Sporto pedagogika ir psichologija
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Sporto psichologija, sporto pedagogika kaip mokslas, apjungiantis ugdymo mokslą ir sporto mokslą, analizuoja, paaiškina ir moksliškai pagrindžia pedagoginius veiksmus sporte ir tuo pačiu mąstymą apie šių pedagoginių veiksmų taikymą praktikoje (ugdymusi sporte ir per sportą). Sporto pedagogikos ir psichologijos uždavinys – ne tik formuoti teorines asmenybės ugdymo sporte ir per sportą, sporto pratybų organizavimo žinias, bet ir kelti problemas, inicijuoti diskusijas svarbiais sporto psichologijos ir pedagogikos klausimais. Studijuojant dalyką, studentai supažindinami su sporto pedagogikos uždaviniais, psichologijos taikomomis intervencijomis, mokosi, kaip pasiekti sėkmės ugdant vaikus specifiniame kontekste – sportu ir per sportą, mokomasi suvokti, kaip sporto pedagogikos rezultatai, išvados siejasi su bendrais pedagogikos rezultatais. Siekiant pagrįsti pedagoginius veiksmus ugdant sportu, studijuojantieji įgyja žinių ir filosofinę sampratą apie žmogaus kūną ir judėjimą, asmenybės psichikos raišką, savikūros, saviugdos procese. Studentai įgyja kompetencijų tinkamiems pedagoginiams sprendimams priimti, veikiant sporto aplinkoje ir įvairiose situacijose, kurti palankią ugdymo(si) ir bendradarbiavimo su kolegomis, kitais visuomenės nariais, aplinką. Formuojama samprata, kad tikrinant sporto pedagogikos teiginius, išvadas, priimant sprendimus, būtina remtis faktinėmis pedagogikos, psichologijos, sociologijos, medicinos, treniravimo ir judesių mokslo ir kitų mokslų žiniomis, plėtojamos nuolatinio savęs tobulinimo profesinėje veikloje nuostatos.
Dalyko anotacija užsienio kalba
Sports Pedagogy and sports psychology as a science combining the sciences of education and sports analyzes, explains and scientifically validates pedagogical acts in sports and application of pedagogical acts in practice (development in and through sports). The goal of Sports Psychology and Sports Pedagogy is not only to provide theoretical knowledge of education in sports and through sports and organization of practical classes, but also raise problems, initiate discussions on main issues of sports pedagogy. Students are introduced with the objectives of sports pedagogy, learn how to ensure success while developing children in a specific context (in and through sports), and learn to understand how the outcomes and conclusions of sports pedagogy relate to general outcomes of education. Pursuing to substantiate pedagogical acts through sports, students acquire knowledge and philosophical conception of human body and movement in the process of self-creation and self-development. They analyze the positive and negative aspects of sports as a social phenomenon, specifics of the profession of a sports teacher, the set requirements for the personality of a sports teacher and his/her professional qualification, discuss, analyze and learn to substantiate the effect of the application of knowledge and different teaching/learning methods on personal development in and through sports. Students acquire competences to make appropriate pedagogical and psychological decisions, operate in sports environment and different situations, and create a favourable environment for cooperation with colleagues, other members of the society and the environment. They develop a conception that they should refer to factual knowledge of education, psychology, sociology, medicine, training, kinetics and other sciences when verifying the statements and conclusions as well as making decisions in sports pedagogy. Students also develop provisions of continuous self-development in professional activity.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Dalykas dėstomas 5 semestre. Studentų išklausyti pedagogikos, žmogaus anatomijos ir morfologijos, žmogaus fiziologijos, fizinio ugdymo teorijos, bendrosios ir raidos psichologijos, emocinio intelekto ugdymo kursai padės studentams giliau suvokti sporto, fizinio aktyvumo fiziologinius, psichologinius ir socialinius pagrindus, žmogaus besiugdančiąją prigimtį, ugdymo tikrovės neapibrėžtumą, asmenybės kūrimo ir savikūros vyksmą veikiančius veiksnius, analizuojant sporto pedagogikos ir psichologijos uždavinius. Sporto pedagogikos ir psichologijos dalykas sudarys prielaidas pasirengti praktikai mokykloje.
