Nuo kibererdvės prie internetinio meno: tyrinėjant erdviškumą
Anotacija
Disertacijos objektas – internetinis menas. Būnant menine reakcija į naują erdvės paradigmą – kibererdvę – internetinio meno formali kompozicija yra tokia pat beprecedentė kaip ir pati kibererdvė. Savo konstrukcijomis šie meno kūriniai dramatizuoja kibererdviškumą taip, kaip to negali padaryti joks kitas menas. Tyrime nagrinėjama, kaip sistemingai apibūdinti ir analizuoti internetinio meno objektų erdvinę-forminę kompoziciją, atsižvelgiant į jų technologinį ir ontologinį kompleksiškumą. Tyrimo tikslas – suformuluoti kibererdviškumo teorinį modelį ir pritaikyti jį internetinio meno objektų analizei, identifikuojant jų erdvines-formaliąsias kompozicijas. Disertacija susideda iš dviejų dalių. Pirmojoje dalyje „Kibererdvės modeliavimas“ suformuluojamas teorinis kibererdvės modelis panaudojant integratyvios literatūros analizės metodologiją. Čia remiamasi tradicinėmis erdvės teorijomis, postmoderniais požiūriais ir, svarbiausia, šiuolaikinėmis kibererdvės konceptualizacijomis. Susintezavus aktualias įžvalgas, skyriuje siūlomas Pentamorfinis Kibererdvės Modelis, kuris apibrėžia kibererdvę kaip daugialypę erdvę, sudarytą iš geografinio, socialinio, materialaus, virtualaus ir mentalinio ontologinių sluoksnių. Antrojoje dalyje „Internetinio meno analizė“ Pentaforminis Kibererdvės Modelis taikomas internetinio meno objektų erdvinėms-forminėms kompozicijoms tirti. Pirmame poskyryje yra kategorizuojama 117 meno kūrinių kolekcija pagal jų erdvines kompozicijas. Antrame poskyryje pateikiami skirtingus erdvinius ekstremumus iliustruojančių pasirinktų meno kūrinių atvejų tyrimai. Trečiame poskyryje analizės įžvalgos integruojamos į platesnį teorinį internetinio meno diskursą. Darbo išvadose pabrėžiama erdvinio sluoksniavimo internetiniame mene reikšmė, nurodant, jog šie meno kūriniai veikia ne kaip fiksuoti objektai, o kaip erdvines ekologijas kuriantys dalyvaujamieji erdviniai performansai. Disertacija prisideda prie internetinio meno teorijos plėtros siūlydama išsamų bei niuansuotą požiūrį į internetinio meno analizę, kūrybą bei kuravimą, įvertinant jo erdvinį pasiskirstymą, posthumanistinį būvį bei performatyvumą.