Skaitytojo ugdymas (PUP)
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Siekiama padėti studentui perprasti lietuvių tautosakos ir vaikų literatūros raidą, literatūros pedagogikos pagrindus. Daugiausia dėmesio skiriama pradinių klasių mokytojo darbo specifikai: analizuojami pradinių klasių mokiniams aktualūs vaikų literatūros ir tautosakos kūriniai, mokomasi atsirinkti vertingiausius, mokinių poreikius ir interesus labiausiai atitinkančius kūrinius, modeliuoti tautosakos ir vaikų literatūros kūrinių skaitymo veiklas, neformalius renginius, organizuoti ir skatinti savarankišką mokinių skaitymą laisvalaikiu. Mokomasi spręsti skaitytojo ugdymui aktualias didaktines problemas, susipažįstama su šios srities aktualijomis, naujausiais tyrimais, mokomasi naudotis svarbiausiais šios srities informaciniais šaltiniais, tikslingai atrinktais mokymosi objektais.
Baigęs studijuoti šį dalyką, studentas:
- Analizuos ir vertins skaitytojo ugdymo pradinėse klasėse turinį, priemones.
- Analizuos ir vertins skaitytojo ugdymo pradinėse klasėse etapus, specifiką, skaitytojo ugdymo planavimo, organizavimo ir vertinimo metodus bei principus; individualizavimo bei paramos teikimo galimybes ir specifiką.
- Analizuos ir vertins IKT naudojimo galimybes, privalumus ir ribotumus, ugdant aktyvų skaitytoją.
- Gebės parengti ugdomosios veiklos, skatinančios aktyvų skaitymą, planą.
- Gebės ugdyti pradinių klasių mokinių skaitymo motyvaciją, planuoti ir įgyvendinti skaitytojo ugdymą pamokose bei organizuoti savarankišką mokinių skaitymą laisvalaikiu.
- Gebės individualizuoti skaitytojo ugdymą pradinėse klasėse išnaudodamas šiuolaikinių ugdymo/si aplinkų teikiamas galimybes.
- Gebės tikslingai taikyti skaitytojo ugdymo veiklose pradinių klasių mokiniams tinkamas IKT priemones.
- Analizuos ir vertins vaikų literatūros ir literatūros pedagogikos naujoves, sieks nuolat tobulėti. Laikysis pedagoginės etikos.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The aim of the subject is to help students understand the evolution of the Lithuanian folklore and children’s literature, and the fundamentals of literature teaching. The main focus is given to the peculiarities of primary school teacher’s work, i.e. students analyse literature and folklore works that are relevant to primary school children, they also learn to select the most valuable ones which best meet the needs and interests of pupils, to design folklore and children’s literature reading activities, non-formal events, to organise and encourage pupils’ autonomous reading at their leisure. Students learn to solve didactic issues relevant to reader education, they become aware of the topicalities of this area, as well as of the most recent research, students also learn to use the most important information sources of this area and properly selected learning objects.
Upon the completion of this subject students will:
- Analyse and evaluate the content and tools of reader education in primary school.
- Analyse and evaluate the stages and peculiarities of reader education in primary school, the methods and principles of planning, organisation and assessment of reader education, and the potential and peculiarities of personalized approach and support provision.
- Analyse and assess the potential, advantages and limitations of ICT use in the education of an active reader.
- Be able to develop a plan of educational activity in order to encourage active reading.
- Be able to develop primary school pupils’ motivation to read, to plan and implement reader’s education during the lessons and to organise pupils’ autonomous reading at their leisure.
- Be able to personalize reader’s education in primary school by making use of the potential of modern teaching and learning environments.
- Be able to properly use ICT tools suitable to primary school children in reader education activities.
- Analyse and evaluate the novelties of children’s literature and literature teaching, seek constant improvement.
Adhere to the principles of pedagogical ethics.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Išmanymas pradinio ugdymo didaktikos, bendrosios psichologijos.
Dalyko studijų rezultatai
Analizuos ir vertins skaitytojo ugdymo pradinėse klasėse turinį, priemones.
Gebės parengti ugdomosios veiklos planą integruodamas vaikų literatūros, tautosakos ir didaktikos žinias.
Analizuos ir vertins skaitytojo ugdymo pradinėse klasėse etapus, specifiką, skaitytojo ugdymo planavimo, organizavimo ir vertinimo metodus bei principus.
Gebės ugdyti pradinių klasių mokinių skaitymo motyvaciją, planuoti ir įgyvendinti skaitytojo ugdymą lietuvių kalbos pamokose bei organizuoti savarankišką mokinių skaitymą laisvalaikiu.
