Kalbinės veiklos rūšių (kalbėjimo, klausymo, skaitymo, rašymo) mokymo technologijos

  • Dalyko kodas: PUP 2002
  • Apimtis ECTS kreditais: 5
  • Pavadinimas anglų kalba: Learning Technology of Linguistic Activities (Speaking, Listening, Reading and Writing)
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Prof. dr. Daiva Jakavonytė-Staškuvienė

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Dalykas skirtas parengti būsimus pradinių klasių mokytojus skaitymo ir rašymo mokymo technologijoms pradinėse klasėse: jame sutelkti dalykai siekia padėti studentui perprasti skaitymo ir rašymo mokymo lietuvių kalba raidą, aktualius pedagogikos pagrindus, kurie padeda sėkmingai ir kryptingai ugdyti pradinių klasių mokinių skaitymo ir rašymo gebėjimus.
Daugiausia dėmesio skiriama pradinių klasių mokytojo darbo specifikai, t. y. lietuvių kalbos didaktikai. Analizuojami pradinių klasių mokiniams aktualūs skaitymo ir rašymo mokymo klausimai, mokomasi atsirinkti vertingiausius, mokinių poreikius ir interesus labiausiai atitinkančius metodus, kurie padėtų mokiniams sėkmingai ugdytis skaitymo ir rašymo esminius gebėjimus. Studijų metu studentai mokosi modeliuoti skaitymo ir rašymo mokymo pamokas, formuluoti tikslus, uždavinius, numatyti kryptingas veiklas siekiant užsibrėžtų uždavinių, organizuoti pamokos darbo refleksiją. Studijų dalyviai mokosi spręsti skaitymo ir rašymo mokymo aktualias didaktines problemas, aiškinasi jų atsiradimo priežastis, susipažįsta su šios srities aktualijomis, naujausiais tyrimais, mokomasi naudotis svarbiausiais šios srities informaciniais šaltiniais.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The aim of the subject is to prepare future primary school teachers to teach learning technologies of reading and writing in primary school. The topics that comprise the subject aim at helping students to understand the development of teaching reading and writing in the Lithuanian language, and to grasp important pedagogical fundamental knowledge that helps develop primary school pupils’ reading and writing abilities in a successful and targeted manner.
The main focus is given to the peculiarities of primary school teacher’s work, i.e. to the didactics of the Lithuanian language. Issues of teaching reading and writing that are relevant to primary school children are analysed, students are taught to select the most valuable methods that best meet pupils’ needs and interests and that could help pupils successfully develop key reading and writing abilities. During the studies students learn to design lessons to teach reading and writing, to set objectives and tasks, to plan targeted activities in order to achieve set tasks, and to organise the reflection of the work done during the lesson. Students learn to solve relevant didactical issues of teaching reading and writing; they analyse their causes, become aware of the topicalities of this area and the most recent research, learn to use the most important information sources of this area.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Būti įgijus bendrosios didaktikos ir asmens raidos psichologijos pamatus.

Dalyko studijų rezultatai

Išmanys skaitymo ir rašymo mokymo technologijų pradinėse klasėse specifiką, turinį bei metodus.
Išmanys ir taikys pradinių klasių mokinių skaitymo ir rašymo pasiekimų ir pažangos vertinimo būdus, žinos jų privalumus ir ribotumus.
Gebės sudominti mokinius skaitymo ir rašymo mokymosi procesu, pasirinkti tinkamiausius metodus, juos pritaikyti ugdydamas kiekvieno mokinio kalbą, teikti savalaikę paramą.
Gebės atpažinti pradinių klasių mokinio skaitymo ir rašymo gebėjimus, sekti ir įvertinti kiekvieno mokinio skaitymo ir rašymo gebėjimų ugdymo(si) pažangą.
Gebės reflektuoti ir objektyviai įvertinti savo darbą mokant mokinius skaityti ir rašyti.
Mokės naudotis reikalingais informacijos šaltiniais, tikslingai taikyti IKT.
Gebės sudominti mokinius skaitymo ir rašymo mokymosi procesu, pasirinkti tinkamiausius metodus, juos pritaikyti ugdydamas kiekvieno mokinio kalbą, teikti savalaikę paramą.

Dalyko turinys

1. Esminių lietuvių kalbos ugdymo turinį reglamentuojančių dokumentų analizė, interpretacija, apibendrinimas.
2. Pasirinktų lietuvių kalbos vadovėlių bei pratybų sąsiuvinių I-IV klasei komplektų lyginamoji analizė.
3. Skaitymo ir rašymo mokymo metodai ir būdai
1. Mokinių skaitymo ir rašymo pasiekimų ir pažangos formuojamojo, diagnostinio ir apibendrinamojo vertinimo būdus.
2. Grupinis darbas: kalbos darbų vertinimo pavyzdžių (pvz., diktantų, dailyraščio, skaitymo balsu) analizė, pristatymas.
1. Vaizdinės ir dalijamosios medžiagos mokiniams, padedančios mokytis skaityti ir rašyti, parengimas, pristatymas, refleksija.
2. Ugdomosios veiklos (kai mokiniai supažindinami su tam tikru garsu ir jį žyminčia raide; mokomi skaityti) planavimas, įgyvendinimas, individualių užduočių mokiniams numatymas, refleksija.
3. Aktyvų mokinių skaitymą skatinančios strategijos, kai sudaroma vaikams galimybė pasirinkti veiklą, praktinis taikymas, refleksija.
Individualios užduočių sistemos, kai mokoma vaiką skaityti ir rašyti, ir vertinimo kriterijų parengimas ir pristatymas (parengta užduotis praktiškai išbandoma pedagoginėje praktikoje).
Parengimas ir pristatymas taisyklingai parašyto dailyraščio sąsiuvinio ir mokymosi skaityti užduočių sistemos. Darbo refleksija išskiriant privalumus ir tobulintinus aspektus.
Pranešimas apie pasirinktą didaktinę skaitymo ir rašymo mokymo problemą pradinėse klasėse, kurią išspręsti padėjo IKT tikslingas taikymas.
Mokytis skaityti ir rašyti mokinių motyvavimo sistemos sukūrimas

