Filosofija ir šiuolaikinio meno praktikos
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Kurso tikslas – supažindinti su šiuolaikinių filosofų atliekamomis meno kūrinių interpretacijomis. Skirtingai nei meno kritika, kuri sprendžia apie konkretaus meno kūrinio vertę, ir skirtingai nei estetikos teorijos, kurios apibrėžia grožio normatyvumą, šiuolaikiniai filosofai pasiūlo nekonvencionalius meno suvokimo modelius, kurie praplečia tiek meno interpretacijų lauką, tiek keičia ir pačią filosofiją. Pavyzdžiui, M. Heideggerio atlikta Van Gogho “Batų poros” analizė svarbi ne tik meno laukui, bet ir Heideggerio filosofijos supratimui. Kursas supažindins su svarbiausių šiuolaikinių filosofų – Deleuze’o ir Guattari, Rancière’o, Haraway ir kt. – tekstais meno tema. Analizuojant šias filosofines prieigas, bus siekiama atskleisti, kaip filosofija keičia meno supratimą, ir kaip meno praktikos leidžia performuluoti filosofijos teiginius.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The course aims to introduce different interpretations of artworks conducted by contemporary philosophers. In contrast to art critique, which takes a decision about particular artwork’s value, and in contrast to theories of aesthetics, which define beauty in normative terms, contemporary philosophers provide non-conventional interpretations of art which expand both the field of art’s interpretations and the domain of contemporary philosophy. For example, M. Heidegger’s interpretation of Van Gogh’s “A Pair of Shoes” is important not only for art theorists but also to those who want to have a deeper insight into Heidegger’s philosophy. In a similar manner, the course aims to introduce interpretations of art provided by distinct contemporary philosophers: Deleuze and Guattari Rancière, Haraway, etc. The course aims to reveal the ways, in which philosophy is changing our understanding of art and in which art practices help to redefine philosophy.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Besirenkantieji šį dalyką turėtų būti išklausę moderniosios ir šiuolaikinės filosofijos istorijos kursus.
Dalyko studijų rezultatai
1. Apibūdinti svarbiausias šiuolaikinio meno interpretavimo tendencijas.
2. Apibrėžti skirtumą tarp meno kritikos, meno filosofijos, estetikos, meninio tyrimo.
3. Atskleisti filosofinės prieigos pranašumą ir trūkumus.
4. Analizuoti filosofų jau atliktas meno kūrinių interpretacijas ir mėginti pritaikyti jų teorijas naujiems meno kūriniams.
5. Įvertinti, ar teorijos pasirinktos tinkamai, ar jos neredukuoja meno kūrinio suvokimo.
6. Įvertinti, kaip meno kūrinio interpretavimas ir suvokimas išplečia filosofijos sampratą.
Dalyko turinys
1. Įvadas.
2. Deleuze’o ir Guattari šizoanalizės samprata knygoje Anti-Oidipas.
3. Deleuze’o ir Guattari kūno samprata knygoje Tūkstantis plokštikalnių.
4. Deleuze’o ir Guattari mažojo teatro samprata.
5. Deleuze’o ir Guattari mažosios literatūros ir mažojo kino samprata.
6. Deleuze’o kino teorija: vaizdinio-laiko samprata I.
7. Deleuze’o kino teorija: vaizdinio-laiko samprata II.
8. Ranciere’o estetika ir reprezentacijos problema I.
9. Ranciere’o estetika ir reprezentacijos problema II.
10. Haraway filosofija ir tarprūšinės simbiozės I.
11. Haraway filosofija ir tarprūšinės simbiozės II.
12. Antropocenas, filosofija ir menas I.
13. Antropocenas, filosofija ir menas II.
14. Kolokviumas.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos – 30 val., seminarai – 15 val., konsultacijos interaktyviuoju būdu – 15 val., rašto darbas – 30 val., savarankiškas studento darbas: tekstų skaitymas ir analizavimas; pasirengimas kolokviumui ir egzaminui – 70 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Darbas grupėje seminarų metu – 10 %, seminaro temos pristatymas – 5 %, rašto darbas – 15 %, kolokviumas – 20 %, egzaminas - 50 %
Literatūra
Pagrindinė literatūra
1. Deleuze, G., Guattari, F. Anti-Oedipus: Capitalism and Schizophrenia. Trans. Robert Hurley, Mark Seem, Helen R. Lane. London, New York: Continuum, 2004.
2. Deleuze, Guattari, A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia. Trans. Brian Massumi. London, New York: Continuum, 2004.
3. Deleuze G. Cinema 1: The Movement-Image. Trans. Hugh Tomlinson and Barbara Habberjam. London, New York: Continuum, 2008.
4. Deleuze G. Cinema 2: The Time-Image. Trans. Hugh Tomlinson and Robert Galeta. London, New York: Continuum, 2008.
5. Deleuze, G., Guattari, F. Kafka: Toward a Minor Literature. Trans. Dana Polan. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1986.
6. Rancière, J. The Politics of Aesthetics. The Distribution of the Sensible. Trans. Gabriel Rockhill. London, New York: Continuum, 2004.
7. Rancière, J. The Future of the Image. Trans. Gregory Elliott. London, New York: Verso, 2007.
8. Rancière, J. The Emancipated Spectator. Trans. Gregory Elliott. New York, London: Verso, 2009.
9. Haraway, D. Staying with the Trouble. Durham and London: Duke University Press, 2016.
10. Demos, T. J. Against the Anthropocene. Visual Culture and Environment Today, New York, Berlin, Sternberg Press, 2017.
Papildoma literatūra
1. Holland, E. W. Deleuze and Guattari’s Anti-Oedipus: Introduction to Schizoanalysis, London, New York: Routledge, 2003.
2. Holland, E. W. Deleuze’s and Guattari’s A Thousand Plateaus. New York, London: Bloomsbury, 2013.
3. Rodowick, D. N. Gilles Deleuze’s Time machine. Durham and London: Duke University Press, 1997.
4. Sauvagnargues, A. Deleuze and Art. New York, London: Bloomsbury, 2013.
5. Žukauskaitė, A. Gilles’io Deleuze’o ir Felixo Guattari filosofija: daugialypumo logika, Vilnius: baltos lankos, 2011.
6. Milerius N., Žukauskaitė A., Baranova J., Sabolius K., Brašiškis L. Kinas ir filosofija. Vilnius: Vilniaus universiteto leidykla, 2013.
7. Žukauskaitė, A. (sud.). Athena: filosofijos studijos (Filosofijos (klimato) kaita Antropoceno epochoje), nr. 14, 2019.