Vizualinės sceninės raiškos ugdymas (MDP)
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Dalyko studijos apima pasaulio ir Lietuvos scenos meno raidos meninių principų pažinimą, integruojant žinias su teoriniais bei praktiniais vizualinės raiškos, kuria disponuojama scenografijoje, užsiėmimais. Studijų metu gilinamas scenos meno istorijos išmanymas ir analizuojami vizualinės sceninės raiškos dėmenų ypatumai: scenovaizdžio, objektų, kostiumo, grimo, apšvietimo, scenografinės kinetikos. Akcentuojamas sintetinis viso scenos meno charakteris. Studijų metu studentai įgyja vizualinės scenos raiškos meninių principų žinias, reikalingas meninėje kūryboje kuriant vaidmenį, etiudą arba šokio kompoziciją, kaupiant teatro bei šokio ugdymo patirtį.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The study subject includes introduction of artistic principles of development of world and Lithuanian stage art integrating knowledge into theoretical lectures and practical classes of visual expression, which dominates in scenography. It deepens students’ knowledge of history of stage arts. Students analyse peculiarities of the elements (scenography, objects, costume, make up, lights, scenographic kinetics) of visual stage expression. The synthetic character of the whole stage art is emphasised. During the studies students acquire knowledge of artistic principles of visual stage expression that are necessary in artistic activities while creating a role, an etude or dance composition accumulating experience in theatre or dance education.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Bendrojo ugdymo mokylos meno istorijos dalykas
Dalyko studijų rezultatai
Studentas gebės: pademonstruoti vizualines scenos raiškos meninių principų bei istorinių teatro dailės kūrinių analizės metodines žinias, pagrįstai motyvuoti dramaturgijos, muzikos ir vaizdo ryšį.
Studentas gebės: išsamiai ir dalykiškai pagrįsti meninių vizualios scenos raiškos priemonių pasirinkimą vaidmeniui, kurį numato atlikti, režisuotinam etiudui, arba šokio kompozijai, kurią ketina komponuoti.
Studentas išmanys: teatro dailės mokymo istorinį kontekstą bei vizualinės scenos raiškos pažinimo šaltinius, orientuosis postdraminio teatro meninėse tendencijose ir problematikoje, gebės pademonstruoti asmeninį suinteresuotumą stebėti ir toliau pažinti vizualiojo teatro kūrėjų darbus, gilintis į parateatrinių reiškinių meninius ypatumus.
Dalyko turinys
Teatro dailė kaip spektaklio arba šokio kompozicijos meninės kalbos dalis. Teatro dailės klasifikacijos problemos, metodika ir analizės principai. Teatro dailė ir ugdymas.
Lietuvos teatro, muzikos ir kino muziejaus struktūra, ekspozicija, fondai, edukacinės scenografijos programos, scenografijos pažinimo šaltiniai.
Plokštuminės kompozicijos ypatumai ir meninės raiškos galimybės. Paviljoninė dekoracija Valstybės teatro Kaune dramos ir baleto scenovaizdžiuose.
Erdvinės kompozicijos ypatumai ir meninės raiškos galimybės. Scenovaizdžio kinetika. Perėjimas nuo dekoracijos prie scenografijos Lietuvos 8 dešimtmečio teatre
Erdvė, scenovaizdžio koloritas ir apšvietimas. Scenovaizdis ir projekcijos. Erdvinės kompozicijos ir teatro architektūros raida.
Vizualumo reikšmė ir sklaidos būdai parateatriniuose renginiuose ir šokių spektakliuose
Lietuvos teatro afišos ir programos. Grafikos meninės raiškos galimybės ir ypatumai. Teatrinis kostiumas.
Vizualumas ir teatro lėlė. Lėlių teatras Lietuvoje, šešėlių teatras.
Vizualusis teatras, scenografija kaip dramaturgija ir režisūra. Vizualiojo, postdraminio teatro tendencijos. Hepeningai, instaliacijos, performensai.
Vizualumo, dramaturgijos, libreto, choreografijos ir garso atitikmenų sąsajos, sinestezija muzikos spektaklio scenovaizdyje.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 32 val.
Seminarai 16 val.
Savarankiškas darbas 85 val.
Iš viso 133 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Egzamino užduotys (50%), tarpinis atsiskaitymas (20%), namų darbas (30 %).
Literatūra
1. 2017 Girzijauskaitė A. Iš teatro ložės: XXa. lietuvių scenografijos metmenys Vilnius : Meno rinkos agentūra
2. 2015 Ten, kur viskas daug labiau. Lietuvos teatro dailės žodynas (sud. R. Bitinaitė- Širvinskienė) Vilnius: Mokslo ir enciklopedijų leidybos centras
3. 2014 Šabasevičius H. VDA scenografija 1929-2014. Katalogas skirtas Lietuvos scenografijos mokyklos 85 metų sukakčiai Vilnius: Vilniaus dailės akademijos leidykla
4. 2002 Lietuvos dailės istorija (sud. A. Andriuškevičius, A. Butrimas, R. Butvilaitė ir kiti) Vilnius : Vilniaus dailės akademijos leidykla
5. 1999 Lėlė ir kaukė: knyga apie lėlių teatrą (sud.A. Girdzijauskaitė) Vilnius: Gervelė
6. 1998 Hartnoll P. Teatras. Trumpa istorija Vilnius: R.Paknio leidykla
7. 1968 Mackonis J. Lietuvos scenografija Vilnius: Vaga
Papildoma literatūra
1. 2015 Vosyliūtė M. Prahos scenografijos
kvadrienalė http://www.artseria.lt/Daile_2015-2_Book.pdf
2. 2015 Karatajienė D. Scenografija – kokia ji Kvadrienalėje?
http://www.7md.lt/daile/2015-09-25/Scenografija-kokia-ji-kvadrienaleje
3. 2004 Girdzijauskaitė A. Keletas teiginių ir pasvarstymų lietuvių scenografijos (1920-1940) modernėjimo klausimu. http://www.lmaleidykla.lt/publ/1392-1002/2004/4/Men026_029.pdf