Psichologinis vaikų ir paauglių konsultavimas ir psichoterapijos metodai ugdymo įstaigose

  • Dalyko kodas: PSM 5019
  • Apimtis ECTS kreditais: 6
  • Pavadinimas anglų kalba: Psychological counseling of children and adolescent and psychotherapy methods in educational settings
  • Dalykas atestuotas: 2022-03-20
  • Atestacija galioja iki: 2025-03-20
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Doc. dr. Albina Kepalaitė, dr. Ugnė Paluckaitė, prof. Kristina Žardeckaitė-Matulaitienė, VDU Socialinių mokslų fakultetas, Psichologijos katedra

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Šiame kurse studentai: analizuoja dažniausias psichologines problemas, kurios kyla vaikui ir paaugliui ugdymo įstaigose ir šiose įstaigose dirbančio psichologo galimybėms jas spręsti; įsisavina vaikų ir paauglių konsultavimo principus bei įvairių psichoterapijos krypčių elementus, tinkamus taikyti ugdymo įstaigose; kritiškai įvertina psichodinaminės, humanistinės, elgesio ir grupinės psichoterapijos metodų taikymo galimybes vaikams ir paaugliams ugdymo įstaigose.

Dalyko anotacija užsienio kalba

In this course students: analyze most prevalent psychological problems of child and adolescent in educational settings and get know the possibilities of psychologist to solve them; learn to use basic principles of child and adolescent counseling, and various therapeutical methods of different psychotherapy approaches, which could be used in the educational settings; critically evaluate the possibility to use psychodynamic, humanistic, behavioral and group psychotherapy methods for child and adolescent counselling in the educational settings. The course includes lectures, seminars, case studies, and homework assignments.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Vaiko ir paauglio psichologija, Psichologo darbas ir etika ugdymo įstaigoje, Specialaus ugdymosi poreikių vaikų ir paauglių psichologija

Dalyko studijų rezultatai

1. Analizuoti stipriąsias ir silpnąsias vaikų ir paauglių psichologinio konsultavimo ir psichoterapijos puses, įvertinant jų taikymo galimybes ugdymo įstaigose.
2. Numatyti adekvačią reakciją į galimus trukdžius, konsultuojant vaiką ir paauglį
3. Analizuoti poveikio proceso adekvatumą, efektyvumą, pasekmes, konsultuojant ugdymo įstaigose.
4. Panaudoti esminius konsultavimo principus ir terapijos metodų elementus konsultuojant vaikus ir paauglius, laikantis etinių ir teisinių normų.
5. Užmegzti kontaktą su vaiku ir paaugliu, realizuojant bei užbaigiant intervenciją.
6. Įtraukti ugdytojus, tėvus, globėjus į psichologinės pagalbos teikimą vaikui ir paaugliui.
7. Įvertinti asmenines ypatybes, galinčias daryti įtaką psichologinio konsultavimo efektyvumui ugdymo įstaigose
8. Analizuoti psichoterapinius metodus, įvertinant kiekvieno iš jų priimtinumą asmeniniam konsultavimo stiliui.

Dalyko turinys

1. Vaikų ir paauglių psichologinio konsultavimo ir psichoterapijos samprata.
2. Psichologinio konsultavimo ir psichoterapijos metodų taikymo specifika ugdymo įstaigose.
3. Psichologinis įvertinimas konsultavimo tikslams, intervencijos efektyvumo įvertinimas.
4. Konsultavimo proceso trukdžiai, atsižvelgiant į individualius ugdytinio ypatumus bei ugdymo įstaigose dirbančio psichologo asmenybę.
5. Atvejų analizė, konsultuojant mokinius. Teorine kryptimi grįsto konsultavimo ypatumai ir pasekmės ugdymo įstaigose.
6. Konsultavimo repeticija, įvertinant taikomų metodų adekvatumą, efektyvumą, pasekmes
7. Vaiko ir paauglio konsultavimo ugdymo įstaigose etiniai principai.
8. Psichodinaminės, humanistinės, elgesio vaikų ir paauglių psichoterapijos metodų elementų taikymas, konsultuojant ugdymo įstaigos sąlygomis, ypatumai.
9. Žaidimo, meno, muzikos, istorijų pasakojimo technikų naudojimas.
10. Ikimokyklinukų ir pradinukų psichologinio konsultavimo specifika.
11. Paauglių psichologinio konsultavimo specifika.
12. Specialių poreikių vaikų konsultavimo ypatumai.
13. Psichologinio konsultavimo ypatumai, pagal konkrečios konsultavimo situacijos tipą, besikreipiančiojo pagalbos.
14. Darbo su tėvais, globėjais ypatumai vaikų ir paauglių konsultavimo procese. Atvejų analizė.
15. Kontakto su besikreipiančiais pagalbos asmenimis ypatumai, konsultavimo efektyvumas, priklausomai nuo konsultanto asmenybės.
16. Asmeninė refleksija apie galimybes integruoti teorinius psichoterapijos modelius, juos taikant ugdymo įstaigose.
17. Praktinių metodų (meno, muzikos, istorijų pasakojimas, žaidimo terapija) taikymas ugdymo įstaigos sąlygomis: reflektyvi analizė.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 30 val.
Seminarai 30 val.
Savarankiškas darbas 100 val.
Iš viso 160 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Kolokviumas – 20 %, namų darbas Nr. 1 – 15%, namų darbas Nr. 2 – 15 %, darbas seminarų metu – 10%, egzaminas – 40 %.

Literatūra

1. 2011 Lionetti T.M., Snyder E.P., Christner R.W. A practical guide to building Professional competencies in school psychology (13-35; 35-51)
2. 2010 Peacock G.G., Ervin R.A., Daly III E.J., Merrell K.W. Practical handbook of school psychology. Effective practices for the 21st century (13-33;115-135)
3. 2010 Neven R.S. Core principles of assessment and therapeutic communication with children, parents and families. (99-121)
4. 2012 Professional school counseling : best practices for working in the schools / Rosemary A. Thompson
5. 2019 Cook-Cottone C. P., Kane L. S., Anderson L. M. The elements of counseling children and adolescents. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.vdu.lt:2443/lib/vmulib-ebooks/detail.action?docID=5732576
Papildoma literatūra
1. 2016 Handbook of Evidence-Based Interventions for Children and Adolescents, edited by Lea A., PhD Theodore. ProQuest Ebook Central, https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.vdu.lt:2443/lib/vmulib-ebooks/detail.action?docID=4586200
2. 2011 Creed T.A., Reisweber J., Beck A.T. Cognitive therapy for adolescents in school settings
3. 2012 Oaklander V. Paslėpti lobiai. Vaiko vidinio pasaulio žemėlapis