Vaikų ir paauglių literatūra

  • Dalyko kodas: LLT 4008
  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 5
  • Pavadinimas anglų kalba: Children`s and Juvenile Literature
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Doc. dr. Asta Gustaitienė, Lietuvių literatūros katedra

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Šiuo dalyku siekiama, kad studentai išmanytų vaikų ir paauglių literatūros specifiką, tyrinėjimo principus ir metodus, naujausias vaikų literatūros teorijas, suvoktų ir gebėtų paaiškinti vaikų ir paauglių literatūros sąsajas bei sąveikas su edukologija, amžiaus tarpsnių psichologija, tekstologija, populiariąja kultūra, žinotų vaikų ir paauglių vertinimo kriterijus ir gebėtų juos praktiškai taikyti rašant recenzijas bei analitiškai vertinant kūrinius. Didelis dėmesys šiame kurse kreipiamas į šiuolaikinę lietuvių ir pasaulio vaikų literatūrą, jos kūrybos procesus bei tendencijas, knygų leidybą.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The aim of the course is to study Lithuanian as well as foreign literature meant for children, to highlight its peculiarities, to reveal its relations with pedagogics, developmental psychology, the art of illustrations. Foreign literature is integrated into the context of Lithuanian literature, while revealing the connections of children’s and juvenile literature with popular culture and social changes in middle adulthood. The students should learn to read this kind of literature in two ways – as children and as adults. The course mainly focuses on the literature that has been published in the period of the end of the 20th and at the beginning of the 21st century.

Dalyko studijų rezultatai

1. Analizuojant vaikų literatūrą taikyti šiuolaikinės vaikų ir paauglių literatūros tyrinėjimo metodus.
2. Paaiškinti šiuolaikinės vaikų literatūros specifiką ir savitumą.
3. Apibūdinti vaikų literatūros teorijas.
5. Pritaikyti vaikų ir paauglių literatūros žinias sociologijoje, edukologijoje, psichologijoje; paaiškinti vaikų ir paauglių literatūros sąsajas su edukologija.
6. Analizuoti vaikų ir paauglių literatūrą remiantis amžiaus tarpsnių psichologija, suvokti skirtingo amžiaus adresato specifiką.
7. Analizuoti vaikų ir paauglių literatūrą sociokultūriniu aspektu, įžvelgti jos sąsajas su populiariąja kultūra.
8. Tyrinėti skirtingų žanrų vaikų ir paauglių literatūrą struktūriniu, semantiniu požiūriu; parašyti vaikų literatūros knygos recenziją, atsižvelgiant į šiai literatūrai būdingus vertinimo kriterijus.
9. Vertinti lietuvių vaikų bei paauglių literatūrą visuotinės literatūros kontekste.

Dalyko turinys

Vaikų literatūros samprata, specifika, kūrėjo talentas, vaikų literatūros tyrinėjimo kryptys, metodai, koncepcijos, teorijos. Vaikų ir paauglių literatūros adresatas. Vaikų literatūros ir edukologijos, amžiaus tarpsnių psichologijos, sociologijos, menotyros sąveikos bei sąsajos. Vaikų literatūros sąsajos su populiariąja kultūra.Visuotinės vaikų literatūros raida, literatūros kūrinių tipologija. Žanrinė vaikų literatūros tipologija. Vaikų literatūros vertinimo kriterijai. Geriausi klasikiniai lietuvių ir visuotinės vaikų literatūros pavyzdžiai, mylimiausi personažai. Pasikartojantys vaikų literatūros motyvai (sala, miškas ir sodas, jūra). Literatūrinės pasakos kūrimo principai, teorinės apibrėžtys. Folklorinės ir literatūrinės paakos skirtingumai. Realistinės prozos problematika, psichologizmas. Šiuolaikinės lietuvių vaikų literatūros savitumas. Meniniai vaikų poezijos laimėjimai. Naujausi lietuvių ir visuotinės vaikų literatūros tendencijos bei meniniai ieškojimai.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos – 30 val., seminarai – 15 val., studentų savarankiškas darbas – 90 val. Iš viso – 135 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Kolokviumas – 30 %, kūrinio recenzija – 10 %, darbas seminarų metu 10 %, egzaminas – 50 % galutinio pažymio.

Literatūra

Pagrindinė literatūra
Urba K. 1998: Šeši H. K. Anderseno medaliai. Kaunas: Šviesa.
Skandinavų šalių vaikų literatūra. Šiauliai: Šiaurės Lietuva, 2000.
Vaikų literatūros patirtis. Vilnius: Šviesa, 1995.
Lietuvių apsakymas vaikams: žanro modifikacijos. Šiauliai: Šiaulių universiteto leidykla, 1997.
Lietuvių apysaka vaikams: žanro modifikacijos. Šiauliai: Šiaulių universiteto leidykla, 2000.
Lietuvių poezija vaikams: raidos tendencijos. Šiauliai: Šiaulių universiteto leidykla, 2008.
Papildoma literatūra
Gustaitienė A. 2009: Hansas Christianas Andersenas: pastangos (at)pažinti. Kaunas: Vytauto Didžiojo universiteto leidykla.
Urba K. 2009: Parašyta vaikams. Vilnius: Gimtasis žodis.
Skabeikytė-Kazlauskienė G. 2009: Mitas- tautosaka-vaikų literatūra. Vilnius: Gimtasis žodis.
Maskuliūnienė D. 2011: Peldų takais. Šiauliai: Šiaulių universiteto leidykla.
Skunčikas R. 2007: Vaikų literatūros etiudai. Klaipėda: Klaipėdos universiteto leidykla.
Meek M., Watson V. 2003: Coming of Age in Children‘s Literature. London: Continuum.