Dalyko studijų rezultatai
1. Žinos ir apibrėš pagrindines sporto pedagogikos ir psichologijos sąvokas, sporto kaip socialinio reiškinio turinį, sporto kaip socialinio reiškinio teigiamus ir neigiamus aspektus;
gebės paaiškinti sporto psichologijos, sporto pedagogikos kaip ugdymo mokslo ir sporto mokslo sintezės aspektus, kaip sporto pedagogikos ir psichologijos rezultatai, išvados siejasi su bendrais pedagogikos rezultatais;
analizuos sporto pedagogo pedagoginius, filosofinius, psichologinius, etinius veiklos aspektus, gebės įžvelgti ir įvardinti problemas, inicijuoti diskusijas grupėje ir/ar bendruomenėje; nusakys ir analizuos sporto pedagogo profesijos ypatumus, apibūdins profesinio meistriškumo sąvoką bei jos komponentus, gebės analizuoti ir lyginti profesinės veiklos sociokultūrinius kontekstus;
2. Apibrėš palankios fizinio ugdymo(si) aplinkos sąvoką bei analizuos ugdymo(si) aplinkos komponentus; paaiškins, kaip kurti fizinį aktyvumą, ugdytinių iniciatyvumą, ir kūrybiškumą skatinančią ir saugią aplinką;
gebės analizuoti ir vertinti ugdomosios sąveikos sporto pedagogas – ugdytinis situacijas, numatyti ugdymo ir ugdymo(si) galimybes;
Paaiškins ugdytinių pažinimo svarbą, apibrėš auklėtinių pažinimo būdus ir paaiškins jų taikymo tikslingumą, kontekstą; gebės pagrįsti kiekvieno asmens vertingumą ir individualumą, ugdant sportu ir per sportą;
gebės tikslingai taikyti įvairius pedagoginio poveiko būdus fizinio ugdymo procese, siekiant visapusiško asmenybės atsiskleidimo
3. Paaiškins sporto pedagogo etikos esmę, dorovinio ugdymosi svarbą, specifinius dorovės turinio bruožus profesinės sporto pedagogo veiklos srityse, išvardins priemones ir metodus aukštai elgesio kultūrai ugdytis;
gebės analizuoti problemines ugdymo situacijas ir modeliuoti bei pagrįsti veiksmų planą ir priemonių pasirinkimą joms spręsti, formuluoti probleminius klausimus, ieškant jų teorinio pagrindimo;
gebės pasirinkti tinkamas komunikavimo formas ir priemones bei elgseną, siekiant pedagogiškai tikslingo bendravimo ir bendradarbiavimo su ugdytiniais, kolegomis, kitais visuomenės nariais, pagrįs jų pasirinkimą siekiant sėkmingai veikti ugdymo erdvėje bendradarbiaujant su kitais ugdymo dalyviais; gebės identifikuoti ir analizuoti dorovines tarpusavio bendravimo problemas, numatyti jų sprendimo būdus; gebės, paisant etikos normų ir vertybių, analizuoti ir perteikti informaciją.
4. Paaiškins ugdymo filosofijų, ugdymo teorijų ir ugdymo praktikos istorinį kintamumą ir nuolatinio mokymosi svarbą; gebės susirasti naujausią pedagogikos ir sporto mokslo, metodinę informaciją, ją gebės atvirai, atsakingai ir objektyviai vertinti studentų nuomones, kritiškai analizuoti, pagrįsti savo nuomonę bei idėjas; gebės kritiškai vertinti savo darbo rezultatus ir numatyti saviugdos gaires bei veiksmus, prisiimti atsakomybę už savo veikos rezultatus; gebės būti tolerantišku, remtis profesinėje ir kitoje veikloje humaniškumo, demokratiškumo ir atsinaujinimo principais; gebės kūrybingai, savarankiškai, aktyviai dalyvauti socialinėje realybėje, vadovautis aukštais moralės kriterijais, siekti saviraiškos, saviauklos, įvairiapusiško profesinio pedagoginio brendimo, savęs realizavimo.
