Teksto analizė

  • Dalyko kodas: LLT 3001
  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 6
  • Pavadinimas anglų kalba: Textual Analyse
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Dr. Vijolė Višomirskytė, Lietuvių literatūros katedra

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Dalyko tikslas – supažindinti studentus su šiuolaikiniu požiūriu į tekstą, suteikti jiems esminių teorinių įrankių, kuriais jie galėtų atlikti analizę ir tyrimą. Dalykas dėstomas derinant paskaitas, praktinę tekstų analizę, diskusijas, seminarus ir darbą mažose grupelėse. Teksto analizės principai pateikiami susitelkiant į esminius teksto elementus ir klausimus, kurie svarstomi šiuolaikinėje teorijoje: kalba, reikšmė, naratyvas, tapatumas, performatyvumas. Išklausę šį dalyką studentai turėtų gebėti analizuoti tekstus, panaudodami šiuos teorinius įrankius.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The aim of the course is by introducing the contemporary approach to text to give students basic theoretical tools, with which they can conduct analysis and research. The course is taught by a combination of lectures, practice analysis, discussions, seminars, and small group work. The principles of text analysis are approached from the perspective of basic text elements and the issues discussed in literary theory: language, meaning, identity, narrative, performativity. By the end of the course students should be able to analyse and interpret texts using the given theoretical tools.

Dalyko studijų rezultatai

Apibrėžti esmines teksto analizės operacijas ir iliustruoti konceptualizuotas sąvokas tekstų ištraukomis. Išanalizuoti tekstualumo žaismę, naratyvumo, intertekstualumo žymes, identiteto problemą. Susieti teorines sąvokas ir sampratas apie literatūrą, tekstą, kalbą, žanrą, naratyvą, ideologiją, tapatybę ir konkrečius tekstus keliant probleminius klausimus. Atpažinti konkretaus teksto literatūriškumą, tekstualumą, naratyvumą, intertekstualumą, performatyvumą ir subjektyvumą sudarančius komponentus bei elementus. Atlikti nuodugnią konkretaus teksto ar teksto dalies analizę, taikant skirtingus teksto segmentavimo principus ir pasitelkiant šiuolaikinės teorijos prieigas į literatūriškumą, kalbą, reikšmės konstravimą, retoriką, naratyvą, subjektą bei performatyvumą. Analizuoti įvairių laikotarpių, žanrų, medijų verbalinius ir neverbalinius tekstus, taikant esminius teksto segmentavimo principus.

Dalyko turinys

Šiuolaikinė teksto samprata ir sąvoka. Analizės ir interpretacijos skirtumai bei jų ryšys. Literatūriškumas: literatūros savybės ir funkcijos. Kalbos teorizavimas: Saussure’o kalbos teorija ir kalbos teorija po Saussure’o. Trys literatūrinės kompetencijos konvencijos. Trumpo eilėraščio, kaip kūrinio ir kaip teksto, analizė. Tekstualumo žaismės analizavimas: teksto segmentavimas panašumu, gretimumu ir opozicija grįstais ryšiais. Sintagminių ir paradigminių metaforų, metonimijų, opozicijų atpažinimas tekste. Ch. Metzo pasiūlyto ir L. Shires bei S. Coheno išplėtoto teksto segmentacijos principo taikymas, remiantis 6 pagrindiniais lingvistinių ryšių, sudarančių tekstualumą, tipais. Naratyvumo (istorijos ir naracijos) analizavimas: teksto istorijos skaidymas į sintagminę ir paradigminę įvykių struktūras, veikėjų fukcijas ir bruožų suteikimą, istorijos struktūras, o naraciją – į temporalumo, pasakojančio balso, fokusuotės ir diskurso struktūras. Teksto analizavimo žanriniu požiūriu privalumai. Intertekstualumo analizavimas: teksto segmentavimas pagal kultūrinius kodus (proairetinį, hermeneutinį, seminį, simbolinį, referencinį, diegetinį) ir kultūrinių reikšmių dekodavimas (ideologija, subjektas, diskursas). Performatyvumo analizė. Subjektyvumo ženklinimo tekste analizė. Subjektyvumo reprezentacijos ir identifikacijos ryšio analizė. Psichoanalizė.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos – 30 val., seminarai – 30 val., savarankiškas darbas – 102 val. Iš viso – 162 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Darbas seminarų metu – 20 %, 2 rašto darbai – 20 %, kolokviumas – 20 %, egzaminas – 40 % galutinio pažymio.

Literatūra

Pagrindinė literatūra
Pagrindinę literatūrą dėstytoja nurodo kurso pradžioje.
Papildoma literatūra
Cohan St. and L. M. Shires. 1993: Telling Stories: a Theoretical Analysis of Narrative Fiction. London and New York: Routledge.
Culler J. 2000: Literary Theory: a Very Short Introduction. Oxford: Oxford UP.
Darbai ir dienos: naujoji lietuvių literatūra 42, 2005.
Eagleton T. 2000: Įvadas į literatūros teoriją. Vilnius: Baltos lankos.
Hawthorn J. 1998: Moderniosios literatūros teorijos žinynas. Vilnius: Tyto Alba.
McCaw N. 2008: How to read texts. A Student Guide to Critical Approaches and Skills. London: Continuum.
Višomirskytė V. 2004: Antano Škėmos teksto strategija: nervingo persodinto augalo giesmė. Kaunas: VDU leidykla.