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 30 val.
Seminarai 15 val.
Savarankiškas darbas 88 val.
Iš viso 133 val.

Studijų rezultatų vertinimas

1. Dalyvavimas užsiėmimuose ir užduočių atlikimas 20 proc.
2. Koliokviumai (1 – 2) 20 proc.
3. Pamokų projektų parengimas 40 proc.
4. Skaitymo ir rašymo mokymosi, motyvavimo ir vertinimo užduočių sistemų parengimas 20 proc.

Literatūra

Alleklev B., Lindvall L. Gudrioji lapė: skaitymo mokymas pasitelkus grožinę literatūrą. Vilnius: Garnelis, 2000.
Brookhart S. M. Kaip mokiniams teikti veiksmingą grįžtamąją informaciją. Vilnius: VIS, 2012.
Salienė V. Lietuvių kalbos didaktikos raida. Vilnius: VPU leidykla, 2009.
Buehl D. Interaktyviojo mokymosi strategijos. Vilnius: Garnelis, 2004.
Charlton B. C. Neformaliojo vertinimo strategijos. Vilnius: Tyto Alba, 2007.
Dettori G., Giannetti T., Paiva A., Vaz A. Technology-Mediated Narrative Environments for Learning. Rotterdam: Sense Publishers, 2006. Prieiga per internetą:http://www.sensepublishers.com/catalog/files/90-77874-15-1.pdf
Tarptautinio skaitymo gebėjimų tyrimo Progress in International Reading Literacy Study PIRLS 2016 ataskaita. Vilnius: Nacionalinis egzaminų centras, 2017. Prieiga: http://www.egzaminai.lt/failai/7237_PIRLS2016_Ataskaita.pdf
Jakavonytė-Staškuvienė D. Teksto skaitymas kaip pradinių klasių mokinių komunikavimo kompetencijos ugdymo pagrindas. Daktaro disertacija. Klaipėda: KU leidykla, 2009.
Dailidėnienė, V., Jakavonytė-Staškuvienė, D., Kasperavičienė, N. Lietuvių kalba. Serija TAIP!.1-2 klasei. Kaunas: Šviesa, 2017.
Pollard A. Reflektyvusis mokymas. Vilnius: Garnelis, 2006.
Kalesnikienė, D., Jakavonytė-Staškuvienė, D. Kelionė po lietuvių kalbos pasaulį. Mokytojo knyga 1 klasei. Vilnius: Tyto alba. I knyga, 2013, p. 119. Prieiga internete: http://issuu.com/tytoalba/docs/kelione_mokytojo_knyga_1_klasei.
Kaip keisti mokymo praktiką: ugdymo turinio diferencijavimas atsižvelgiant į moksleivių įvairovę. Vilnius: Žara, 2006.
Pradinio ugdymo lietuvių kalbos bendroji programa. Vilnius: Švietimo aprūpinimo centras, 2016. Prieiga per internetą: https://sodas.ugdome.lt/bendrosios-ugdymo-programos
Papildoma
Jensen E. Tobulas mokymas. Vilnius: AB OVO, 2001.
Kret E. Mokykimės kitaip: atviro mokymosi idėjos. Kaunas: Šviesa, 2001.
Kritinio mąstymo ugdymas: teorija ir praktika. Vilnius: Garnelis, 2001.
Lukšienė M. Jungtys. – Vilnius: Alma litera, 2000.
Marzano R. J. Naujoji ugdymo tikslų taksonomija. Vilnius: Žara, 2005.
Maslow A. H. Motyvacija ir asmenybė. Vilnius: Apostrofa, 2006.
Nauckūnaitė Z. Prezentacijos menas: mokomoji knyga. Vilnius: Gimtasis žodis, 2007.
Peters J. D. Kalbėjimas vėjams: komunikacijos idėjos istorija. Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2004.
Petty G. Įrodymais pagrįstas mokymas. Vilnius: Tyto alba, 2008.
Petty G. Šiuolaikinis mokymas. Vilnius: Tyto alba, 2006.
Ruseckienė L. Literatūros pedagogikos klausimai. Vilnius: Gimtasis žodis, 2004.
Ruseckienė L. Literatūros pedagogikos studijos. Vilnius: Gimtasis žodis, 2001.
Šiaučiukėnienė L., Visockienė O., Talijūnienė P. Šiuolaikinės didaktikos pagrindai. KTU, 2006.
http://www.scientific-publications.net/open-access-journals/educational-alternatives/