Integruotas teksto suvokimo ir kūrimo mokymas
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Dalykas skirtas parengti būsimus pradinių klasių mokytojus mokinių teksto suvokimo ir kūrimo gebėjimų ugdymui pradinėse klasėse: jame sutelkti dalykai siekia padėti studentui perprasti darbo su įvairaus pobūdžio tekstais lietuvių kalbos bei kitose pamokose principus, metodiką. Mokomasi tikslingai naudoti žinių ir supratimo, išvadų darymo, interpretavimo ir vertinimo gebėjimus ugdančias užduotis, planuoti kalbos ugdymo pamokas, spręsti aktualias šios srities didaktines problemas, susipažįstama su šios srities aktualijomis, naujausiais tyrimais.
Baigęs studijuoti šį dalyką, studentas:
- Analizuos ir vertins teksto suvokimo ir sudarymo gebėjimų ugdymo pradinėse klasėse turinį, priemones.
- Pasirinks, analizuos ir vertins teksto suvokimo ir sudarymo gebėjimų ugdymo pradinėse klasėse specifiką, ugdymo(si) veiklų planavimo, organizavimo ir vertinimo metodus bei principus.
- Analizuos, vertins ir interpretuos teksto supratimo pradinėse klasėse individualizavimo bei paramos teikimo mokiniams principus, būdus, specifiką; taikomų inovatyvių technologijų įvairovę, naudojimo principus, privalumus ir ribotumus.
- Gebės parengti teksto supratimo gebėjimus ugdančios veiklos planą.
- Gebės parengti ir ugdymą reglamentuojančiais dokumentais pagrįsti pamokos ar jos dalies, skirtos teksto suvokimo gebėjimų ugdymui, planą.
- Gebės motyvuoti mokinius mokytis gimtosios kalbos, kalbos ugdymo metodus pritaikyti ugdydamas kiekvieno mokinio teksto supratimo gebėjimus, teikti aktualią pagalbą.
- Gebės tikslingai taikyti inovatyvias mokymo/si technologijas teksto suvokimo ir kūrimo gebėjimų ugdymui pradinėse klasėse.
- Analizuos ir vertins teksto suvokimo ir kūrimo gebėjimų ugdymo naujoves, savo veiklą grįs nauja kalbos ir jos ugdymo mokslo teorija ir tyrimais. Laikysis pedagoginės etikos.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The subject is aimed at preparing future primary school teachers for the education of primary school children in terms of text comprehension and creation abilities. The topics that comprise the subject help students understand the principles and methodology of working with various texts in the Lithuanian language lessons. Students learn to properly use the tasks that develop knowledge and comprehension, conclusion-making, interpretation and assessment during language development lessons, to plan language development lessons, to solve didactic issues relevant to this area; students also become aware of the topicalities and the most recent research of this area.
Upon the completion of this subject students will:
- Analyse and evaluate the content and tools of the development of text comprehension and creation abilities in primary school.
- Select, analyse and evaluate the peculiarities of the development of text comprehension and creation abilities in primary school, as well as the planning, organisation and assessment methods and principles of teaching and learning activities.
- Analyse, evaluate and interpret the principles, methods and peculiarities of personalization and support provision in terms of text comprehension and creation in primary school, as well as the variety of innovative technologies, the principles, advantages and limitations of their use.
- Be able to develop a plan of activity for the development of text comprehension abilities.
- Be able to develop a plan of a lesson or part of a lesson of text comprehension abilities development and to underpin this plan with documents that regulate education.
- Be able to motivate pupils to learn the native language, to apply language development methods in the development of each pupil’s text comprehension abilities, to provide relevant support.
- Be able to properly use innovative teaching and learning technologies for the development of text comprehension and creation abilities in primary school.
- Analyse and evaluate the novelties in the development of text comprehension and creation abilities, refer to the most recent theory and research of language and its education in their activity. Adhere to the principles of pedagogical ethics.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Išmanymas pradinio ugdymo didaktikos, bendrosios psichologijos.
Dalyko studijų rezultatai
Analizuos ir vertins teksto suvokimo ir kūrimo gebėjimų ugdymo pradinėse klasėse specifiką, ugdymo(si) veiklų planavimo, organizavimo ir vertinimo metodus bei principus.
Analizuos ir vertins teksto suvokimo ir kūrimo gebėjimų ugdymo pradinėse klasėse turinį, priemones.
Gebės parengti teksto suvokimo ir kūrimo gebėjimų ugdymo pamokų planus, integruodamas kalbos mokslų ir didaktikos žinias, remdamasis ugdymo turinį reglamentuojančiais dokumentais.
Analizuos, vertins ir interpretuos ugdymo pradinėse klasėse individualizavimo bei paramos teikimo mokiniams principus, būdus, specifiką, kai mokomasi suvokti ir kurti tekstą.
Gebės motyvuoti mokinius mokytis lietuvių kalbos, kalbos ugdymo metodus pritaikyti ugdydamas kiekvieno mokinio kalbą, teikti aktualią pagalbą.
