Sveikatos ugdymas (MDP1001)

  • Dalyko kodas: MDP 1001
  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 3
  • Pavadinimas anglų kalba: HEALTH EDUCATION
  • Dalykas atestuotas: 2020
  • Atestacija galioja iki: 2023
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    doc. dr. Stasė Ustilaitė, doc. dr. Jūratė Česnavičienė, lekt. Aušra Kalinkevičienė, lekt. Ramūnė Motiejūnaitė, lekt. Rasa Paulauskienė

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Šiuolaikine sveikatos ugdymo koncepcija ir modeliais, tarptautine praktine patirtimi grįstos Sveikatos ugdymo dalyko studijos suteikia būsimiesiems pedagogams kompetenciją vykdyti formalų ir neformalų sveikatos ugdymą. Pedagogo gebėjimas kūrybiškai organizuoti sveikatos ugdymo procesą, kurti saugią ir sveiką aplinką, ugdyti sveikatai palankius įpročius bei elgesį, vykdyti prevencinę veiklą, atitinka tarptautinių ir šalies teisės aktų ir programų nuostatas bei prisideda prie vaiko teisės augti saugioje sveikatą stiprinančioje aplinkoje užtikrinimo.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The studies of the Health Education subject are based on the modern health education conception and models, as well as international practical experience which allow prospective teachers to acquire competence to carry out formal and informal health education. An educator’s ability to creatively organize health education process, to create safe and healthy environment, to develop health-friendly habits and behaviour, to employ prevention measures: all this is in line with international and domestic laws and contributes to the child’s right to grow up in a safe, health-promoting environment.

Dalyko studijų rezultatai

1. Geba apibūdinti sveikatą holistine prasme, išskirti sveikatą lemiančius veiksnius bei identifikuoti pagrindines asmens ir mokyklos bendruomenės sveikatos ugdymo problemas
2. Gebės analizuoti sveikatos ugdymo modelius, prevencinio darbo principus, geba juos taikyti, ugdant sveikatą asmens ir mokyklos bendruomenės lygmeniu.
3. Gebės planuoti, organizuoti ir valdyti formalų ir neformalų sveikatos ugdymą, nustatydamas mokinių ugdymo(si) poreikius ir prioritetus, tinkamai parinkdamas ir taikydamas ugdymo(si) technologijas, naudodamas informacines kompiuterines technologijas (IKT)
5. Gebės kurti saugią, tolerantišką, įtraukiančią į mokymąsi grupėmis ir bendradarbiaujant, skatinančią besimokančiojo emocinį, socialinį vystymąsi
6. Gebės kritiškai vertinti sveikatos informacijos šaltinius bei paslaugas, rasti ir naudotis patikimais sveikatos informacijos šaltiniais, sveikatos ugdymo veiklą grįsti mokslo pasiekimais, kitų šalių patirtimi

