„#SOCLAB’AS: seku“ – nauja VDU iniciatyva moksleivių socialinių ir emocinių kompetencijų ugdymui

Doc. dr. Kristina Kovalčikienė, Vytauto Didžiojo universiteto Socialinių mokslų fakulteto prodekanė
Šiuolaikiniai moksleiviai patiria kompleksinius iššūkius tiek mokykloje, tiek už jos ribų. Emocinė įtampa, tarpusavio santykių iššūkiai tampa kasdienybe, kurioje ne visada padeda tradicinis ugdymas. Todėl švietimo aplinkoje vis daugiau dėmesio skiriama ne tik akademinėms žinioms, bet ir asmeninių, socialinių bei emocinių įgūdžių ugdymui. Atliepdami augantį poreikį stiprinti moksleivių emocinę gerovę ir padėti jiems tvarkytis su socialiniais iššūkiais, Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) Socialinių mokslų fakulteto psichologai, socialinio darbo bei sociologijos ir antropologijos sričių specialistai parengė socialinių ir emocinių kompetencijų ugdymo programą moksleiviams – „#SOCLAB’AS: seku“.
Inovatyvus atsakas į šiuolaikinius poreikius
Programa gimė kaip atsakas į augantį poreikį ugdyti jaunų žmonių emocinį raštingumą, gebėjimą bendrauti ir bendradarbiauti, valdyti stresą, formuluoti tikslus, priimti atsakingus sprendimus. Pasitelkdami mokslines žinias ir praktines įžvalgas, VDU Socialinių mokslų fakulteto skirtingų sričių atstovai sukūrė įtraukiančią socialinių ir emocinių kompetencijų ugdymo programą, kuri skirta 9–12 klasių moksleiviams.
„Šiandieniniame netikrumo, iššūkių kontekste itin svarbia švietimo dedamąja tampa atsparumo krizėms ir nenuspėjamoms situacijoms kompetencijų ugdymas. Vytauto Didžiojo universitete Socialinių mokslų fakultete gimusi iniciatyva „#SOCLAB’AS: seku“ yra unikali ir pirmoji Lietuvoje universitetinė programa, skirta būtent moksleivių socialinėms-emocinėms kompetencijoms ugdyti. Itin didelis susidomėjimas šia programa tik įrodo, kokia aktuali ši tematika šiandien. Universiteto brandą parodo tai, kiek universitetas yra atviras visuomenei ir kokį moksliniais tyrimais grįstą poveikį gali daryti visuomenei. Ši iniciatyva yra idealus to pavyzdys”, – teigia VDU Studijų prorektorė dr. Simona Pilkienė.
VDU Studijų prorektorė dr. Simona Pilkienė
Programos nauda moksleiviui
Ši programa yra orientuota į XXI-ajame amžiuje asmeninę ir profesinę sėkmę prognozuojančių socialinių ir emocinių kompetencijų ugdymą. Programa apima 5 pagrindines socialines ir emocines kompetencijas: savimonė, savitvarda, socialinis sąmoningumas, tarpusavio santykiai ir atsakingas sprendimų priėmimas. Lavinami savęs pažinimo, emocijų valdymo, efektyvaus bendravimo ir bendradarbiavimo, socialinio sąmoningumo, problemų identifikavimo ir sprendimų priėmimo, streso valdymo bei kiti svarbūs įgūdžiai. Užsiėmimai vyksta interaktyviai – grupiniai užsiėmimai, paskaitos, žaidimai, diskusijos ir kitos formos. Moksleiviai skatinami reflektuoti, dalintis patirtimis, išmokti įvardyti savo jausmus bei atpažinti kitų poreikius. Be to, dalyvaujantys programoje moksleiviai gali kaupti virtualius taškus VDU Moksleivio ID platformoje, kuriuos ateityje, tapę VDU studentais, galės iškeisti į įvairias universiteto siūlomas naudas.
„2025 m. pavasario semestre Vytauto Didžiojo universiteto „Rasos“ gimnazijos 9–10 klasių gimnazistai turėjo puikią galimybę dalyvauti socialinių emocinių kompetencijų ugdymo programos „#SOCLAB’AS: seku“ užsiėmimuose. Gimnazistai ne tik pakeitė aplinką, puikiai praleido laiką, bet ir turėjo galimybę geriau pažinti save bei mokytis kasdienybėje taip reikalingų įgūdžių. Užsiėmimų metu gimnazistai gilinosi į emocinio raštingumo temą bei mokėsi streso įveikos būdų. Po užsiėmimų gimnazistai dalinosi, kad ir ateityje norėtų dalyvauti panašiuose užsiėmimuose, nes jų temos aktualios, o veiklos pasirodė įtraukiančios. Mokiniai taip pat džiaugėsi artimesne pažintimi su universitetu bei jo darbuotojais, gyrė lektorių darbą ir bendravimą. Dėkojame lektoriams už įtraukiančius užsiėmimus ir tikimės bendrauti ateityje!“ – mintimis apie moksleivių dalyvavimą programoje dalinasi VDU „Rasos“ gimnazijos psichologė, karjeros specialistė Jolita Markauskienė.
VDU „Rasos“ gimnazijos psichologė, karjeros specialistė Jolita Markauskienė su moksleiviais ir programos lektorius dokt. Tadas Vadvilavičius
Mokslu grįsta praktika
Programa „#SOCLAB’AS: seku“, sukurta remiantis moksliniais įrodymais, yra puikus universiteto atviro, atsakingo ir daugialypio bendradarbiavimo su visuomene pavyzdys.
„Remiantis tarptautinių tyrimų rezultatais, naujausių metaanalizių įžvalgomis, moksleiviai, kuriems būdingos aukštesnės socialinės-emocinės kompetencijos, labiau pasitiki savimi, yra motyvuoti mokytis ir pasiekia geresnių rezultatų mokykloje, geba užmegzti ir išlaikyti tarpasmeninius santykius su aplinkiniais, rečiau elgiasi rizikingai, dažniau jaučiasi laimingi ir yra sėkmingesni profesiniame kelyje. Todėl labai svarbu į moksleivių socialinių-emocinių kompetencijų ugdymą įtraukti šeimas, mokyklas ir platesnę socialinių partnerių bendruomenę. VDU Socialinių mokslų fakultetas, siekdamas prisidėti prie visuomenės gerovės, pradėjo „#SOCLAB’AS: seku“ iniciatyvą, kuri sulaukė išskirtinio susidomėjimo ir itin pozityvių atsiliepimų. Tai skatina iniciatyvą tęsti ir plėtoti. Moksleivių socialinių-emocinių kompetencijų ugdymas – tai bendras mūsų visų rūpestis ir atsakomybė“, – teigia viena iš programos kūrėjų, VDU Socialinių mokslų fakulteto dekanė doc. dr. Aurelija Stelmokienė.
VDU Socialinių mokslų fakulteto dekanė doc. dr. Aurelija Stelmokienė
Perspektyva – nacionalinis mastas
„#SOCLAB’AS: seku“ – tai ne tik ugdymas. Tai – pokytis. Pokytis, kuris padeda jauniems žmonėms išmokti gyventi su savimi ir tarp žmonių, drąsiai kuriant savo ateitį. Nuo šių metų sausio iki birželio mėnesio programos užsiėmimuose jau sudalyvavo 35 klasės (arti 1000 moksleivių) iš įvairių Kauno miesto ir rajono mokyklų. Tačiau organizatoriai tiki, kad tai tik pradžia. Atsižvelgiant į augantį susidomėjimą, VDU Socialinių mokslų fakultetas siekia „#SOCLAB’AS: seku“ paversti nacionaliniu projektu, kuris galėtų tapti kiekvienos mokyklos moksleivių gyvenimo įgūdžių ugdymo dalimi.
„#SOCLAB’AS: seku“ kviečia moksleivius susitikti VDU Vasaros mokykloje bei kartu su tėvais apsilankyti Diskusijų festivalyje „Būtent“, kur lauks aktualios temos, kūrybinės dirbtuvės, įdomūs pranešėjai ir prasmingos diskusijos apie socialines ir emocines kompetencijas ir jų svarbą jauno bei suaugusio žmogaus gyvenime.