultatus.
5. Apibūdinti ir išanalizuoti sodo augalų dauginimo būdus, išvardinti ir palyginti sodo augalų poskiepius, išanalizuoti dauginimo sistemą.
6. Išvardinti, palyginti ir apibūdinti sodo augalų vainikų formas, išanalizuoti formavimo ir genėjimo tikslus ir darbų eigą.
7. Išanalizuoti sodo įveisimo eigą ir apibūdinti bei suplanuoti jaunų ir derančių sodų priežiūros darbus įvairiu metų laiku.
8. Išanalizuoti derliaus normavimo reikalingumą ir derliaus nuėmimo specifiką. Atskleisti ir išskirti produkcijos laikymui ir prekiniam paruošimui keliamus reikalavimus.
9. Palyginti ir išanalizuoti uoginių augalų įveisimo ir priežiūros technologijas. Išskirti konkrečios technologijos taikymo specifiką.
10. Atskleisti sodų projektavimo specifiką, susieti sodų projektavimą su vaisių ir uogų poreikiu vietinei rinkai ir eksporto galimybėm, apibrėžti ir įvertinti gamtinius, ekonominius ir žmogiškuosius resursus, reikalingus tvarios sodininkystės plėtrai.
Dalyko turinys
1. Sodininkystės objektas, sąvokos, turinio atskleidimas. Sodo augalų botaninė ir ūkinė įvairovė.
2. Klimatinės sodininkystės plėtros galimybės. Vietos sodui ar uogynui parinkimas.
3. Sodo augalų morfologiniai požymiai ir biologinės savybės. Sodo augalų augimas ir vystymasis.
4. Sodo augalų veislės.
5. Sodininkystės istorija. Mokslinis tiriamasis darbas sodininkystėje.
6. Sodo augalų dauginimas, medelynai.
7. Vainikų formos. Sodo augalų formavimas ir genėjimas.
8. Sodų įveisimas ir priežiūra įveisimo metais.
9. Derančių sodų priežiūra.
10. Derliaus normavimas, jo nuėmimo specifika, produkcijos laikymas ir prekinis paruošimas.
11. Uogininkystės technologijos.
12. Sodų ar uogynų projektavimas.
Dalyko studijos valandomis
Pkaitos - 30 val.
Laboratoriniai darbai - 30 val.
Pratybos - 15 val.
Savarankiškas darbas - 85 val.
Iš viso - 160 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Laboratoriniai darbai – 20 proc.; kolokviumas – 30 proc.; egzaminas – 50 proc.
Literatūra
1. 2014. .„Auksio“ veislės desertinių obuolių auginimo technologija (Taikant priemonę „Tausojanti aplinką vaisių ir daržovių auginimo sistema“).(Sudaryt. N. Uselis). LAMMC Sodininkystės ir daržininkystės institutas, Babtai.
2. 2005. Intensyvios obelų ir kriaušių auginimo technologijos. 2005. (Sudaryt. N. Uselis). LSDI, Babtai.
3. 2002. Intensyvios uoginių augalų auginimo technologijos (avietės, braškės, serbentai). 2002. (Sudaryt. N. Uselis). LSDI, Babtai.
4. 2006. Lietuvos ir Latvijos sodininkystės verslo studija.(Sudaryt. D. Kviklys). Babtai.
5. 2013. Mokslinės metodikos inovatyviems žemės ir miškų mokslų tyrimams.(Sudaryt. A. Sasnauskas, V. Tilvikienė, R. Mašalaitė). Lietuvos agrarinių ir miškų mokslų centras, Kaunas.
6. 1999. Venskutonis V. Vilnius.
Papildoma literatūra:
1. Kasmet. Agrariniai ir miškininkystės mokslai; naujausi tyrimų rezultatai ir inovatyvūs sprendimai. Mokslinės konferencijos pranešimai. Lietuvos agrarinių ir miškų mokslų centras (periodinis).
2. 1993. Armolaitis E. Vaismedžių genėjimas ir perskiepijimas. Vilnius.
3. 1992. Forshey C., Elfving D. Training and Pruning Apple and Pear Trees. Alexandria, Virginia.
4. Kasmet. ISHS mokslinis žurnalas Acta Horticulturae (periodinis)
5. Kasmet. LAMMC Mokslinis žurnalas Zemdirbystė-Agriculture (periodinis)
6. Kasmet. LAMMC SDI mokslinis žurnalas Sodininkystė ir daržininkystė (periodinis).
7. 1990. Lietuvos pomologija T. 1.(Sudaryt. V. Tuinyla), Vilnius.
8. 1996. Lietuvos pomologija T. 2. 1996. (Sudaryt. V. Tuinyla ir A. Lukoševičius), Vilnius,
9. Kasmet. Naujausios rekomendacijos žemės ir miškų ūkiui. (Redaktorių kolegija. M. Aleinikovas ir kt.) Lietuvos agrarinių ir miškų mokslų centras, Akademija, Kėdainių r. (periodinis).
10. Kasmet. Obuolių skynimo laikas (metodika). 2011. (Sudaryt. N. Kviklienė). LAMMC SDI. Babtai
11. 2000. Sadownictwo. Warszawa. Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Lesne.