Sakytinės kalbos sutrikimai (SPP)
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Šio kurso metu studentai supažindinami su sakytinės kalbos (sulėtėjusios kalbos raidos, kalbos neišsivystymo, specifinės kalbos raidos, kalbos pragmatikos) sutrikimų specifika: priežastimis, charakteristikomis, rūšimis. Studentai mokomi įvertinti įvairaus amžiaus vaikų kalbą, planuoti ir teikti įrodymais grįstą logopedinę pagalbą, taikyti tradicines ir inovatyvias sakytinės kalbos sutrikimų įveikimo priemones ir technologijas. Dalyko studijavimas grindžiamas personalizuoto mokymosi koncepcija, skatinančia aktyvią studento poziciją ir dalyvavimą mokymosi procese. Seminaruose, organizuojamuose ugdymo bei švietimo pagalbą teikiančiose įstaigose, studentai mokysis spręsti realias praktines problemas.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The course is designed to introduce students to main issues of spoken language disorders (language dely, developmental language and social communication disorder ).The causes, characteristics and types of spoken language disorders are discussed. Students are trained to evaluate language skills in different age children, plan and organize evidence-based treatment of spoken language disorders, employ traditional and innovative tools and technologies. The studiesare based on the concept of personalized learning that promotes active student participation in the learning process. During workshops, organised in education institutions and those, where educational support is provided, students will learn to solve real practical problems.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Bendrosios psichologijos, neuropsichologijos, neurofiziologijos, kalbėjimo anatomijos ir fiziologijos, lietuvių kalbos fonetikos, vaikų kalbos raidos, fonetinių ir fonologinių sutrikimų, kalbėjimo motorikos sutrikimų kursai.
Dalyko studijų rezultatai
1. Gebės apibrėžti pirminio (sulėtėjusios kalbos raidos, kalbos neišsivystymo) ir antrinio (specifinės kalbos raidos) pobūdžio sakytinės kalbos, socialinės komunikacijos (kalbos pragmatikos) sutrikimus, nurodyti jų charakteristikas, rūšis ir priežastis. Išvardins vaikų kalbos įvertinimo metodikas, gebės paaiškinti kalbos ugdymo(si) ypatumus, įrodymais grįstos praktikos principus logopedijoje.
2. Gebės parinkti ir taikyti tinkamus vaikų kalbos vertinimo instrumentus, interpretuoti gautus duomenis, žodžiu ir raštu pateikti logopedinio vertinimo ataskaitą (išskiriant stipriąsias ir silpnąsias vaiko kalbos sritis) bei rekomendacijas, konsultuoti šeimos narius, pedagogus ar kitus suinteresuotus asmenis.
3. Gebės planuoti logopedinę pagalbą, tikslingai parinkti kalbos sutrikimų įveikimo kryptis, taikyti specifines, įrodymais grįstas kalbos sutrikimų įveikimo strategijas, tradicines ir inovatyvias kalbos ugdymo(si) priemones ir/ar technologijas.
4. Gebės priimti įrodymais pagrįstus sprendimus sakytinės kalbos sutrikimams įveikti, atsižvelgiant į profesinės praktikos kontekstą (asmeninę, kolegų patirtį, mokslinius įrodymus, vaiko ir jo artimųjų poreikius) bei kritiškai įsivertinti savo mokymo(si) patirtį ir profesinę veiklą.
Dalyko turinys
1. Vaikų kalbos formalus ir neformalus įvertinimas, gautų duomenų interpretavimas, vertinimo rezultatų ataskaitos ir rekomendacijų pateikimas (žodžiu ir raštu).
2. Pirminio pobūdžio sakytinės kalbos sutrikimų apibrėžtis, rūšys ir priežastys:
2.1. sulėtėjusios kalbos raida.
2.2. kalbos neišsivystymas (kalbos raidos sutrikimas).
3. Įvairaus amžiaus vaikų kalbos ugdymas:
3.1. kalbos sutrikimų įveikimo kryptys, specifinės strategijos, jų veiksmingumas.
3.2. teminių išplanavimų parinkimas ir/ar rengimas.
3.3. individualaus logopedinės pagalbos plano rengimas.
3.4. individualių, grupinių logopedo vedamų pratybų planavimas ir pan.
4. Tradicinių ir inovatyvių kalbos ugdymo(si) priemonių, technologijų taikymas ir/ar rengimas.
5. Kalbos pragmatikos (socialinės komunikacijos) sutrikimo apibrėžtis ir ugdymas(is).
6. Antrinio pobūdžio kalbos sutrikimai (specifinė kalbos raida) ir kalbos ugdymas(is). Grupės darbo rengimas ir pristatymas.
7. Įrodymais grįstos praktikos principų taikymas pirminio ir antrinio pobūdžio sakytinės kalbos sutrikimams įveikti. Moksliniai sakytinės kalbos tyrimai.
1. Vaikų kalbos formalus ir neformalus įvertinimas, gautų duomenų interpretavimas, vertinimo rezultatų ataskaitos ir rekomendacijų pateikimas (žodžiu ir raštu).
3. Įvairaus amžiaus vaikų kalbos ugdymas:
3.1.kalbos sutrikimų įveikimo kryptys, specifinės strategijos, jų veiksmingumas.
