Regioninė literatūra: Kauno tekstas
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Svarbiausi kurso tikslai – išaiškinti regiono sąvoka koduojamų savitumų diapazoną, aptarti regioninės savimonės klausimą, išryškinti vietos ir erdvės, vietos ir kraštovaizdžio, ekoregiono ir bioregiono charakteristikas analizuojant, kaip skirtingos vietos ir erdvės fiksuojamos kultūros tekstuose, kaip skirtingais periodais į Lietuvos kultūros tekstą įrašomas Kaunas. Numatytų tikslų bus siekiama pasitelkus naujas literatūros tyrinėjimo kryptis – ekokritikos, ekopsichologijos ir bioregionalizmo perspektyvas.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The most important aim of the course is to explain the characteristics of (bio)region, to ponder upon the problem of regional self-consciousness, to discuss the most vivid features of place and space, place and landscape, ecoregion and bioregion and to analyse the ways different places and spaces are being enwritten into cultural texts. Kaunas’ case is to be of particular importance. The aims indicated will be obtained using several fields of literary research – Ecocriticism, Ecopsychology and Bioregionalism.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Literatūros mokslo įvadas, Literatūros stiliai ir žanrai
Dalyko studijų rezultatai
1. Apibūdinti ekokritikos, ekopsichologijos ir bioregionalizmo sąvokas.
2. Pritaikyti konkrečių sąvokų (vietos, erdvės, kraštovaizdžio, regiono, tapatumo) apibrėžimų suponuotas žinias analizuojant kultūros tekstus (prozos, poezijos, dramos kūrinius, fotografijas ir pan.).
3. Apibendrinti svarbiausias lietuvių literatūros raidos tendencijas skirtingais literatūros istorijos periodais, akcentuojant vietos ir bioregiono ekologiją.
4. Taikyti ekokritikos lauko postulatus analizuojant tapatumo ir regioninės savimonės klausimus, išryškėjusius skirtingų periodų kultūros tekstuose.
5. Atpažinti ekoteksto charakteristikas.
6. Lyginti Kauno menininkų darbus su kitų lietuvių menininkų kūriniais išryškinant tapatybės paieškų, dvasinio rezonanso, regioninės savimonės klausimus.
7. Taikyti ekokritikos ir bioregionalizmo siūlomus analizės instrumentus, aiškinantis lietuvių literatūros situaciją koduotos vietos ir erdvės požiūriu visuotinės literatūros kontekste.
Dalyko turinys
Trumpa ekokritikos istorija ir svarbiausi teiginiai. Svarbiausios ekokritikos šakos (ekopsichologija, ekofilosofija, bioregionalizmas). Ekoteksto ypatumai, „virtualiojo aš“ samprata; toksiškos sąmonės fenomenas. Bioregiono charakteristikos, vietos ir erdvės santykis. Kraštovaizdis ir tapatumas kultūros geografijos aspektu. Regioninės savimonės ir savivokos klausimas. Utopijos ir heterotopijos samprata. Pastoralinės teksto kūrimo strategijos problema. Vietos ir bioregiono traktuotės išeivijos erdvėje. Kauno kodai XX a. pradžios literatūroje. Laikinosios sostinės įrašai tarpukario tekstuose. Kauno tekstas sovietmečiu. Urbanistinės erdvės pokyčiai XXI a. literatūroje. Naujausios Kauno menininkų kūrybos tendencijos.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos – 30 val., seminarai – 15 val., individualus savarankiškas darbas – 90 val. Iš viso – 135 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Kolokviumas – 30 %, namų darbas – 20 %, egzaminas – 50 % galutinio pažymio.
Literatūra
Pagrindinė literatūra
Literatūrinė Kauno regiono savimonė. Kaunas: Vytauto Didžiojo universiteto leidykla, 2011.
Ragaišienė I., Višomirskytė V., Žakevičienė I. 2007: Ekokritikos akivarai. Kaunas: Vytauto Didžiojo universiteto leidykla.
Tautinio / pilietinio identiteto reprezentacija ir formavimas šiandien (sud. I. Žakevičienė). Kaunas: Vytauto Didžiojo universiteto leidykla, 2008.
Papildoma literatūra
Daujotytė V. 2007: Sauganti sąmonė. Literatūra ir patirtis. Vilnius: Vilniaus dailės akademijos leidykla.
Mikuta A. 2009: Kompostas. Dešimties metų (1996–2005) užrašai. Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla.