Ekonominės socializacijos poveikio inovatyvių finansinių paslaugų vartotojo elgsenos racionalumui vertinimas
Anotacija
Disertacijoje sprendžiama mokslinė problema – kaip įvertinti inovatyvių finansinių paslaugų vartotojo elgsenos racionalumą ir kokį poveikį jam daro ekonominė socializacija. Remiantis atlikta teorine disertacijos analize, suformuotas konceptualus ekonominės socializacijos poveikio inovatyvių finansinių paslaugų vartotojo elgsenai ir jos racionalumui vertinimo modelis. Empiriniam modelio tikrinimui parengta tyrimo metodologija, skirta identifikuoti inovatyvių finansinių paslaugų vartotojo elgsenos racionalumą ir įvertinti ekonominės socializacijos poveikį inovatyvių finansinių paslaugų vartotojo elgsenos racionalumui. Tyrimui atlikti pasirinkta konkreti inovatyvi finansinė paslauga – tarpusavio skolinimas, o vertinimas atliktas iš jos vartotojo-investuotojų pozicijų. Atlikus empirinį disertacijos tyrimą, nustatyta, kad konkrečios inovatyvios finansinės paslaugos vartotojams būdinga skirtingo stiprumo riboto racionalumo elgsena – išskirti trys riboto racionalumo elgsenos klasteriai: silpnas ribotas racionalumas, vidutinis ribotas racionalumas bei stiprus ribotas racionalumas. Taikant struktūrinių lygčių modeliavimo metodą, nustatyta, kad spontaniška ekonominė socializacija tiesiogiai mažino inovatyvių finansinių paslaugų vartotojo elgsenos racionalumą, kai tikslinga ekonominė socializacija didino inovatyvių finansinių paslaugų vartotojo elgsenos racionalumą netiesiogiai per tikslingos ekonominės socializacijos rezultatus (vartotojo finansines žinias, nuostatas ir įgūdžius).