Analizuos ir vertins teksto suvokimo ir kūrimo gebėjimų ugdymui pradinėse klasėse taikomų inovatyvių technologijų įvairovę, naudojimo principus, privalumus ir ribotumus.
Gebės tikslingai taikyti inovatyvias mokymo/si technologijas teksto suvokimo ir kūrimo gebėjimų ugdymui pradinėse klasėse.
Analizuos ir vertins teksto suvokimo ir kūrimo gebėjimų ugdymo naujoves, savo veiklą grįs naujausia kalbos ir jos ugdymo mokslo teorija ir tyrimais. Laikysis pedagoginės etikos.
Dalyko turinys
Teksto samprata lingvistikoje ir metodikoje, tekstų įvairovė ir jų naudojimo pradinėse klasėse kalbos ugdymui ypatumai. Sakytinės ir rašytinės mokinių kalbos ugdymas. Teksto tipų (pasakojimo, aprašymo, samprotavimo) mokymas pradinėse klasėse. Kūrybinių rašto darbų turinio planavimas, rašymo veiklos organizavimas, pasiekimų vertinimas.
Grupėse pagal nurodytus kriterijus išanalizuoti pasirinktą lietuvių kalbos vadovėlių bei pratybų sąsiuvinių I-IV klasei komplektą, pristatyti analizės rezultatus kitoms grupėms (teksto suvokimo ir teksto kūrimo klausimais). Bendrųjų programų analizė, apibendrinimas teksto suvokimo ir kūrimo gebėjimų ugdymo klausimais.
Teksto suvokimo ir kūrimo gebėjimų ugdymo pamokų planų-konspektų rengimas (pagal pasirinktą klasę).
Atpasakojimo, įspūdžių pasakojimo, kūrybinių ir kt. užduočių naudojimo tikslai ir metodika.
Teksto suvokimo ir kūrimo gebėjimų ugdymo pradinėse klasėse individualizuotų užduočių sistema.
Mokinių motyvacijos skatinimo sistema mokantis suprasti tekstą ir rašyti kūrybinius darbus. Vaizdinės priemonės kūrimas ir pristatymas, pagalbos teikimo būdų sistema.
IKT taikymo galimybės mokantis suvokti tekstą ir rašant kūrybinius darbus. Interneto svetainės, skirtos pradinių klasių mokinių mokymuisi.
Teksto mokymo pradinėse klasėse didaktikos aktualijos: individualizavimas, ugdymas netradicinėse aplinkose, IKT užduočių kūrimas, jų privalumai ir ribotumai.
Tarptautinio ketvirtos klasės mokinių skaitymo pasiekimų tyrimo PIRLS užduočių sistema. Jos panaudojimo galimybės ugdymo procese.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 30 val.
Seminarai 15 val.
Savarankiškas darbas 62 val.
Iš viso 107 val.
Studijų rezultatų vertinimas
1. Dalyvavimas auditoriniuose užsiėmimuose ir užduočių atlikimas 20 proc.
2. Savarankiški darbai nurodyta tema 10 proc.
3. Ugdomosios veiklos pamokų projektų parengimas ir pristatymas 40 proc.
4. Egzaminas 30 proc.
Literatūra
1. 2014 Kazlauskienė, A., Gaučaitė, R., Pocevičienė, R. ir kt. Pradinių klasių mokinių kūrybiškumo ugdymas sprendžiant praktines problemas Eugrimas
2. 2016 Pradinio ugdymo lietuvių kalbos bendroji programa Švietimo ir mokslo ministerija https://www.smm.lt/uploads/documents/svietimas/bendroji%20programa%20INTERNETUI.pdf
3. 2004 Salienė, V. Gimtosios kalbos ugdymo didaktika: integruoto mokymo galimybės// Pedagogika, Nr. 70, p. 181 -186. Lietuvos edukologijos universitetas
4. 2007 Salienė, V., Nauckūnaitė, Z.. Bendrieji lietuvių kalbos didaktikos klausimai. 2 d. VPU l-kla
5. 2017 Mokymo priemonių komplektai 1-4 klasei (Pupa, Naujasis šaltinis, TAIP!, Vaivorykštė) Šviesa, Baltos lankos
6. 2002 Nauckūnaitė, Z. Teksto komponavimas: rašymo procesas ir tekstų tipai Gimtasis žodis
7. 2017 Tarptautinis skaitymo gebėjimų tyrimas PIRLS 2016: Ataskaita Nacionalinis egzaminų centras http://www.egzaminai.lt/failai/7237_PIRLS2016_Ataskaita.pdf
Papildoma literatūra
1. 2004 Buehl, D. Interaktyviojo mokymosi strategijos Garnelis
2. 2007 Charlton, B. C. Neformaliojo vertinimo strategijos: kaip formuluoti klausimus, stebėti mokinius ir planuoti pamokas, kad jos skatintų tinkamai suvokti tekstą Tyto alba
3. 2007 Rimkutė, E. Mąstymas ir kalba
4. 2006 Šiaukščiukėnienė, L., Visockienė, O., Talijūnienė, P. Šiuolaikinės didaktikos pagrindai Technologija