Specialiųjų ugdymosi poreikių vaikų ir paauglių psichologija
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Kurse siekiama supažindinti su vaikų ir paauglių elgesio, psichikos bei raidos (specialiųjų poreikių) sutrikimų etiologija, klinikinėmis jų apraiškomis, diagnostiniais kriterijais bei psichologinės pagalbos būdais. Kurso metu studentai mokomi nustatyti psichologinės pagalbos tikslus ir taikyti psichologinės korekcijos būdus atsižvelgiant į ugdytinių amžiaus tarpsnį bei psichosocialinio išsivystymo lygį; numatyti veiklas bei rekomendacijas, sprendžiant specialiųjų ugdymosi poreikių mokinių problemas adaptuojantis ir integruojantis visuomenėje. Praktinių užsiėmimų bei seminarų metu studentai įgys kontakto užmezgimo, stebėjimo, aktyvaus klausymo įgūdžių.
Dalyko anotacija užsienio kalba
Course aims to familiarize children and teenagers with behavioral, psychiatric and developmental (special needs) disorders etiology, clinical manifestations, diagnostic criteria and methods of psychological help. During the course students are taught to set goals of psychological treatment and to apply the methods of psychological corrections according to the clients’ age and stage of development; the students are acquainted with special needs children’s education and care, adaptation and integration in society, achievements and problems in thought subject. Workshops and seminars, students will gain the networking, monitoring, active listening skills.
Dalyko studijų rezultatai
1. Apibūdinti pagrindines vaikų ir paauglių elgesio, psichikos bei raidos (specialiųjų poreikių) sutrikimų išsivystymo teorijas.
2. Įvertinti vaiko (paauglio) psichikos būseną, taikant apklausos (pačių tiriamųjų ir jų tėvų) bei stebėjimo metodus.
3. Įvertinti vaiko ar paauglio psichikos funkcijų, elgesio bei raidos sutrikimus atsižvelgiant į tiriamojo amžiaus tarpsnį.
4. Nustatyti psichologinio konsultavimo tikslus ir taikyti psichologinės korekcijos būdus atsižvelgiant į tiriamųjų amžiaus tarpsnį bei išsivystymo lygį.
5. Parengti rekomendacijas tėvams bei pedagogams, gerinant vaiko ar paauglio prisitaikymą prie socialinės ir šeimos aplinkos.
Dalyko turinys
1. Vaikų ir paauglių psichopatologijos tikslai. Vaikų ir paauglių elgesio, psichikos bei raidos sutrikimų išsivystymo teorijos.
2. Vaikų ir paauglių elgesio, psichikos bei raidos sutrikimų šiuolaikinės klasifikacijos.
3. Anamnestinio interviu (vaikų – paauglių bei jų tėvų) planavimas, struktūra, atlikimas. Apklausos duomenų interpretavimas bei tiriamojo psichikos būsenos ir socialinės aplinkos įvertinimas.
Elgesio, psichikos, raidos sutrikimų analizė. Psichologinės pagalbos tikslų nustatymas, psichologinės korekcijos metodų taikymas. Rekomendacijų tėvams ir mokytojams formulavimas.
4. Autistinio spektro sutrikimai.
5. Dėmesio deficito ir hiperaktyvumo sutrikimas.
6. Vaikų ir paauglių elgesio sutrikimai.
7. Vaikų ir paauglių emocijų sutrikimai.
8. Specifiniai tarimo ir kalbos raidos sutrikimai.
9. Specifiniai mokymosi sugebėjimų raidos sutrikimai.
10. Tikai. Selektyvus mutizmas.
11. Vaikų ir paauglių mikčiojimas.
12. Vaikų ir paauglių valgymo sutrikimai.
13. Vaikų ir paauglių prievarta: fizinė, seksualinė, emocinė.
14. Vaikų protinis atsilikimas.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 30 val.
Seminarai 30 val.
Savarankiškas darbas 100 val.
Iš viso 160 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Kolokviumas – 25%, namų darbas - 30 %, egzaminas – 45%.
Literatūra
1. 2017 Luna C., David M. Centifanti. The Wiley Handbook of Developmental Psychopathology. https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.vdu.lt:2443/lib/vmulib-ebooks/detail.action?docID=4987370
2. 2017 Sadock, Benjamin J., et al. Kaplan and Sadock's Comprehensive Textbook of Psychiatry. https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.vdu.lt:2443/lib/vmulib-ebooks/detail.action?docID=5472153.
3. 2017 Skuse, D., Bruce, H., & Dowdney, L. (Eds.). Child psychology and psychiatry : Frameworks for clinical training and practice. https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.vdu.lt:2443/lib/vmulib-ebooks/detail.action?docID=4862953
4. 2011 Šinkariova L. Vaikų ir paauglių psichopatologija. http://vddb.elaba.lt/fedora/get/LT-eLABa-0001:B.03~2010~ISBN_978-9955-12-926-4/DS.001.0.01.BOOK
5. 2017 Special educational needs and inclusive practices : An international perspective. https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.vdu.lt:2443/lib/vmulib-ebooks/detail.action?docID=4803296
6. 2017 Crutchley, R. (Ed.). Special needs in the early years : Partnership and participation. https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.vdu.lt:2443/lib/vmulib-ebooks/detail.action?docID=6408514
7. 2017 Sadock, Benjamin J., et al. Kaplan and Sadock's Comprehensive Textbook of Psychiatry. https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.vdu.lt:2443/lib/vmulib-ebooks/detail.action?docID=5472153.
Papildoma literatūra
1. 2011 Rey J. M. , Martin A.(Editors). Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health. http://iacapap.org/iacapap-textbook-of-child-and-adolescent-mental-health
2. 2016 Dante Cicchetti (Editor). Developmental Psychopathology, 3rd Edition.
3. 2017 Dulcan, M. K., Ballard, R. R., Jha, P., & Sadhu, J. M. Concise guide to child and adolescent psychiatry. https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.vdu.lt:2443/lib/vmulib-ebooks/detail.action?docID=5108613
4. 2017 Sadock, Benjamin, et al. Kaplan and Sadock's Concise Textbook of Clinical Psychiatr. https://ebookcentral-proquest-com.ezproxy.vdu.lt:2443/lib/vmulib-ebooks/detail.action?docID=5340671.