Dalyko turinys
Sporto pedagogikos samprata, turinys, uždaviniai. Sporto pedagogika tarp sporto mokslo ir ugdymo mokslo. Sporto pedagogika kaip teorinė ir praktinė disciplina. Normatyvinė ir empirinė-analitinė (praktinė) sporto pedagogika.
Sportas – socialinis reiškinys. Sportas ir etika.Teigiami ir neigiami kūno kultūros ir sporto aspektai. Sportas ir dorovinės vertybės. Etinės problemos sporte.
Sporto pedagogo profesija. Visuomenės reikalavimai pedagogui. Sporto pedagogo veiklos ypatumai.Sporto pedagogo profesijos pasirinkimas. Sporto pedagogo veiklos indikacijos ir kontraindikacijos.
Sporto pedagogo kompetencijos. Kvalifikacijos ir kompetencijos smprata. Sporto pedagogo profesinis meistriškumas. Sėkmingos sporto pedagogo veiklos prielaidos. Sporto pedagogų kompetencijos raiška ir iššūkiai, probleminiai taškai ugdyme sportu ir per sportą.
Šiuolaikinės sporto psichologijos dalykas ir uždaviniai.
Asmenybė ir sportas. Lyderio bruožai ir lyderystė sporte
Sportinės veiklos motyvacija. Motyvacijos samprata. Motyvai ir poreikiai, motyvų hierarchija. Motyvavimo metodai ir jų taikymas sportinėje veikloje. Fizinio aktyvumo motyvacija ir jos formavimas. Motyvacija rinktis sveiką gyvenimo būdą.
Tarpkultūriniai bendravimo skirtumai. Bendradarbiavimo proceso psichologiniai aspektai sportinėje veikloje.
Psichologinių Intervencinių programų modeliavimas
Emocijos ir jų raiška sporte. Nerimo, baimės, streso įveikimo būdai fizinio aktyvumo ir sportinėje veikloje.
Ugdymo tikrovė ir jos pažinimas. Fizinio ugdymo(si) aplinka. Ugdymo daugiamatiškumas. Ugdymas kaip subjektų sąveika. Fizinio ugdymo(si) aplinka, jos komponentai. Palankios fizinio ugdymo(si) aplinkos kūrimas. Ugdomoji sporto pedagogo-ugdytinio sąveika.
Auklėtinių pažinimas. Auklėtinių pažinimo svarba ir pažinimo būdai. Pedagoginio poveikio būdai, jų taikymo sąlygos. Pedagoginių reikalavimų technika.
Tikslų kėlimas sportinėje veikloje. Psichinė energija. Pasitikėjimo savimi ugdymas.
Prieraišumo formavimasis sporte. Prieraišūs santykiai. Saugus/nesaugus/ambivalentiškas/dezorganizuotas prieraišumas.
Sporto pedagogo profesijos doroviniai aspektai. Etiniai sprendimai ir jų priėmimas ugdyme. Sporto pedagogo pavyzdžio auklėjamasis pobūdis. Sporto pedagogo pareiga ir sąžinė. Pedagogo autoritetas. Etiniai reikalavimai trenerio asmenybei.
Filosofiniai ir psichologiniai sporto pedagogo veiklos aspektai. Savęs pažinimas ir teisingas savęs vertinimas. Sporto pedagogas ir filosofija. Vadovavimo stiliai. Konstruktyvus mąstymas sporto praktikoje. Sporto pedagogo kūrybingumas.