3.2. teminių išplanavimų parinkimas ir/ar rengimas.
3.3. individualaus logopedinės pagalbos plano rengimas.
3.4. individualių, grupinių logopedo vedamų pratybų planavimas ir pan.
4. Tradicinių ir inovatyvių kalbos ugdymo(si) priemonių, technologijų taikymas ir/ar rengimas.
5. Kalbos pragmatikos (socialinės komunikacijos) sutrikimo apibrėžtis ir ugdymas(is).
6. Antrinio pobūdžio kalbos sutrikimai (specifinė kalbos raida) ir kalbos ugdymas(is). Grupės darbo rengimas ir pristatymas.
7. Įrodymais grįstos praktikos principų taikymas pirminio ir antrinio pobūdžio sakytinės kalbos sutrikimams įveikti. Moksliniai sakytinės kalbos tyrimai.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 20 val.
Seminarai 20 val.
Konsultacijos 5 val.
Iš viso kontaktinio darbo val. 45 val.
Savarankiškas darbas 62 val.
Iš viso 107 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Kaupiamąjį vertinimą sudaro: grupinė užduotis (20 proc.), atvejo analizė (30 proc.), egzaminas (apklausa raštu) (50 proc.).
Literatūra
1. 2019 Law, J. ir kt. Managing Children with Developmental Language Disorder. Theory and Practice Across Europe and Beyond. London and New York: Routledge. Užsakoma
2. 1993 Ivoškuvienė, R., Garšvienė, A. Logopedija: vadovėlis specialiosios pedagogikos fakulteto studentams. Kaunas: Šviesa.
3. 2000 Gaulienė, V., Giedrienė, R., Grikaitienė, L. Kalbos tyrimas. Metodinė priemonė. Vilnius: Žuvėdra.
4. 1995 H. Dewart, S. Summers (1995). The pragmatics profile of everyday communication skills in children: manual // Vaikų pragmatikos gebėjimų aprašas: vadovas. https://www.logopeduasociacija.lt/images/Pragmatikos_geb%C4%97jim%C5%B3_profilis._Vadovas-ilovepdf-compressed.pdf
Papildoma literatūra
1. 2013 Augustinienė, A. ir kt. Priešmokyklinio amžiaus vaikų kalbos ugdymas taikant edukacines technologijas: mokomoji knyga. Kaunas: Technologija.
2. 2009 Brazdonytė-Morkevičienė, L. Kalbos ugdymas. Kaunas: Šviesa. Prieinamas internete https://www.marpasaka.lt/wp-content/uploads/2016/03/Knyga-KALBOS-UGDYMAS.pdf
3. 1995 Dewart, H., Summers, S. The pragmatics profile of everyday communication skills in pre-school age children: parents interview // Ikimokyklinio amžiaus vaikų pragmatikos gebėjimų vertinimas: klausimynas tėvams. https://www.logopeduasociacija.lt/images/Ikimokyklinio_am%C5%BEiaus_vaik%C5%B3_klausimynas.compressed_
1.pdf
4. 1995 Dewart, H., Summers, S. The pragmatics profile of everyday communication skills in pre-school age children: parents interview // Mokyklinio amžiaus vaikų pragmatikos gebėjimų vertinimas: klausimynas tėvams. https://www.logopeduasociacija.lt/images/Mokyklinio_am%C5%BEiaus_vaik%C5%B3_komunikacijos_vertinimas.
compressed.pdf
5. 2015 Ivoškuvienė, R., Mamonienė, Z. ir kt. Ikimokyklinio amžiaus vaikų neišplėtotos kalbos ugdymas: metodinė priemonė. Šiauliai: Lucilijus.
6. 2012 Ivoškuvienė, R., Makauskienė, V. Įrodymais grįstos praktikos principų taikymas kalbėjimo ir kalbos sutrikimams įveikti. Specialusis ugdymas, 2 (27), 216-223. http://www.sumc.su.lt/images/zurnalas2012_2_27/28_
ivoskuviene_makauskiene_lt_doc.pdf
7. 2010 Kūgienė, D., Valuckienė, K. Nežymiai neišplėtotos sakytinės kalbos ugdymo programa 1-2 klasės mokiniams. http://www.ugdcentras.lt/download/sakyt_kalb_ugdymas.pdf
8. 2014 Leonard, L. B. Children with specific language impairment. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press. Užsakoma
9. 2010 Roddam, H. Embedding evidence-based practice in speech and language therapy: international examples. Chichester: John Wiley & Sons. https://ebookcentral.proquest.com/lib/vmulib-ebooks/detail.action?docID=485654
10. 2015 SPPC. Kalbos ugdymo komplektas: kalbinės veiklos vertinimas, tarties mokymas, žodyno plėtra, gramatiškai taisyklingos kalbos ugdymas, rišliosios kalbos ugdymas. Klaipėda: UAB „Baltic Printing House”. Užsakoma
11. 2008 Ikimokyklinio amžiaus vaikų, turinčių kalbos ir elgesio sutrikimų, ugdymas: metodinės rekomendacijos ikimokyklinio ugdymo pedagogams ir tėvams. https://www.smm.lt/uploads/documents/tevams_ugdymo_
planai/knyga%20-%20rekomendacijos.pdf