Dalyko didaktika 1
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Fizinio ugdymo (FU) didaktika yra taikomojo pobūdžio disciplina, jungianti edukologijos, psichologijos, FU žinias ir sieja jas su ugdymo praktika. Analizuojamos sveikatos ir fizinio ugdymo raidos tendencijos, pagrindiniai ugdymo turinį reglamentuojantys dokumentai, turinio parinkimo kriterijai, šiuolaikinės mokymosi strategijos. Studijų metu įgyjama praktinių gebėjimų planuoti FU ugdymo procesą, taikyti aktyvaus mokymo(si) metodus, pravesti bandomąsias pamokas, atsižvelgiant į mokinių amžių, lytį, sveikatą, poreikius ir gebėjimus. Ugdomos FU mokytojo veiklai būtinos kompetencijos.
Dalyko anotacija užsienio kalba
Physical Education Didactics is an applied discipline that combines scientific knowledge of education, psychology, and physical education, as well as relates it to educational practice. The course analyses the tendencies of health and physical education, main documents regulating educational content, criteria of content selection, as well as modern learning strategies. During the studies, students acquire practical abilities to plan the process of physical education, to apply active teaching/learning methods, and to deliver try-out lessons considering learners’ age, gender, health, needs and abilities. Students develop their competences essential for the activity of a physical education teacher.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Pedagogikos, bendrosios ir raidos psichologijos, sveikatos ugdymo, žmogaus anatomijos, morfologijos ir fiziologijos pagrindai, ugdymo turino kūrimo ir valdymo
Dalyko studijų rezultatai
1. Gebės įvardyti ir pagrįsti šalies ir užsienio kūno kultūros ir jos didaktikos, sveikatos ugdymo teorijas ir šiuolaikinę sampratą, palyginti fizinio ugdymo koncepcijas, modelius jų kaitos tendencijas ir naujoves, gebės analizuoti, vertinti fizinio irsveikatos ugdymo(si) integraciją.
2. Gebės pažinti ugdytinį, jo poreikius, bendrauti, tyrinėti ir įvertinti fizinį ar sportinį ugdymą(si) lemiančius veiksnius, mokės prognozuoti šio ugdymosi rezultatus ir bendradarbiauti su vietos bendruomene.
3. Gebės atskleisti savo, kaip lyderio, savybes, ugdydamas mokinių, atsakomybę, savarankiškumą, kritinį ir kūrybinį mąstymą, iniciatyvumą, siekiant mokslo ir fizinio aktyvumo pažangos. Laiduos pagalbą silpnesnės sveikatos mokiniams.
4. Gebės planuoti ir organizuoti bendrojo ir fizinio ugdymo(si) procesą, kurti ir įgyvendinti fizinio ugdymo programas, projektus, planus, procesą individualizuoti ir diferencijuoti per pamokas ir neformalias pratybas. Gebės kelti pamatuojamus fizinio ir sveikatos ugdymosi tikslus, prognozuoti, koreguoti ir vertinti mokymo(si) rezultatus, praktines situacijas grįs teoriškai.
5. Gebės profesinę motyvaciją ir kompetenciją panaudoti, bendradarbiaujant su fizinio ugdymo ir sveikatos specialistais ir vietos bendruomene, inicijuoti kaitos poreikį, gebėjimą įsivertinti ir vertinti kitų veiklos kokybę, apsibrėžti savo asmeninio tobulėjimo kryptis.
6. Gebės įgytas fizinio ugdymo teorijos ir didaktikos žinias ir gebėjimus, ypač vertybines nuostatas, integruoti į savo profesinę veiklą, suvoks profesinės motyvacijos, kompetencijų bei nuolatinės kaitos poreikio svarbą.
Dalyko turinys
1. Fizinio ugdymo didaktikos įvadas.
2. Ankstesniųjų ir dabartinių fizinio ugdymo didaktikų tendencijos.
3. Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklų fizinio ugdymo kaitos gairės.
4. Didaktiniai sveikatos ir fizinio ugdymo(si) principai.
5. Fizino ugdymo mokytojo mokslo tiriamojo darbo uždaviniai ir turinys.
6. Mokslinio tyrimo metodai, taikomifizinio ugdymo teorijoje ir praktikoje.
7. Pedagoginė tiriamoji fizinio ugdymo pamokų analizė sveikatos ir fizinio ugdymo kontekste.
8. Mokinio bendrųjų ir specialiųjų kompetencijų ugdymas fizinio ugdymo pamokose ir neformalioje sveikatos ir fizinio aktyvumo veikloje.