Dalyko turinys

1. 1. Holistinė (visuminė) sveikatos samprata. Sveikatos rizikos ir palaikantys veiksniai.
1. 2. Pagrindinės visuomenės sveikatos problemos, PSO ir Lietuvos sveikatinimo veiklos prioritetai. Pozityvioji ES ir Lietuvos patirtis
1. 3. Fizinio aktyvumo ir sveikos mitybos įpročių ugdymas. PSO fizinio aktyvumo rekomendacijos, jų įgyvendinimas per kasdienį fizinį aktyvumą. Pozityvioji fizinio aktyvumo skatinimo patirtis.
1. 4. Racionalios mitybos principai, maisto ir mitybos sauga. Maisto produktų pasirinkimas, kritinis reklamos vertinimas. Kūno įvaizdis.
1. 5. Psichikos sveikatos stiprinimas. Psichikos sveikatos samprata, apsauginiai ir rizikos veiksniai. Mokyklinio nerimo mažinimo, streso valdymo strategijos. Protinio darbo higiena, pervargimo profilaktika.
1. 6. Priklausomybės samprata ir prevencija.
1. 7. Rengimas šeimai ir lytiškumo ugdymas. Vertybinis rengimo šeimai ir lytiškumo ugdymo aspektas; visuminė lytiškumo samprata; vaikų ir paauglių lytiškumo raiškos ir ugdymo ypatumai; tėvų, pedagogų vaidmuo ugdant pozityvią lytiškumo raišką.
2. 1. Sveikatos ugdymo koncepcija: sveikatai pozityvaus elgesio formavimas.
2. 2. Sveikatos ugdymo modeliai.
2. 3. Patyčių ir smurto prevencija. Bendradarbiavimas su psichologu, socialiniu pedagogu.
2. 4. Pirminė psichoaktyvių medžiagų vartojimo prevencija: pagrindiniai prevencijos principai, informacijos pateikimas įvairioms amžiaus grupėms, socialinių įgūdžių ugdymas. Prevencijos programų kūrimas ir vykdytojai. Prevencija šeimoje, mokykloje ir bendruomenėje.
3. 1. Sveikatos ugdymo programos ir jų įgyvendinimas mokykloje. Sveikatos ugdymo turinys dalyko programose ir mokymo(si) priemonėse. Sveikatos ir lytiškumo ugdymo bei rengimo šeimai bendroji programa. Prevencinių programų analizė. Šiuolaikiniai ugdymo(si) metodai ir aplinka.
3. 2. Pirminė psichoaktyvių medžiagų vartojimo prevencija: pagrindiniai prevencijos principai, informacijos pateikimas įvairioms amžiaus grupėms, socialinių įgūdžių ugdymas. Prevencijos programų kūrimas ir vykdytojai. Prevencija šeimoje, mokykloje ir bendruomenėje.
3. 3. Vertybinis rengimo šeimai ir lytiškumo ugdymo aspektas; visuminė lytiškumo samprata; vaikų ir paauglių lytiškumo raiškos ir ugdymo ypatumai; tėvų, pedagogų vaidmuo ugdant pozityvią lytiškumo raišką.
5. 1. Patyčių ir smurto prevencija. Bendradarbiavimas su psichologu, socialiniu pedagogu.
5. 2. Žmogaus saugos mokymas. Saugos stiprinimo sritys, traumų ir nelaimingų atsitikimų prevencija. Vaikų saugos mokymo ypatumai. Higienos ir saugos reikalavimų įgyvendinimas ugdymo įstaigose, sveikos ir saugios aplinkos kūrimas.
6. 1. Sveikatos ugdymui skirtos mokslinės ir mokymo(si) literatūros apžvalga.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 16 val.
Seminarai 16 val.
Konsultacijos 5 val.
Savarankiškas darbas 43 val.
Iš viso 80 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Mokslinės literatūros (mokslinių straipsnių, PSO rekomendacijų, tyrimų atskaitų) apžvalga, pateikiant bibliografinį sąrašą – 20 proc.; Integruotos mokomojo dalyko ir sveikatos ugdymo pamokos/ar papildomo ugdymo renginio planas ir fragmento pravedimas – 30 proc.; Egzaminas – 50 proc.

Literatūra

1. 2013 Kalinkevičienė A., Ustilaitė S. Sveikatos ugdymo seminarų medžiaga studentams: metodinė priemonė Vilnius: Edukologija http://talpykla.elaba.lt/elaba-fedora/objects/elaba:4331928/datastreams/MAIN/content
2. 2013 Petrauskienė A., Ustilaitė S. Mokyklos sveikatos ugdytojų vaidmenys Vilnius: Mykolo Romerio leidykla
http://ebooks.mruni.eu/product/mokyklos-sveikatos-ugdytoj-vaidmenys
3. 2008 Ustilaitė S. Lytiškumo ugdymas Vilnius: Vilniaus pedagoginio universiteto leidykla
4. 2011 Žemaitienė N. ir kt. Sveikatos psichologija: [vadovėlis aukštųjų mokyklų studentams] Vilnius: Tyto alba
5. 2006 Alkoholio, tabako ir kitų psichiką veikiančių medžiagų vartojimo prevencijos programa http://www.smm.lt/web/lt/pedagogams/ugdymas/ugdymo_prog
6. 2016 Sveikatos ir lytiškumo ugdymo bei rengimo šeimai bendroji programa http://www.smm.lt/web/lt/pedagogams/ugdymas/ugdymo_prog
7. 2012 Žmogaus saugos bendroji programa http://www.smm.lt/web/lt/pedagogams/ugdymas/ugdymo_prog
8. 2008 Pradinio ir pagrindinio ugdymo bendrosios programos http://www.smm.lt/web/lt/pedagogams/ugdymas/ugdymo_prog
9. 2011 Vidurinio ugdymo bendrosios programos http://www.smm.lt/web/lt/pedagogams/ugdymas/ugdymo_prog
Papildoma literatūra
1. 2016 Benes S.; Alperin H. The essentials of teaching health education: curriculum, instruction, and assessment Champaign (Ill.): Human Kinetics
2. 2013 Juškelienė V. Projektų metodo taikymas sveikatos stiprinimo ir ugdymo veikloje: metodinė priemonė Vilnius: Edukologija