Profesinė etika ir komunikacija (PUP)

  • Dalyko kodas: PUP 1009
  • Apimtis ECTS kreditais: 3
  • Pavadinimas anglų kalba: Professional Ethics and Communication
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    prof. dr. Daiva Jakavonytė-Staškuvienė

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Būsimieji pradinių klasių mokytojai, studijuodami Profesinės etikos ir komunikacijos dalyką, turės galimybę ugdytis kompetenciją šioje srityje. Profesinė etika nustato reikalavimus bei standartus, kurių turi laikytis pedagogikos srities atstovai. Tiksliau tariant profesinė etika išreiškia tam tikrą konkretų elgesio normų rinkinį ar elgesio kodeksą, kuriuo turi vadovautis tam tikro profesinio vaidmens atlikėjas, priimdamas sprendimus. Mokytojai su įvairiais žmonėmis, skirtingomis žmonių grupėmis bendrauja kasdien, todėl labai svarbu išsiaiškinti ir suprasti savo vaidmenį, kaip dera elgtis vienoje ar kitoje situacijoje. Tai dažnai labai padeda sprendžiant etinius ginčus, kylančius profesinėje veikloje. Mokymosi veikloje bus atskleisti profesinės etikos principai:
• Objektyvumas, nešališkumas
• Tiesumas, visiškas demaskavimas
• Konfidencialumas
• Pastangų rodymas (rūpinimasis, įsipareigojimas)
• Tikslus profesinių įsipareigojimų vykdymas
• Potencialių ar aiškių konfliktų vengimas
Studijų metu analizuosime ir aiškinsimės, kokios normos ir elgesio taisyklės yra priimtinos ugdymo įstaigose, kuriomis vadovaujamasi pedagoginėje veikloje ir reikalaujama jų laikymosi iš darbuotojų; kodėl jos svarbios. Studentai įgis kompetencijas šiose srityse:
1. Gebės analizuoti, sisteminti, kritiškai vertinti informaciją, teisinius dokumentus, susijusius su pedagogo profesine etika.
2. Gebės visas pedagogines veiklas vykdyti laikydamasis profesinės etikos normų.
3. Gebės prisiimti atsakomybę ir lyderystę ugdant mokinius, skatinant jų novatoriškumą, ugdant kritiškai mąstančią asmenybę, elgsis etiškai.
4. Gebės laikydamasis susitarimų dirbti individualiai ir komandoje, lanksčiai prisitaikyti prie besikeičiančios aplinkos, konstruktyviai bendradarbiauti.
5. Elgdamasis etiškai gebės būti atviru, lanksčiu ir kritišku įvairiose pedagoginėse situacijose, projektuoti savo karjerą, reflektuodamas ugdymo turinio procesą ir rezultatus, vertindamas veiklą, savarankiškai mokydamasis, atsakingai veikdamas bendruomenėje, prisiimdamas atsakomybę už savo veiklą.

Dalyko anotacija užsienio kalba

During the studies of the subject Professional Ethics and Communication future primary school teachers will have an opportunity to develop their competence in this area. Professional ethics sets requirements and standards that are to be followed by education professionals. To be more specific, professional ethics represents a certain specific set of behaviour norms or a code of conduct, which have to be observed when making decisions by someone who performs a certain professional role. Teachers interact with various people and groups of people every day, therefore, it is crucial to identify and perceive one’s role and what is proper in various situations. It is frequently of great help when solving ethical disputes that arise in professional activity. The following principles of professional ethics will be covered in learning activity:
• Objectivity, impartiality
• Straightforwardness, utter disclosure
• Confidentiality
• Demonstrating effort (caring, commitment)
• Precise compliance with professional obligations
• Avoidance of potential and obvious conflicts
During the studies we are going to analyse and discuss what norms and behaviour rules are acceptable in educational institutions and have to be observed in teaching activity and demanded from employees, why they are important. Students will acquire competences in the following areas:
1. Students will be able to analyse, structure, and critically assess information and legal documents related to teacher’s professional ethics.
2. Students will be able to carry out all teaching activities with regard to the standards of professional ethics.
3. Students will be able to assume responsibility and leadership in educating pupils, encouraging their innovativeness, developing a critically thinking personality; they will also behave in an ethical manner.
4. Students will be able to work individually and in a team while adhering to the agreements reached, to flexibly adapt to changing environment, to cooperate in a constructive way.
Students will be able to behave ethically and to be open, flexible and critical in various pedagogical situations, to plan their career by reflecting on the process and results of the curriculum, assessing their activity, learning independently, acting in a community in a responsible manner, and by taking responsibility for their own activity.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Teigiamai įvertinti pirmo semestro studijų dalykai.

