Anglų ir vokiečių lingvistikos įvadas
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Dalyko tikslas – pasiekti, kad studentai susipažintų ir gebėtų vartoti pagrindines kalbotyros sąvokas, kalbos analizės metodus. Per šį kursą išdėstomi lingvistikos pagrindai, aptariami atskiri kalbos lygmenys: anglų ir vokiečių kalbų fonetika, fonologija, morfologija, sintaksė ir semantika; aiškinami vaikų kalbos raidos bei užsienio kalbos mokymosi ypatumai, kalbos ir mąstymo santykis. Paskaitose aptartos temos nagrinėjamos seminarų metu. Kursas dėstomas lietuvių kalba, pateikiant terminus bei nagrinėjamų temų santraukas anglų ir vokiečių kalbomis.
Dalyko anotacija užsienio kalba
In this course students learn to use and interpret the basic concepts of modern English and German linguistics; they are acquainted with the main linguistic terms. The course offers a survey of the main aspects of the English and German phonetics, phonology, morphology, syntax and semantics; it introduces the main approaches to linguistic study and provides the students with the knowledge about the main achievements in sociolinguistics, language acquisition by children and second language acquisition. The course is taught in Lithuanian, providing lists of terms and summaries in English and German.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Šiuolaikinė anglų kalba I, Šiuolaikinė vokiečių kalba I, Šiuolaikinė anglų kalba II, Šiuolaikinė vokiečių kalba II
Dalyko studijų rezultatai
1. Tinkamai vartoti pagrindinius lingvistikos terminus lietuvių, anglų ir vokiečių kalba ir juos paaiškinti.
2. Atpažinti ir išaiškinti pasaulio kalbų klasifikacijos principus.
3. Vertinti kalbą kaip sistemą ir kaip komunikacijos priemonę.
4. Atskirti kalbos lygmenis ir taikyti pagrindinius įvairių kalbos lygmenų (fonetikos, morfologijos, sintaksės, semantikos) analizės metodus.
5. Įvertinti socialinio konteksto ir kitų ekstralingvistinių faktorių svarbą kalbos vartojimui.
6. Apibūdinti kalbos ir semiotikos ryšius, ženklų rūšis.
7. Paaiškinti struktūralistinių dichotomijų prasmę.
Dalyko turinys
Fonetika: anglų ir vokiečių kalbų garsų klasifikacija, kirtis. Transkripcijos sistema IPA. Fonologijos pagrindai: fonema ir alofonai anglų ir vokiečių kalbose. Morfologija: morfemos sąvoka, žodžio sandara ir žodžių darybos būdai bei jų ypatybės abiejose kalbose. Sintaksės objektas: frazės, sakiniai, žodžių tvarka sakinyje. Sakinio struktūros nagrinėjimo būdai. Semantika: žodžių reikšmių ryšiai, reikšmės daugiaplaniškumas. Sakinio semantika.
Lietuvių kalbos reikšmė indoeuropiečių kalbų šeimai. Kalbotyros pagrindinės šakos. Pasaulio kalbų įvairovė. Genealoginė kalbų klasifikacija. Tipologinė kalbų klasifikacija.
Kalba kaip ženklų sistema. F. de Saussure‘o kalbos ženklo modelis. Ogdeno ir Richardso ženklo modelis. Ženklų rūšys. Struktūralistinės dichotomijos: kalba ir šneka; sinchronija ir diachronija; paradigmatika ir sintagmatika. Pagrindinės kalbos funkcijos. Bendrosios kalbų ypatybės.
Pagrindiniai šiuolaikinės lingvistikos principai ir jų taikymas anglų ir vokiečių kalbų analizei. Sinchroninė ir diachroninė lingvistika. Fonetika: anglų ir vokiečių kalbų garsų klasifikacija, kirtis. Transkripcijos sistema IPA. Fonologijos pagrindai: fonema ir alofonai anglų ir vokiečių kalbose. Morfologija: morfemos sąvoka, žodžio sandara ir žodžių darybos būdai bei jų ypatybės abiejose kalbose. Sintaksės objektas: frazės, sakiniai, žodžių tvarka sakinyje. Sakinio struktūros nagrinėjimo būdai. Semantika: žodžių reikšmių ryšiai, reikšmės daugiaplaniškumas. Sakinio semantika.
Kalba ir socialinis kontekstas. Socialiniai kalbų variantai, jų atsiradimo priežastys. Dialektai ir sociolektai, jų samprata anglų ir vokiečių lingvistikoje. Kalba ir mąstymas. Smegenų kalbos centrai. Vaikų kalbos vystymosi bendrieji ypatumai. Bilingvizmas.
Kalba ir semiotika. Kalba kaip ženklų sistema. F. de Saussure‘o kalbos ženklo modelis. Ogdeno ir Richardso ženklo modelis. Ženklų rūšys.
Struktūralistinės dichotomijos: kalba ir šneka; sinchronija ir diachronija; paradigmatika ir sintagmatika.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 30 val., seminarai 15 val., studentų savarankiškas darbas 75 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Kolokviumas – 30 %, namų darbas arba kontrolinis darbas – 20 %, egzaminas – 50 % galutinio pažymio.
Literatūra
1. 2006 Yule G.: The Study of Language. (3rd edition) Cambridge University Press
2. 2007 Fromkin V., Rodman R., Hyams N.: An Introduction to Language. 8th edition. Thomson Wadsworth
3. 2006 Payne T. E.: Exploring Language Structure: A Student’s Guide. Cambridge University Press
4. 2004 Ernst P.: Germanistische Sprachwissenschaft. WUV Facultas
5. 2002 Vater H.: Einführung in die Sprachwissenschaft. 4. Aufl. Fink
6. 1999 Palionis J. Kalbos mokslo pradmenys. Jandrija
Papildoma literatūra
1. 2012 Ramonienė M. (sud.): Lingvodidaktikos terminų žodynas. Vilniaus universiteto leidykla
2. 1998 Gross H.: Einführung in die germanistische Linguistik. Iudicium Verlag
3. 1997 O’Grady W., Dobrovolsky M., Katama F. (eds.): Contemporary Linguistics. Longman