Lengvoji atletika 2

  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 3
  • Pavadinimas anglų kalba: Track and Field Athletics 2
  • Dalykas atestuotas: 2020
  • Atestacija galioja iki: 2023
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Prof. dr. Darius Radžiukynas, Doc. dr. Nelė Žilinskienė

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Lengvoji atletika kaip ugdomojo proceso dalis ugdo specialius sportinius gebėjimus, plečia žmogaus socialinius interesus. Lengvosios atletikos modulyje įgytos kompetencijos labai svarbios kūno kultūros mokytojui, nes tai priemonė žmogaus organizmui visapusiškai vystyti ir sveikatingumui gerinti. Lengvosios atletikos pratimai ugdo įvairias fizines ypatybes, mokėjimus ir įgūdžius, kurie taip pat pritaikomi daugelyje sporto šakų Lengvosios atletikos dalyke atskleidžiama rungčių technikos pagrindai, mokymo metodikos, šiuolaikinių fizinio ir sportinio ugdymo(si) technologijos bei jų taikymo galimybės. Supažindinama su lengvaatlečių rengimo struktūra, pratybų priemonėmis. Dalyke supažindinama su varžybų taisyklėmis ir teisėjavimo sistema. Ugdomi gebėjimai, padedantys planuoti ir kontroliuoti fizinio ugdymo vyksmą, siekti laimėjimų pasirinktoje sporto šakoje bei stiprinti sveikatą.

Dalyko anotacija užsienio kalba

Track and Field Athletics is a part of the educational process, which develops special sports abilities and social interests. The module of Track and Field Athletics develops competences essential for a teacher of physical education; it is a measure of overall development of a human body and health. Exercises of track and field athletics develop different physical traits, abilities and skills, which are applicable in most branches of sport. The study subject reveals the fundamentals of track and field techniques, teaching methodology, modern technologies of physical and sport (self) development as well as possibilities of their application. The course introduces students with the structure and practical measures of athletes’ training, as well as rules and competitions and the system of refereeing. The course develops abilities of planning and controlling the process of physical education, striving to win in a selected sports branch and strengthen one’s health.
The course is delivered in Semester 5. A student should have completed the study subjects Human Anatomy and Morphology, and Human Physiology, which help to understand the processes of a human body. The accomplished courses Gymnastics, Volleyball, Basketball and Tourism help a student to apply the skills and abilities in the practical classes of Track and Field Athletics. Professional Foreign Language helps students to use information sources in a foreign language. The course Track and Field Athletics helps a student to prepare for teaching practice at school.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Studentas turi būti studijavęs dalykus “Žmogaus anatomija ir morfologija“, „Žmogaus fiziologija“, kurie padės suprasti žmogaus organizme vykstančius procesus. „Užsienio kalba“ leis naudotis informaciniais šaltiniais užsienio kalba. „Lengvosios atletikos“ dalykas padės pasirengti praktikai mokykloje.

Dalyko studijų rezultatai

1. Geba analizuoti ir praktiškai taikyti sportinio ugdymo(si) teorijas, modelius.
Geba planuoti ir valdyti mokymosi procesą, atsižvelgiant į asmens raidos ypatumus.
Geba taikyti lengvosios atletikos pratimus ugdant fizinius gebėjimus.
2. Geba analizuoti ir kritiškai vertinti mokslinę literatūrą, taikyti tyrimo metodus, geba įvertinti ir interpretuoti savo ir kitų fizinius gebėjimus.
3. Geba priimti sprendimus, sudarydamas ugdymosi aplinką mokiniui ar sportininkui plėtoti įgytas žinias, įgūdžius ir gebėjimus tapti savarankiška, atsakinga asmenybe, siekiančia pažangos pasirinktos sporto šakos varžybose.
5. Geba taikyti šiuolaikinės treniruotės mokymo metodikas.
6. Išmano lengvosios atletikos varžybų taisykles, teisėjavimo metodiką ir geba tai taikyti formalioje ir neformalioje veikloje.

Dalyko turinys

1. Šuolių technikos pagrindai. Pagrindinės fazės: įsibėgėjimas ir pasirengimas atsispirti, lėkimas, nušokimas.
2. Metimų technikos pagrindai. Metimo fazės: įsibėgėjimas, įrankio aplenkimas, finaliniai judesiai ir pusiausvyros išlaikymas.
3. Trumpų nuotolių bėgimas. 200 ir 400 m bėgimo technika. Žemo starto technika posūkyje. Bėgimo ypatumai posūkyje.
4. Ilgų ir vidutinių nuotolių bėgimas. Bėgimo technika. Judesių efektyvumas ir ekonomiškumas. Bėgimo taktika.
5. Barjerinis bėgimas. Barjerinio bėgimo technika: startas ir startinis įsibėgėjimas, barjero įveikimo technika, bėgimas tarp barjerų, finišas.
6. Estafetinis bėgimas Estafečių variantai. Estafetinio bėgimo technika. Lazdelės perdavimo variantai.
7. Kroso bėgimas Įvairių nuotolių ir dirbtinių kliūčių įveikimo technika.
8. Asmens raidos ypatumai lengvojoje atletikoje.
9. Tyrimo plano sudarymas.
10. Fizinių gebėjimų testavimas.
11. Testavimo rezultatų vertinimas ir interpretavimas.
12. Naudojimasis mokslinėmis duomenų bazėmis.
13. Pranešimo rengimas.
14. Įvadinės pamokos dalies turinys ir reikšmė.
15. Fizinių gebėjimų ugdymas panaudojant lengvosios atletikos pratimus.
16. Lengvosios atletikos varžybų taisyklės.
17. Lengvosios atletikos varžybų organizavimas ir vykdymas.
18. Šiuolaikinės lengvosios atletikos praktinės ugdymo technologijos.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 10 val.
Pratybos 70 val.
Konsultacijos 2 val.
Savarankiškas darbas 105 val.
Iš viso 187 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Egzamino užduotys (50%), praktinis atsiskaitymas (30%), namų darbas (20 %).

Literatūra

1. 2008 Stanislovaitis A., Poderys J. Lengvoji atletika. LKKA
2. 2001 Pocius A. Lengvosios atletikos metimai. VPU
3. 1997 Radžiukynas D. Trumpų nuotolių bėgimo ir šuolių treniruočių teorija ir didaktika. VPU
4. 2005 Radžiukynas D. Jaunųjų lengvaatlečių
atranka ir rengimas. VPU
5. 2001 Tarptautinės lengvosios atletikos varžybų taisyklės. LKKA
6. 2006 Stanislovaitis A., Grūnovas A., Butkus V. Trumpų nuotolių bėgimas LKKA
7. 2013 Radžiukynas D. Sportinis judėjimas ir jo valdymas. Edukologija
8. 2008 Žilinskienė, N. Šuolininkių į aukštį sportinio rengimo skirtingais etapais optimizavimas. VPU
9. 2011 Žilinskienė, N. Jaunųjų šuolininkių į aukštį treniruotės metodika. VPU
10. 2005 Karoblis, P. Sportinio rengimo teorija ir didaktika. Infoastras
11. 2017 Žilinskienė, N. Jaunuosius sportininkus treniruotis skatinantys veiksniai. LEU
Papildoma literatūra
1. 2015 Track & field coaching essentials: USA Track & Field Level 1 coach education manual. Human Kinetics
2. 2014 Quercetani, R. L. Athletics: a history of modern track and field athletic (1860-2013) : men and women. Human Kinetics
3. 2010 Housewright, Ed. Winning track and field for girls. Human Kinetics
4. 2014 Ferber, R., Macdonald, SH. L. Running mechanics and gait anglysis with online video. Human Kinetics
5. 2015 Green, L., Pate, R. Training young distance runners. Human Kinetics
6. 2000 Rovelto, C. USA Track and Field Coaching Manual. Project coordinator Rogers, J. L. Human Kinetics
7. 2017 Skurvydas A. Judesių mokslas. Vitea Litera
8. 2017 Karoblis P. Lietuvos lengvoji atletika XXI amžiaus pradžia. Homo Liber