Dalyko studijų rezultatai

Gebės analizuoti, sisteminti, kritiškai vertinti informaciją, teisinius dokumentus, susijusius su pedagogo profesine etika.
Gebės visas pedagogines veiklas vykdyti laikydamasis profesinės etikos normų.
Gebės prisiimti atsakomybę ir lyderystę ugdant mokinius, skatinant jų novatoriškumą, ugdant kritiškai mąstančią asmenybę, elgsis etiškai.
Gebės laikydamasis susitarimų dirbti individualiai ir komandoje, lanksčiai prisitaikyti prie besikeičiančios aplinkos, konstruktyviai bendradarbiauti.
Elgdamasis etiškai gebės būti atviru, lanksčiu ir kritišku įvairiose pedagoginėse situacijose, projektuoti savo karjerą, reflektuodamas ugdymo turinio procesą ir rezultatus, vertindamas veiklą, atsakingai veikdamas bendruomenėje, prisiimdamas atsakomybę už savo veiklą.

Dalyko turinys

Pedagogo profesinė etika. Kas? Kaip? Kodėl?
Dokumentai, reglamentuojantys etikos normas.
Komunikavimo kompetencija, jos svarba pedagogo darbe.
Pažangiausios komunikavimo strategijos. Kaip ir kada jas taikyti? Komunikavimo problemos, jų sprendimo būdai.
Ugdymo proceso ir etikos normų laikymosi sąsajos.
Etikos pagrindais grįstas bendradarbiavimas ir bendravimas su mokinių tėvais, socialiniais partneriais
Integralios veiklos, ugdančios mokinio asmenybę formaliame ir neformaliame švietime
Mokymasis bendradarbiauti, laikantis susitarimų. Kaip tai daryti kokybiškai? Mokinių bendradarbiavimą skatinanti veiklų sistema.
Mokinių elgesio normų/susitarimų sistema nuo 1 iki 4 klasės
Įvairios pedagoginės situacijos, pedagogo elgesys. Kaip pasielgti tinkamai?

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 30 val.
Savarankiškas darbas 50 val.
Iš viso 80 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Dalyvavimas paskaitose ir pasirengimas seminarams 20 proc.
Įvairių praktinių užduočių (dirbant grupėje ir individualiai) rengimas, išbandymas, pristatymas, refleksija 40 proc.
Situacijų vaidinimas ir interpretavimas 10 proc.
Koliokviumas 30 proc.

Literatūra

1. 2005 Almonaitienė, J. Bendravimo menas ir mokslas. Bendravimo psichologija. Technologija
2. 2005 Antinienė, D. Pradėkime nuo savęs. Bendravimo psichologija. Technologija
3. 2000 Badegruber, B. Atviras mokymasis. Šviesa
4. 2006 Duoblienė, L. Šiuolaikinė ugdymo filosofija: refleksijos ir dialogo link. Tyto alba
5. 1998 Fiske, J. Įvadas į komunikacijos studijas. Baltos lankos
6. 2004 Grebliauskienė, B., Večkienė, N. Komunikacinė kompetencija: komunikabilumo ugdymas. Žara
7. 2009 Jakavonytė-Staškuvienė, D. Teksto skaitymas kaip pradinių klasių
mokinių komunikavimo kompetencijos ugdymo pagrindas. Daktaro disertacija. Klaipėdos universitetas
8. 2011 (aktuali redakcija) Švietimo įstatymas Lietuvos Respublikos Seimas
9. 2003 Teresevičienė, M., Gedvilienė, G. Mokymasis grupėse ir asmenybės kaita. Vytauto Didžiojo universiteto leidykla
10. Pasirinktų mokyklų pedagogų etikos kodeksų analizė
Papildoma literatūra
1. 2005 Lê, T. Communicative Strategies in Interlanguage. AARE. University of Tasmania
2. 2004 Peters, J. D. Kalbėjimas vėjams: komunikacijos idėjos istorija.
Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla