Mokslinio darbo metodologijos pagrindai (MDP)
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Dalyko paskirtis – ugdyti šiuolaikišką fizinio ugdymo ir sveikatos ugdymo specialistą, gebantį naudoti šiuolaikiškus mokslo tyrimo metodus, jų metu gautą informaciją analizuoti, apibendrinti ir pateikti aplinkiniams. Studentai supažindinami su bendraisiais mokslo metodologijos pagrindais, aptariama mokslo žinių, akademinio raštingumo samprata, pagrindinės darbo su moksline informacija taisyklės, nagrinėjami mokslo tiriamojo darbo elementai, mokslo tiriamojo darbo struktūra. Studentai supažindinami su mokslinio tyrimo kiekybiniais ir kokybiniais metodais, mokomasi, kaip tinkamai juos parinkti; mokomasi planuoti tyrimo eigą, rinkti tyrimo duomenis, juos interpertuoti ir formuluoti išvadas. Ugdytiniai įgyja kompetenciją pagal kursinių, baigiamųjų darbų reglamentus parengti mokslo darbo atskirus fragmentus, juos viešai pristatyti.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The purpose of the study subject Methodological Fundamentals of Research Work is to develop a present-day specialist of physical education and sports, able to employ modern research methods, to analyze the obtained information, to generalize and present it to others. Students are introduced with general fundamentals of research methodology, analyze scientific knowledge, conception of academic literacy, principles and peculiarities of academic writing and critical reading are explored; students learn to apply the acquired knowledge in preparing a scientific work. Students are introduced with the formal structure of research work, analysis of the content and peculiarities of these structural parts. Students are familiarized with the quantitative and qualitative methods of scientific research; they learn to choom them appropriately, how to plan the procedure of the research, collect and interpret research data, as well as formulate conclusions. Students acquire a competence to write fragments of course and final papers following established requirements and present them in public.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Dalykas dėstomas 6 semestre. Studentų išklausyti dalykai: bendroji ir raidos psichologija, sveikatos ugdymas, ugdymo turinio kūrimas ir valdymas, fizinio ugdymo didaktikos kursai, kineziologija, sveikatos stiprinimo strategijos leidžia studentui geriau suvokti fizinio ugdymo, sveikatos ugdymo komponentų įvairovę bei jos mokslinio pažinimo būdus, įžvelgti ir kelti ugdymo problemas, suvokti mokslinių žinių vertę.
Dalyko studijų rezultatai
1. Gebės analizuoti mokslinius edukologijos ir sporto tekstus, jų pagrindu parengti apžvalgą, ją pristatyti; įžvelgti ir įvardinti tyrimo problemas, pasiūlys galimus problemos sprendimo būdus.
2. Apibūdins pagrindinius tyrimo metodus, apibrėš kokybinių ir kiekybinių tyrimo metodų skirtumus bei paaiškins jų taikymo galimybes bei ribotumus.
gebės mokslinių publikacijų pagrindu išryškinti ir apsibrėžti mokslinio tyrimo problemą ir tyrimo objektą, numatyti hipotezę, išsikelti tyrimo tikslą, suformuluoti uždavinius ir numatyti tyrimo metodus, literatūros šaltinių ar empirinių tyrimo rezultatų pagrindu modeliuos išvadas; tinkamai (etiniu ir akademinės kalbos požiūriu) cituos ar perfrazuos, interpretuos kitų autorių mintis, argumentuotai dėstys savo mintis tekste.
3. Geba vadovautis tyrėjo etika, prisiimant atsakomybę už informacinių šaltinių interpretavimą ir mokslinio tyrimo eigą bei rezultatus.
Dalyko turinys
Bendroji mokslo metodologija. Mokslinės ir nemokslinės žinios, mokslo žinių kūrimas: mokslinio tyrimo požymiai, mokslinio pažinimo būdai: racionalizmas ir empirizmas, metodologiniai gamtos ir socialinių mokslų skirtumai, socialinių mokslų metodologinės prieigos: pozityvizmas ir antipozityvizmas.
Kritinis skaitymas, mokslinės informacijos šaltiniai ir jų skaitymas, mokslinės informacijos perteikimas.
Akademinis raštingumas. Mokslinių tekstų žanrai, „nemoksliniai“ mokslinių tekstų žanrai, akademinio darbo rašymo ypatumai, principai ir taisyklės, mokslinio teksto pastraipos struktūra, akademinių darbų klaidos.
Mokslo darbo sudėtinės dalys ir darbo rengimo principai. Mokslo darbo rengimo eiga, temos pasirinkimas, problemos formulavimas, literatūros analizė, objektas, subjektas, hipotezė, aktualumas, tikslas ir uždaviniai, tyrimo organizavimas, empirinių duomenų rinkimas, tyrimo duomenų apdorojimas, parametriniai ir neparametriniai tyrimo duomenys, tyrimo rezultatai, apibendrinimas, išvados.
Tyrimo metodai ir jų taikymas kiekybiniuose ir kokybiniuose tyrimuose. Tyrimo metodo samprata. Empirinių tyrimų metodai. Kokybiniai ir kiekybiniai tyrimai, jų taikymas.
Kūno kultūros specialybės pagrindinių studijų programos mokslo darbų reglamentas. Referatas, kursinis darbas, bakalauro baigiamasis darbas. Bakalauro baigiamojo darbo rengimo etapai, struktūra, reikalavimai, pasirengimas ginti baigiamąjį darbą ir jo pristatymas, gynimas bei vertinimas.
Socialinių tyrimų etika. Mokslo ir etikos santykis. Tyrėjo etika. Plagijatas.
Mokslinių tyrimų sklaida. Tyrimo prezentavimas. Tyrimo publikavimas.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 24 val.
Seminarai 24val.
Konsultacijos 2 val.
Savarankiškas darbas 57 val.
Iš viso 107 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Egzamino užduotys (50%), koliokviumas (20%), Mokslo darbo projekto pristatymo parengimas ir pristatymas (30 %); Užduočių atlikimas, aktyvumas paskaitose ir seminaruose (10 %).
Literatūra
1. 2016 Kardelis K. Mokslinių tyrimų metodologija ir metodai : edukologija ir kiti socialiniai mokslai : vadovėlis. Vilnius : Mokslo ir enciklopedijų leidybos centras,
2. 2004 Skernevičius J., Raslanas A., Dadelienė R. Sporto mokslo tyrimų metodologija. Vilnius: LSIC
3. 2006 Bitinas B. Edukologinis tyrimas: sistema ir procesas. Kronta
4. 2015 Jones, I. Research methods for sports studies.. London ; New York:Routledge,
5. 2017 Žydžiūnaitė, V., Sabaliauskas, S. Kokybiniai tyrimai: principai ir metodai. Vilnius: Vaga,.
6. žurnalai: „Sporto mokslas“, „Pedagogika“, „Ugdymas. Kūno kultūra. Sportas“; „Baltic journal of sport and health sciences“; „Visuomenės sveikata“
7. SPORTDiscus with Full Text EBSCO Publishing
Papildoma literatūra
1. 2008 Maslauskaitė A. Mokslo tiriamojo darbo metodologiniai pagrindai. – Vilnius: Generolo Jono Žemaičio karo akademija,.
2. 2013 Blauzdys V., Vilkas A. Pagrindinių ir magistratūros studijų mokslo darbų rengimas. Vilnius: Edukologija.
3. 2014 Mixed Methods Research in the Movement Sciences: Case Studies in Sport, Physical Education and Dance Routledge Research in Sport and Exercise Science
5. 2015 Thomas, J. R., Nelson, J. K., Silverman, S. J. Research methods in physical activity. Champaign (Ill.) : Human Kinetics