Vaidybos pagrindai I
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Dalykas yra skirtas išsiaiškinti pagrindinius klausimus, susijusius su buvimo scenoje, personažo kūrimo procesu. Siekiama išmokyti studentus kurti personažus ir interpretuoti jų istorijas duotose aplinkybėse, analizuojant etiudo temą, idėją, svarbiausią uždavinį, svarbiausius įvykius, veikėjus, jų tarpusavio santykius. Naudojant konkrečius gyvenimo stebėjimo ir improvizacijos metodus, bus mokomasi aktualizuoti žmonių elgesio modelius scenoje. Pasitelkiant aktorinės technikos metodus, skirtus nagrinėjamų personažų „kas?, kur?, kada? ir ką?“ dimensijoms analizuoti, šiame vaidybos pagrindų kurse studentai mokysis kaip pasirodymo metu scenoje lakoniškai, spontaniškai ir savitai įkūnyti tiesą. Dalyką sudaro paskaitos, aktorinės technikos seminarai (laboratorija), praktinių užduočių atlikimas ir aptarimas, diskusijos.
Dalyko anotacija užsienio kalba
Students will bring to life characters and stories within a given circumstances. Through life- study observation and improvisation techniques, students will actualize natural human behavior within rehearsed scenes. Techniques for demonstrating the „who, where, when and what‘ in role preparation will be developed. The goal is to develop performances that are infused with passion, dedication and respect. In this fundamental acting course, students will explore how to physically incorporate truthfulness, economy, specifity and spontaneity into their perfomance.
Dalyko studijų rezultatai
1. Žodžiu analizuoti etiudo įvykių eigą.
2. Įvertinti etiudo aplinkybes, nustatyti dėmesio objektą. Skirti etiudo esminius įvykius nuo antraeilių.
3. Valdyti sceninį dėmesį ir koncentraciją.
4. Suvokti minčių ir jausmų perteikimo ir priėmimo scenoje procesus. Panaudoti asmeninę savijautą ir individualius pojūčius, iššauktus fantazijos.
5. Atlikti personažo analizę, įvertinti jo poelgių logiką ir nuoseklumą. Suvokti tiesos ir tikėjimo įtaką mintims, jausmui ir dėmesiui.
6. Naudoti nuo įtampų išlaisvintą kūną minčių ir emocijų išraiškai.
7. Užtikrinti, kad studentai žinotų, kaip valdyti netiesioginį, įtaigų bendravimą su publika bei įveikti kūno įtampą, išlaikant dėmesį duotosiose aplinkybėse.
Dalyko turinys
1. Dalyko įvadas. Vaidyba: minties, teksto, kalbos ir judesio sintezė.
2. Psichologinis ir fizinis atsipalaidavimas. Aktorinės technikos laboratorija.
3. Veiksmas. Veiksmo motyvacija, tikslas, duotosios aplinkybės, logika, pagrindimas
4. Tikslus aplinkybių įvertinimas. Dėmesio objekto nustatymas. Veiksmo kūrimas žodžiu.
5. Vaizduotė. Sceninis dėmesys ir koncentracija.
6. Duotosios aplinkybės.
7. Dinamiško ir nuo įtampų išlaisvinto kūno naudojimas minčių ir emocijų išraiškai. (Įtampa, atleidimas, pateisinimas).
8. Tiesos jausmas ir tikėjimas. Emocinė atmintis. Logika ir veiksmų nuoseklumas, jų mechaninis atlikimas, savęs tikrinimas.
9. Logikos ir nuoseklumo, tiesos ir tikėjimo įtaka mintims, jausmui ir dėmesiui. Jausmo logika ir nuoseklumas.
10. Bendravimas. Neverbalinė komunikacija. Minčių ir jausmų perteikimo ir priėmimo procesai. Bendravimas su savimi ir partneriais.
11. Asmeninė savijauta, individualių pojūčių, iššauktų fantazijos, panaudojimas.
12. Veiksmas duotosiose aplinkybėse.
13. Kalbėtojas ir klausytojas. Bendravimas su realiu ir įsivaizduojamu objektu.
14. Netiesioginis (per objektą, partnerius) bendravimas su publika. Bendravimo įtaiga. Kūno įtampos įveikimas, dėmesys duotosiose aplinkybėse.
15. Etiudų personažų analizė; mono etiudas arba masinis etiudas. Emocijos, vaizduotė, veiksmas, jo potekstė.
Dalyko studijos valandomis
Pratybos 45 val.
Iš viso kontaktinio darbo val. 45 val.
Savarankiškas darbas (tame tarpe – pasirengimas kolokviumui ir egzaminui) 88 val.
Iš viso 133 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Kolokviumas – 30%
Kiti tarpiniai atsiskaitymai (individualių ir komandinių užduočių atlikimas) – 20%
Egzaminas – 50 % (mono etiudas arba masinis etiudas)
Literatūra
1. 2011 Krasner D. An Actor's Craft: The Art and Technique of Acting (Palgrave Macmillian)
2. 2000 Powers M. Michael Chekhov: On Theatre and the Art of Acting (Applause Books)
3. 2007 Benedettihttp://www.amazon.com/Stanislavski-Introduction-Theatre-Arts-ebook/dp/B000OI114W/ref=pd_sim_kinc_2?ie=UTF8&m=AQ61ZO0BA8K7Y J. Stanislavski: An Introduction (Taylor & Francis)
4. 2002 Chekhov M., Powers M., Callow S. To the Actor (Routledge)
5. 2008 Michailas Čechovas “Apie aktoriaus techniką” (Jonava)
6. 1947 Konstantinas Stanislavskis ”Aktoriaus saviruoša“ (Valstybinė grožinės literatūros leidykla)
7. 2020 Jennifer Thomas, Robert J. Vrtis Inclusive Character Analysis: Putting Theory into Practice for the 21st Century Theatre Classroom (Routledge)
8. 2020 Andy Nyman More Golden Rules of Acting: That Nobody Ever Tells You (Nick Hern Books)
Papildoma literatūra
1. 1994 Keith Johnston Don‘t Be Prepared“ (Loose Moose Theatre Co., Calgary, Alberta, Canada)
2. 2007 D. Charmsas “Nutikimai” (Tyto Alba)
3. 1988 Antikinės tragedijos (Vaga)
4. 1989 Antikinės komedijos (Vaga)
5. 1986 Viljamas Šekspyras Dramos. Sonetai( Vaga)
6. 2010 XXI amžiaus lietuvių dramaturgija ( LLTI)
7. 2020 Tony Schmitt Teaching Acting: Some Things I Learned Along the Way (Lulu.com)