Sporto pedagogo bendravimas kaip sėkmingo ugdymo sąlyga. Bendravimas ir bendradarbiavimas. Verbalinės ir neverbalinės bendravimo priemonės sporto pedagogo veikloje, siekiant pedagogiškai tikslingo bendravimo ir bendradarbiavimo. Kritikos, ginčo etika. Viešas kalbėjimas. Bendravimo su tėvais reikšmė, turinys, formos.
Sporto pedagogo elgsena sudėtingomis situacijomis. Probleminės situacijos ir jų sprendimas. Konfliktai, jų priežastys sporte, konfliktų sprendimas ir valdymas.
Socialinė ir psichologinė grupių charakteristika. Tarpasmenianiai santykiai, konflikati. Komandos kultūros elementai. Komandos kultūros ugdymas. Palankaus psichologinio klimato reikšmė sporte.
Sporto pedagogo tobulinimasis. Asmenybės saviraiška ir savirealizacija per profesinę veiklą. Savęs pažinimas ir kritiškas savo asmenybės bruožų, darbo rezultatų įsivertinimas. Reflektyvus mokymasis. Asmenybės saviugdos reikšmė, motyvai, turinys ir metodai. Nuolatinio mokymosi visą gyvenimą galimybės.
Filosofiniai ir psichologiniai sporto pedagogo veiklos aspektai. Savęs pažinimas ir teisingas savęs vertinimas. Sporto pedagogas ir filosofija. Vadovavimo stiliai. Konstruktyvus mąstymas sporto praktikoje. Sporto pedagogo kūrybingumas.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 28 val.
Seminarai 28 val.
Konsultacijos 8 val.
Savarankiškas darbas 96 val.
Iš viso 160 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Egzamino užduotys (50%), rašto darbas (20%), Savarankiko projekto pristatymo parengimas ir pristatymas (20 %); Užduočių atlikimas, aktyvumas paskaitose ir seminaruose (10 %).
Literatūra
2011 Armour K. Sport Pedagogy: An Introduction for Teaching and Coaching. London and New York: Routledge
2002 Miškinis K. Sporto pedagogikos pagrindai. Kaunas: LKKA
1. 2010 Malinauskas, R. Taikomoji sporto psichologija. Kaunas: LKKA
2. 2003 Malinauskas, R. Sporto psichologijos pagrindai. Kaunas: LKKA.
3. 2015 Biddle, S. J.H., Mutrie N., Gorely, T. Psychology of physical activity: determinants, well-being and interventions. 3rd ed. London: Routledge, xiii, 419 p
4. 2011 Armour K. Sport Pedagogy: An Introduction for Teaching and Coaching. London and New York: Routledge
5. 2011 Armour K. Sport Pedagogy: An Introduction for Teaching and Coaching. London and New York: Routledge
6. žurnalai: „Sporto mokslas“, „Pedagogika“, „Ugdymas. Kūno kultūra. Sportas“; „Baltic journal of sport and health sciences“ http://www.sportomokslas.leu.lt/index.php/SP
http://www.pedagogika.leu.lt/index.php/Pedagogika
7. 2011 Sabaliauskas S. Sportininkų motyvacijos siekti didelio meistriškumo edukacinės prielaidos :daktaro disertacija : socialiniai mokslai, edukologija (07S). Vilnius: VPU
8. 2014 Pedagogical cases in physical education and youth sport / edited by Kathleen Armour London ; New York : Routledge
9. 2016 Lochbaum, M., Zazo, R., Kazak Çetinkalp, Z., Graham, K., Wright, T., & Konttinen, N. A meta-analytic review of achievement goal orientation correlates in competitive sport: A follow-up to Lochbaum et al. Kinesiology, 48, 159-173
10. 2016 Lochbaum, M., Kazak Çetinkalp, Z., Graham, K., Wright, T., & Zazo, R. (2016). Task and ego goal orientations in competitive sport: A quantitative review of the literature from 1989 to 2016. Kinesiology, 48, 3-29