Sveikatos tausojimo ir stiprinimo strategijos

  • Dalyko kodas: FSU1001
  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 4
  • Pavadinimas anglų kalba: Strategies for saving and enhancing health
  • Dalykas atestuotas: 2020
  • Atestacija galioja iki: 2023
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Doc. dr. Asta Mockienė

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Kurse susipažindinama su teorijomis, paaiškinančiomis su sveikata/nesveikata susijusį žmogaus elgesį, šiuolaikinėmis visuomenės sveikatos stiprinimo ir tausojimo strategijomis, gilinasi į biomedicininių, socialinių, kultūrinių bei elgsenos veiksnių poveikį žmogaus sveikatai ir šių veiksnių valdymo galimybes. Supažindinama su priemonėmis, padedančiomis stiprinti sveikatos potencialą, įgyvendinti ligų ir traumų profilaktiką. Mokomasi modeliuoti sveikatos stiprinimo veiklas ugdymo institucijai ir bendruomenei, jas pagrįsti mokslininkių tyrimų rezultatais.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The course introduces theories explaining human health / illness behavior, modern health promotion strategies, and focuses on the effects of biomedical, social, cultural and behavioral factors on human health and the opportunities for managing these factors. Measures to enhance the health potential, to implement diseases and injuries prevention are introduced. Students are trained to design evidence-based health promotion activities for school and the community.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Sveikatos ugdymas

Dalyko studijų rezultatai

1. Gebės apibūdinti sveikatos stiprinimo teorijas, koncepcijas, sveikatos stiprinimo veiklos kryptis ir strategijas, jų taikymo galimybes profesinės veiklos srityse.
2. Gebės mokslo duomenimis bei specialistų rekomendacijomis pagrįsti įvairių sveikatos stiprinimo veiklos sričių projektus, pristatys sveikatos stiprinimo ir tausojimo idėją, diskutuos ir rgumentuotai apgins.
3. Gebės modeliuoti pozityvius su sveikata susijusio elgesio pokyčius ugdymo institucijoje/ bendruomenėje, taikydamas pažangius veiklos principus, pozityviąją patirtį, įgyvendinti profesinei sričiai aktualius projektus.

Dalyko turinys

Šiuolaikinė sveikatos stiprinimo samprata, ištakos ir raida. Sveikatą veikiantys veiksniai. Sveikatos stiprinimas ir ligų prevencija. Sveikatos stiprinimas ir įgalinimas. Socialinio teisingumo ir lygybės principai. Sveikatos stiprinimas ir ugdymas. Sveikatos elgesio pokyčių teorijos ir modeliai. Sveikatos stiprinimo intervencijos, pokyčių matavimas. PSO ir Lietuvos sveikatos stiprinimo veiklos strategijos, programos.
Mokslo duomenimis grįsto sveikatos stiprinimo samprata. Mokslo duomenų panaudojimas sveikatos programose. Sveikatos informacijos šaltiniai, duomenų bazės. Sveikatos ir gyvensenos rodikliai, sveikatos matavimas ir vertinimas. Aktualių Lietuvos ir tarptautinių gyventojų sveikatos ir gyvensenos tyrimų analizė. Pagrindinės Lietuvos gyventojų sveikatos problemos, palyginimas tarptautiniame kontekste. Tarptautiniai mokyklinio amžiaus vaikų sveikatos ir gyvensenos tyrimai.
Sveikatos stiprinimo ir ugdymo strategijos, būdai, metodai, efektyvių strategijų pavyzdžiai. Sveikatos stiprinimo veiklos planavimas, įgyvendinimas, įvertinimas. Sveikatos stiprinimas dirbant individualiai ir grupėse. Darbas su bendruomene, šeima. Darbo su socialinės rizikos grupėmis ypatumai. Žiniasklaidos vaidmuo. Įvairių sveikatos stiprinimo ir ugdymo veiklos sričių įgyvendinamų programų patirties analizė. Esminės kompetencijos, reikalingos sveikatos stiprinimui ir ugdymui. Sveikatos stiprinimo etikos aspektai.
Mokykla ir sveikata. Sveikatos stiprinimo mokykloje ideologijos, teisinė reglamentacija, sveikatos programų įgyvendinimas ir vertinimas. Tarptautinio sveikatą stiprinančių mokyklų tinklo veiklos analizė.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 32val.
Seminarai 16 val.
Konsultacijos 2 val.
Savarankiškas darbas 57val.
Iš viso 107 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Seminarų užduočių suminis įvertinimas 30%; rašto darbas - 20%; egzaminas - 50%

Literatūra

1. 2017 Gintautas Brimas. Nutukimo gydymo būdai.
http://www.mf.vu.lt/sites/default/files/biblioteka/files/nutukimo_gydymo_budai_elektroninis-2017.pdf
Vilniaus universiteto leidykla
2. 2016 Merrill G. M.The physiology of human health. Rutgers university
3. 2014 Irina Klizienė ir kt. Asmens sveikatos ugdymas. Laboratoriniai darbai. KTU leidykla Technologija
4. 2008 Hubley, John. Practical health promotion Cambridge : Polity Press
5. 2008 Tones, Keith. Health promotion : planning and strategies SAGE
6. 2007 Juškelienė V. Visuomenės sveikatos įvadas: sveikatos samprata, sveikatos rizikos ir palaikantys veiksniai Vilniaus pedagoginio universiteto leidykla
7. 2008 Juškelienė V. Visuomenės sveikatos įvadas: sveikatos stiprinimas Vilniaus pedagoginio universiteto leidykla
Papildoma literatūra
1. 2009 Health promotion theory. Maidenhead : Open University Press,
2. 2017 The Handbook of salutogenesis Springer
3. 2001 Tones, Keith. Health promotion : effectiveness, efficiency and equity / Cheltenham : Nelson Thornes,
4. 2012 Health education: theoretical concepts, effective strategies and core competencies. http://applications.emro.who.int/dsaf/EMRPUB_2012_EN_1362.pdf
5. 2013 Juškelienė, V. Projektų metodo taikymas sveikatos stiprinimo ir ugdymo veikloje Edukologija