9. Diferencijavimas ir individualizavimas fizinio ugdymo pamokose.
10. Gabių ir silpnesnių mokinių fizinio ugdymo(si) ypatumai per fizinio ugdymo pamokas.
11. Pamokų ypatumai dirbant su įvairių medicininių fizinio pajėgumo grupių mokiniais.
12. Saugus elgesys per fizinio ugdymo pamokas, papildomojo fizinio ugdymo ir savarankiško ugdymosi metu.
13. Formalusis ir neformalusis fizinis ugdymas. .
14. Fizinio ugdymo pamokos, jų rūšys ir tipai bendrojo ugdymo mokyklose.
15. Fizinio ugdymodalyko programos planavimas ir ypatumai.
16. Fizinio ugdymo pamokų struktūros ir jų turinio įvairinimas.
17. Fizinio ugdymo žinių ir gebėjimų vertinimas.
18. Fizinio ugdymo mokytojo ir tėvų bendradarbiavimo ypatumai.
19. Lietuvos fizinio ugdymo mokytojų pamokų technologijos naujovės.
20. Fizinio ugdymo pamokų struktūros ir jų turinio įvairinimas.
21. Netradiciniai fizinio ugdymo(si) metodai per fizinio ugdymo pamokas.
22. Srautinis stotinis, srautinis ratinis metodai per fizinio ugdymo pamokas.
23. Fizinio ugdymo mokytojo bendrosios, bendrakultūrinės, profesinės ir specialiosios kompetencijos.
24. Profesinės veiklos planavimas i, motyvacija nuolatinei profesinei kaitai.
25. Sveikatos ir fizinio ugdymo(si) permanentiškumas nuo ikimokyklinio iki vidurinio ugdymosi.
26. Fizinio ugdymo ir sveikatos ugdymo reglamentas bendrojo ugdymo mokykloje.
27. Fizino ugdymo bendrosios programos įgyvendinimas šalies bendrojo ugdymo mokyklose.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 40 val.
Seminarai 40 val.
Konsultacijos 8 val.
Savarankiškas darbas 125 val.
Iš viso 213 val.
Studijų rezultatų vertinimas
5 semestras: Žinių ir gebėjimų įtvirtinimo darbai - 20%, Planavimo kompetencijos pagrindimas studentų konferencijoje - 20%, Tiriamųjų veiklų analizė - 10%, Egzaminas - 50%
6 semestras: Žinių ir gebėjimų įtvirtinimo darbai - 20%, Tiriamosios kompetencijos pagrindimas studentų konferencijoje - 20%, Pedagoginių veiklų analizės darbai- 10%, Egzaminas - 50%
Literatūra
1. 2012 Harvey F. Silver, Richard W. Strong, Matthew J. Perini. Mokytojas strategas : kaip kiekvienai pamokai pasirinkti tinkamą, tyrimais pagrįstą mokymo metodą. Vilnius: Tyto alba
2. 2003 Kūno kultūra silpnesnės sveikatos moksleiviams: Metodinės rekomendacijos / reng. Švedas E. ir kt.. Vilnius: Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo aprūpinimo centras http://smlpc.lt/media/file/Skyriu_info/Mityba_ir_fizinis_aktyvumas/Literatura/Kuno_kultura_silpnos_sveikatos_moksleiviams.pdf
3. 2008 Pradinio ir pagrindinio ugdymo bendrosios programos. Vilnius: Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo aprūpinimo centras
4. 2011 Šiaučiukėnienė L., Stankevičienė N., Čiužas R. Didaktikos teorija ir praktika. Kaunas: technologija
5. 2002 Šlekys, S. Sauga per kūno kultūros pratybas. Vilnius: Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo aprūpinimo centras http://www.smlpc.lt/media/file/Skyriu_info/Vaiku_sveikata/Sveikatos_prieziura_mokyklose/Metodine_medziaga/Sauga%20per%20kuno%20kulturos%20pratybas.pdf
6. 2014 Trinkūnienė, L., Šertvytienė, D. Mokinių pažangos ir pasiekimų vertinimas kūno kultūros pamokose. Kaunas, LKKMA. http://partneryste.yolasite.com/resources/Mokini%C5%B3%20pa%C5%BEangos%20ir%20pasiekim%C5%B3%20vertinimas%20k%C5%ABno%20kult%C5%ABros%20pamokose.pdf
7. 2011 Vidurinio ugdymo bendrosios programos ŠMM http://www.smm.lt/web/lt/smm-svietimas/svietimas-vidurinis-ugdymas
8. 2014 Viliūnienė, A., Trinkūnienė, L. Šiuolaikinė kūno kultūros pamoka: žaidimai. Kaunas, LSU
Papildoma literatūra
1. 2002 Blauzdys V. Naujoviška kūno kultūros pamoka. Vilnius, VPU. http://talpykla.elaba.lt/elaba-fedora/objects/elaba:4119173/datastreams/MAIN/content
2. 2017 Gao, Z. Technology in physical activity and health promotion. 1st edition. New York: Routledge.
3. 2014 Kirk, D. Physical education and curriculum study. A critical introduction. New York: Routledge.
4. 2012 Klizienė, Irina, Daniusevičiūtė, Laura, Vilkienė, Jovita, Bajorienė, Jūratė, Zaičenkovienė, Kristina, & Klizas, Šarūnas. Kūno kultūra specialiajai medicininei fizinio pajėgumo grupei: Kaunas: Technologija.
5. 2017 MacDonald, L.C., Doan, R. J. Chepko, S. Lesson planning for high school physical education. 1st edition. Human Kinetics
6. 2016 Mitchel, S. A., Walton-Fisette J. I. The Essentials of Teaching Physical Education: Curriculum, Instruction, and Assessment. 1st edition. . Human Kinetics
7. 2013 Rink, J. E. Teaching physical education for learning, 7th edition. New York: McGraw-Hill.