Vaidmens kūrimo metodai

  • Dalyko kodas: MVD 4017
  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 4
  • Pavadinimas anglų kalba: METHODS OF CHARACTER CREATING
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Doc. Goda Piktytė

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Dalykas yra skirtas išsiaiškinti pagrindinius klausimus, susijusius su vaidmens kūrimo procesu. Kuriant vaidmenį siekiama išmokyti personažo tekstą paversti veiksmu, analizuojant dramaturgijos temą, idėją, svarbiausią veikėjo uždavinį, svarbiausius įvykius, aplinkybes, kuriamo personažo ir kitų veikėjų tarpusavio santykius. Siekiama išmokyti studentus atskleisti kuriamo personažo charakterį, ištirti ir įvertinti jo poelgių logiką, veiksmų nuoseklumą. Pasitelkiant studento kūrybiškumą, intelektą, emocijas, psichofizines savybes, siekiama išmokyti analizuoti ir kurti vaidmenį, individualiai interpretuoti kuriamo personažo monologus bei ištisinį jo veiksmą duetinėse ir grupinėse spektaklio scenose. Studentai mokysis kaip savo kuriamu vaidmeniu scenoje lakoniškai, spontaniškai ir savitai įkūnyti tiesą.

Dalyko anotacija užsienio kalba

This upper- level acting course offers students an in- depth approach to scene study. Students work to commit fully to a character‘s environment and physicality by analyzing and performing monologues, duet scenes and group scenes. Through cultivating a greater scene of independence, power and expressiveness, students will work to create honest and compelling moments on stage.
The student is provided with methods to analyze a text, to rehearse scenes, and to bring to life the characters and stories within the text. Techniques for demonstrating who, what, when, where and why in preparing a role will be developed. Character work will be introduced with exercises such as life- study observation to create natural human behavior in the scenes.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

„Vaidybos pagrindai I“, „Vaidybos pagrindai II“, „Judesio menas I“, „Pažintinė praktika“, „Specialybės kalbos kultūra“, „Judesio menas II“, „Dramos istorija ir analizė“, „Vaidyba: darbas su tekstu I“, „Scenos kalba I“, „Klasikinis šokis“, „Dramos teksto rašymas“, „Vaidyba: darbas su tekstu II“, „Kūrybinis rašymas“, „Sceninis vokalas I“, „Režisūra I“, „Modernus ir šiuolaikinis šokis“, „Teatro istorija nuo antikos iki klasicizmo“, „Klasikinis šokis“, „Dramos teksto rašymas“, „Scenos kalba II“, „Improvizacija ir mono žanras“, „Režisūra II“, „Scenos kalba III“, „Teatro istorija nuo romantizmo iki postmodernizmo“, „Kvalifikacinė praktika“, „Vaidyba naujosiose medijose“.

Dalyko studijų rezultatai

1. Analizuoti ir nustatyti kūrinio įvykių eigą, atskiriant esminius įvykius nuo antraeilių.
2. Nustatyti kuriamo personažo svarbiausią uždavinį, analizuoti veikėjų tarpusavio santykius.
3. Nustatyti personažo veiksmo vystymosi perspektyvą ir kontraveiksmą.
4. Atlikti veikėjų charakterių analizę, suprasti jų poelgius ir nustatyti visų personažų santykių ryšį su savo kuriamu veikėju.
5. Atskleisti ir perteikti kuriamo personažo svarbiausią uždavinį ir esmę veiksmu bei tekstu, įkūnijant autoriaus ir režisieriaus sumanymą.
6. Atskleisti ir perteikti kūrinio idėją ir su ja susijusį kuriamo personažo charakterį.

Dalyko turinys

1. Svarbiausias uždavinys. Ištisinis veiksmas. Etiudai padedantys suvokti veikėjų uždavinius, jų siekius, konflikto priežastis.
2. Individualumas. Prisitaikymų ryškumas, spalvingumas, drąsa, subtilumas, skonis. Prisitaikymų ryšys su pagrindiniu uždaviniu ir partneriu.
3. Protas, valia ir jausmas. Įsivaizdavimas, sprendimas ir valia/jausmas. Protas, įsivaizdavimas, sprendimas.
4. Personažo analizė: motyvacija, veiksmai, aplinkybės. Autoriaus požiūrio į personažą ir jo veiksmus analizė.
5. Personažų individualių charakterių emocinės būsenos, jų kalbos stilius, intonacijos, kalbėjimo ritmo atskleidimas. Režisūriniai aspektai.
6. Pirmasis tarpinis atsiskaitymas. Konfliktas ir ištisinis veiksmas.
7. Etiudai padedantys suvokti personažo veiksmų motyvaciją, logiką ir nuoseklumą duotose aplinkybėse.
8. Vidinis tempas ir ritmas. Personažo charakterio išlaikymas ir išbaigtumas. Vidinė etika ir drausmė. Sceninis žavingumas ir patrauklumas. Logika ir nuoseklumas.
9. Vidinė sceninė savijauta.
10. Etiudai, padedantys suvokti veikėjų charakterio išlaikymą ir išbaigtumą, sukurto charakterio ryšį su ištisiniu veiksmu ir pagrindiniu uždaviniu.
11. Etiudo ištisinis veiksmas, aplinkybės, dramaturgija.
12. Antras tarpinis atsiskaitymas. Ištisinis veiksmas ir pagrindinis uždavinys.
13. Etiudo eigos- ištisinio veiksmo ritmo- ryšys su atlikėjo sumanymu ir dėmesio objektu.
14. Etiudo erdvė, eiga ir kiti techniniai aspektai.
15. Etiudų personažų analizė; mono etiudas arba masinis etiudas. Personažų uždaviniai, ištisinis veiksmas, logika ir nuoseklumas, pagrindinis uždavinys, konfliktas.

Dalyko studijos valandomis

Kontaktinis darbas:
Praktikumai – 45 val.
Savarankiškas studento darbas:
Savarankiškas studento darbas (tame tarpe – pasirengimas kolokviumui ir egzaminui) – 85 val.
Viso: 130 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Kolokviumas – 30%
Kiti tarpiniai atsiskaitymai (individualių ir komandinių užduočių atlikimas) – 20%
Egzaminas – 50 %

Literatūra

1. 2001 Thimothy Mooney „Acting at the Speed of Life“ TMRT Press
2. 2011 Nick O‘Brien „Stanislavski in Practice: Exercises for Students“ T&F Books UK
3. 2009 Jean Benedetti „An Actors Work on a Role“ T&F Books UK, 1 edition
4. 1993 Michael Chekov On the Technique of Acting“
5. 1997 Auslander P. From Acting to Performance Routledge
Papildoma literatūra
6. 2001 Performer Training: Development Across Cultures / ed. by I. Watson. Routledge
7. 2007 Physical Theatres: a Critical Reader / ed. by J. Keefe and S. Murray. Routledge
8. 2006 Wilson M. Storytelling and theatre: contemporary storytellers and their art. Palgrave Macmillan