Realios aplinkos ir papildytos realybės priemones integruojantys ugdymo(si) kontekstai: pedagogo vaidmenys, skatinantys 5-7 metų vaikų mokymąsi
Anotacija
Disertacijoje analizuojami nauji papildytos realybės technologijos (PRT) taikymo 5-7 metų vaikų mokymuisi skatinti didaktiniai aspektai. Keliami esminiai probleminiai klausimai – ar PRT priemonių taikymas yra suderinamas su ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų ugdymo svarbiausiomis pedagogikos kryptimis: patirtinio ugdymo pedagogika ir žaidimo pedagogika; kuo praturtina, ar riboja šių pedagogikos krypčių galimybes. Tyrimo tikslas – nustatyti skirtingų pedagogo vaidmenų, atliekamų realios aplinkos ir PRT priemones integruojančiuose ugdymo(si) kontekstuose, poveikį 5-7 metų vaikų mokymuisi. Disertaciniame tyrime naudota kiekybinių tyrimų prieiga. Tyrimas buvo vykdomas 2 etapais. 1 etapas. Kiekybinis tyrimas, apklausos dizainas, tikslas – atskleisti PRT taikymo 5-7 metų vaikų mokymuisi skatinti ir kompetencijoms plėtoti situaciją šalies ikimokyklinio ugdymo įstaigose; nustatyti vaikų gilaus mokymosi, naudojant PRT jų ugdymui, edukacinius prediktorius; nustatyti vaikų kompetencijų plėtotės, naudojant PRT jų ugdymui, edukacinius prediktorius. 2 etapas. Kvazieksperimentas, tikslas – nustatyti skirtingais būdais modeliuojamų realios aplinkos ir PRT priemones integruojančių ugdymo(si) kontekstų bei juose atliekamų pedagogų vaidmenų poveikį 5-7 m. vaikų mokymuisi. Tyrimo rezultatai atskleidė skirtumus tarp pedagogo kaip kontekstų kūrėjo, kaip proaktyvaus moderatoriaus, kaip teikiančio minimalias PRT priemonių valdymo instrukcijas, vaidmenų skatinant įvairius vaikų mokymosi būdus, kai kontekstuose naudojamos manipuliuojamojo pobūdžio PRT priemonės ir PRT programėlės veikti pagal nuorodas. Vykdant kvazieksperimentą nustatytas integralių realios aplinkos ir PR priemonių kontekstų bei juose prisiimamų pedagogo vaidmenų poveikis vaikų žinojimui ir gebėjimams plėtoti. Remiantis Lietuvos priešmokyklinio ugdymo grupių pedagogų, taikančių PRT vaikų ugdymui, nuomone, nustatyti vaikų gilų mokymąsi ir kompetencijų plėtotę prognozuojantys veiksniai.