Šiuolaikinės lietuvių literatūros problemos
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Šiuo kurso tikslas – suteikti studentams žinių apie šiuolaikinę lietuvių literatūrą (poeziją, prozą ir dramą); supažindinti su moderniosios XXI a. literatūros transformacijomis; aptarti žanrų kaitą ir sintezę; apibūdinti populiariosios ir intelektualiosios literatūros santykį; analizuoti postmodernaus pasakojimo ir dramos struktūrą, taikant elementarius teksto analizės metodus.
Dalyko anotacija užsienio kalba
Dalyko studijų rezultatai
1. Analizuoti literatūros kūrinius taikant elementarius teksto analizės metodus (atidaus skaitymo, idealinimo).
2. Taikyti lietuvių literatūrologų siūlomus literatūros vertinimo kriterijus.
3. Apibendrinti svarbiausius naujausios lietuvių literatūros bruožus.
4. Apibūdinti atskirų šiuolaikinių lietuvių autorių draminę kūrybą; atpažinti XXI a. pradžios lietuvių dramos tendencijas.
5. Analizuoti ir interpretuoti šiuolaikinės dramos tekstus.
6. Analizuoti šiuolaikinių dramaturgų tekstų inscenizacijas.
7. Įvardyti modernios ir postmodernios dramos bruožus.
8. Lyginti lietuvių literatūros kūrinius ir juos analizuoti atsižvelgiant į bendrą kultūrinį kontekstą.
9. Lyginti XXI a. dramaturgų tekstus su XX a. dramaturgija.
10. Lyginti šiuolaikinių dramaturgų tekstus su tipologiškai artimais kitų šalių autorių tekstais.
Dalyko turinys
Svarbiausios naujausios lietuvių literatūros tendencijos: būsenų literatūra. XXI a. lietuvių literatūros vertinimo kriterijai. Literatūrinės kartos klausimas postmodernioje epochoje. Žanro problema trečio tūkstantmečio pradžioje: rašytojų „polifoniškumas“ (D. Kajokas, K. Navakas, G. Radvilavičiūtė, R. Aškinytė). Žurnalistinio lietuvių romano specifika. Moterų literatūros situacija XXI a. pradžioje (R. Šerelytė, J. Skablauskaitė, I. Toleikytė ir kt.). Intelektualiosios ir populiariosios literatūros santykis. XXI a. lietuvių dramaturgija: L. S. Černiauskaitės, G. Grajausko, G. Gugevičiūtės, M. Ivaškevičiaus, J. Kelero, M. Korenkaitės, G. Labanauskaitės, H. Kunčiaus, M. Macevičiaus, S. Parulskio, T. Šinkariuko, J. Tertelio, M. Valiuko, V. Veršulio tekstai. Sąsajos su XX a. lietuvių dramaturgija: tradicijų tąsa ir naujos tendencijos. Šiuolaikinės dramos struktūros, fabulos ypatumai, naujos teatro kalbos ieškojimai. Modernios ir postmodernios dramos bruožai. Teatrinis naujosios dramaturgijos kontekstas.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos – 30 val., seminarai – 15 val., individualus savarankiškas darbas – 63 val. Iš viso – 108 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Kolokviumas – 30 %, namų darbas – 20 %, egzaminas – 50 % galutinio pažymio.
Literatūra
Pagrindinė literatūra
Bergez D. 1998: Literatūros analizės kritinių metodų pagrindai. Vilnius: Baltos lankos.
Kubilius V. 2003: Tautinė literatūra globalizacijos amžiuje. Kaunas.
Naujausioji lietuvių literatūra: 1988–2002, sud. G. Viliūnas. Vilnius, 2003.
Sprindytė J. 2006: Prozos būsenos 1988–2005. Vilnius.
Papildoma literatūra
Borchmeyer D., Žmegač V. 2000: Pagrindinės moderniosios literatūros sąvokos. Vilnius.
Hawthorn J. 1998: Moderniosios literatūros teorijos žinynas. Vilnius.