Analizuos, vertins ir interpretuos skaitytojo ugdymo pradinėse klasėse individualizavimo bei paramos teikimo galimybes.
Gebės individualizuoti skaitytojo ugdymą pradinėse klasėse išnaudodamas šiuolaikinių ugdymo/si aplinkų teikiamas galimybes.
Analizuos ir vertins skaitytojo ugdymui pradinėse klasėse taikomų inovatyvių technologijų naudojimo galimybes, privalumus ir ribotumus.
Gebės tikslingai taikyti skaitytojo ugdymo veiklose pradinių klasių mokiniams tinkamas inovatyvias mokymo/si technologijas.
Analizuos ir vertins vaikų literatūros ir literatūros pedagogikos naujoves, sieks nuolat tobulėti. Laikysis pedagoginės etikos.
Dalyko turinys
Skaitytojo ugdymo pradinėse klasėse samprata ir specifika.
Šiuolaikinis skaitytojo ugdymas šeimoje, ugdymo įstaigoje, visuomenėje.
Mokymo priemonių analizė ir pristatymas pagal pasirinktą skaitytojo ugdymo aspektą
Integruotos skaitytojo ugdymo veiklos stebėjimas ir analizė
Pradinių klasių mokinių skaitymo gebėjimų ugdymas. Kas? Kaip? Kodėl? Prozos, poezijos ir dramos kūrinių skaitymas gimtosios kalbos pamokose pradinėse klasėse.
Tautosakos ir vaikų literatūros vaidmuo ugdant pradinių klasių mokinių komunikacinę ir kultūrinę kompetenciją.
Lietuvos vaikų literatūra pradinių klasių mokiniams: žanrinė įvairovė, raida, vertingiausi kūriniai ir jų naudojimo gimtosios kalbos pamokose ypatumai.
Kaip motyvuoti pradinių klasių mokiniu, kad jie norėtų skaityti? Šeimos įtaka aktyviam skaitymui laisvalaikiu
Skaitymo (darbo su tekstu) tarpsniai pradinėse klasėse: kūrinio skaitymas ir suvokimas, analizės ir interpretacijos bei vertinimo pradmenys
Ugdomosios veiklos (skaitytojo ugdymui skirtos pamokos ar jos dalies, neformalaus renginio) planavimas.
Skaitytojo ugdymo pradinėse klasėse aktualijos: individualizavimas, ugdymas netradicinėse aplinkose, IKT naudojimo galimybės.
Skaitytojo ugdymo projekto parengimas ir pristatymas, kai tikslingai taikomos IKT priemonės (pasirinkto pradinių klasių mokinio stebėjimas, vertinimas, ugdomosios veiklos planavimas ir išbandymas, refleksija).
Pranešimas apie pasirinktą skaitytojo ugdymo pradinėse klasėse aktualiją arba pasirinkto MO recenzija.
Pasirengimas ir dalyvavimas debatuose ir apibendrinančioje diskusijoje apie skaitytojo ugdymo aktualijas.
Dalijamosios medžiagos pasirinktam vaikų literatūros kūriniui rengimas, pristatymas, refleksija.
Debatai tema Knygų skaitymas. Privalumai ir trūkumai
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 30 val.
Seminarai 15 val.
Savarankiškas darbas 62 val.
Iš viso 107 val.
Studijų rezultatų vertinimas
1. Dalyvavimas auditoriniuose užsiėmimuose ir užduočių atlikimas 20 proc.
2. Dalijamosios medžiagos nurodyta tema rengimas 10 proc.
3. Skaitytojo ugdymosios veiklos ir ugdymo projekto parengimas, išbandymas ir refleksija 40 proc.
4. Egzaminas 30 proc.
Literatūra
1. 2009 Jakavonytė-Staškuvienė, D. Teksto skaitymas kaip pradinių klasių mokinių komunikavimo kompetencijos ugdymo pagrindas. Daktaro disertacija. Klaipėdos universiteto leidykla
2. 2001 Ruseckienė L. Literatūros pedagogikos studijos.
3. 2009 Smith V. Kaip skaitymą padaryti prasmingą. LNMMB
4. Mokymo priemonių pradinėms klasėms komplektai
5. 2015 3–4 klasių mokinių skaitymo gebėjimų ugdymas. Lietuvių kalbos metodinė priemonė. Ugdymo plėtotės centras
6. 1996 Tutlytė R. Eilėraščio skaitymas.
7. 2003 Urba K. Literatūra vaikams ir paaugliams// Naujausioji lietuvių literatūra (1998-2002). Alma littera, p.259- 288.