Medijų studijos (ENG)

  • Dalyko kodas: VKS 0101
  • Dalyko grupė: A
  • Apimtis ECTS kreditais: 4
  • Pavadinimas anglų kalba: Media Studies
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    assoc. prof. Jaq Greenspon

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Dalykas suteikia studentams teorinių bei analitinių žinių apie medijų ir medijuotos komunikacijos raidą istoriniu, socialiniu, technologiniu požiūriu, pristatantis svarbiausias medijų studijų lauke naudojamas sąvokas ir suteikiantis teorinių bei analitinių žinių, būtinų šiuolaikinės visuomenės nariui, siekiančiam geriau pažinti ir suvokti šiuolaikinių medijų ir visuomenės santykį. Paskaitų metu studentai susipažįsta su svarbiausiomis komunikacijos teorijomis, modeliais, medijų veikimo principais bei funkcijomis demokratijos sąlygomis, susipažįsta su medijų ir kūrybinių industrijų bei populiariosios kultūros praktika Lietuvoje ir pasaulyje. Didelis dėmesys skiriamas studentų dalyvavimui diskusijose paskaitų metu ir kūrybinių bei analitinių projektų rengimui.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The course introduces students to the study of contemporary forms of mediated communication from the theoretical and empirical perspectives. Historical, socio-cultural and technological conditions of media industries and public communication are discussed. The main aim of the course is to develop students’ understanding of how we create, negotiate, and respond to different media, and to examine how media produce cultural meanings and power relations. Issues include the impact of media on individual attitudes, values, and behaviors, as well as the role of media professionals, and the impact of new media technologies. Students are encouraged to actively engage into the class discussions on particular topics and develop analytical and creative projects of their own.

Dalyko studijų rezultatai

1. To understand the principles of media and communication in modern society.
2. To define the main principles of media activities and critically evaluate contemporary media products aimed at public information.
3. Analyze, evaluate and interpret popular culture and creative industries products.

Dalyko turinys

Media, communication, and culture: fundamental concepts, processes and functions. The main focus of the mediated communication studies and research. Historical, technological, socio-cultural, economic and political context of mediated communication. Culture of participation and citizenship in contemporary society.
Media and news literacy. Normative role of media in a democratic society. The concepts, functions and processes of news and media literacy. Professional journalism and ethical standards.
Media industries and popular culture. The concepts, features and principles of popular culture, media and creative industries. Film and advertising industry. The role of media in social, ethnic, and political identity construction.

Dalyko studijos valandomis

Contact hours (45 hours):
Lectures – 30 hours
Group work online – 15 hours
Individual student work (55 hours):
Written paper: 20 hours
Self-preparation for seminars, midterm and final exams – 35 val.
Total: 100 hours.

Studijų rezultatų vertinimas

Midterm – 30%; homework – 20%; exam – 50% of the final grade.

Literatūra

1. 2012 Croteau, D., Hoynes, W. Media/Society: Industries, Images and Audiences, 4th edition. Thousand Oaks: Sage
2. 2007 Kovach, B., Rosenstiel, T. The Elements of Journalism: What Newspeople Should Know and the Public Should Expect. New York: Three Rivers Press
Supplementary materials
3. 2007 Hall, S. Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London: Sage
4. 2006 Jenkins, H. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York University Press
5. 2005 McQuail, D. McQuail’s Mass Communication Theory. London: Sage