Anglų kalbos fonetika ir jos didaktika (PUP)

  • Dalyko kodas: PUP 2010
  • Apimtis ECTS kreditais: 4
  • Pavadinimas anglų kalba: English Phonetics and its Didactics
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Doc. dr. Giedrė Balčytytė-Kurtinienė, HUF, Anglų filologijos ir didaktikos katedra

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Dalykas skirtas bakalauro studijų studentams siekiant juos supažindinti su anglų kalbos garsų sistema ir ugdyti jų, kaip būsimųjų anglų k. mokytojų, taisyklingą tartį - kalbant, skaitant, deklamuojant ir kt. Studentai įgis žinių apie norminę anglų kalbą ir pagrindinius dialektus. Kursu siekiama ugdyti autentiškų tekstų suvokimo ir klausos įgūdžius, formuoti transkribavimo įgūdžius, supažindinti su viršsegmentiniais kalbos aspektais, išmokyti studentus praktiškai analizuoti anglų kalbos garsus rišlios kalbos kontekste, supažindinti su anglų kalbos intonaciniais modeliais, išaiškinti tipines klaidas, gimtosios kalbos tarties interferencijos atvejus, darbo su klaidomis metodiką, žadinti studentų kalbos jausmą, plėsti studentų filologinį akiratį. Kursu taip pat siekia suteikti ir didaktinių žinių apie tarimo bei fonetikos objektų mokymo tikslus ir uždavinius ankstyvajame ir pradiniame etape, mokymo programos turinį, metodiką ir strategijas, mokytojo/moksleivių vaidmenis, vertinimą, ir kt. problematiką.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The course is designed for BA students, future English teachers, and aims at the presentation of the English sound system as well as the development of their correct standard pronunciation while speaking, reading and reciting poems, etc. The students will acquire knowledge about the standard English pronunciation as well as the main dialects and registers. The course also aims at developing listening skills and transcription skills. The students will get acquainted with the segmental as well as suprasegmental aspects and intonation patterns. They will recognise the most typical mistakes due to the 1st language interference, they will find out about the main methodologies on mistake correction, they will develop their linguistic sense and widen their philological horizon. The course also aims at providing the students with didactic knowledge about the aims and objectives of teaching pronunciation and the objects of phonetics in the early and primary stage as well as the teaching syllabus, methods and strategies, the roles of the teacher and the students, evaluation strategies and other issues.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

B2 lygis

Dalyko studijų rezultatai

1. Gebės taisyklingai tarti, atpažinti ir vartoti prozodines kalbos savybes.
2. Gebės transkribuoti;
3. Gerai išmanys fonetikos ir fonologijos dalyko objektą, garsų klasifikacijas, pagrindines sąvokas ir sugebės jas taikyti tardami;
4. Įgis žinių apie norminę anglų kalbą ir pagrindinius dialektus.
5. Gebės praktiškai analizuoti anglų kalbos garsus rišlios kalbos kontekste, iš(si)aiškinti tipines klaidas, gimtosios kalbos tarties interferencijos atvejus nustatant žinių ir gebėjimų spragas, apsibrėžiant asmeninio tobulėjimo kryptis ir planuojant savarankišką mokymąsi, taikant darbo su klaidomis metodiką.
6. Gebės tikslingai valdyti didaktines žinias apie tarimo bei fonetikos objektų mokymo tikslus ir uždavinius ankstyvąjame ir pradiniame etape, mokymo programos turinį, metodiką ir strategijas, mokytojo/moksleivių vaidmenis, vertinimą, ir kt. problematiką.
7. Gebės naudoti inovatyvią metodologiją, technologijas, padedančias ugdyti tarimą.

Dalyko turinys

1. Anglų kalbos garsų sistema. Fonema / alofonas. Garsų fonetiniai simboliai.
2. Skiemuo. Skiemens sandara.
3. Žodžio kirtis. Sakinio kirtis.
4. Redukcijos lygiai. Stipriosios ir silpnosios žodžių formos.
5. Ritmas. Ritminės žodžių grupės.
6. Intonacija. Sudedamosios dalys.
7. Vienskiemenių ir daugiaskiemenių žodžių transkripcija.
8. Fonetikos ir fonologijos objektas. Mokslo šakos.
9. Artikuliacinė bazė. Kalbos padargai. Garso susidarymas.
10. Garsų klasifikacija.
11. Norminė kalba. Dialektas. Akcentas. Variantas. Registras.
12. Rišlios kalbos fonetiniai aspektai ir reiškiniai. Garsų jungimas.
13. Tipiniai gimtosios kalbos interferencijos atvejai. Savikontrolė, darbo su klaidomis metodika.
14. Tarimo ugdymo tikslai ir uždaviniai, mokymo programos turinys.
15. Tarimo ugdymo metodai ir strategijos. Tradiciniai ir aktyvieji metodai.
16. Mokytojo /moksleivių vaidmuo tarimo ugdyme. Tarimo ugdymo vertinimas
17. Technologijų integravimas ugdant tarimą.

Dalyko studijos valandomis

Pratybos 45 val.
Konsultacijos 10 val.
Savarankiškas darbas 52 val.
Iš viso 107 val.

Studijų rezultatų vertinimas

• Kontrolinis darbas raštu I (teorija) (10 %)
• Kontrolinis darbas raštu II (transkripcija) (10 %)
• Atsiskaitymai žodžiu (eilėraščių deklamavimas, tekstų skaitymas ir kt.) (10 %)
• Ugdymo turinio parengimo projektas (10 %)
• Savarankiškas darbas (įrašas) (10 %)
• Egzaminas (50 %)

Literatūra

1. 2017 Balčytytė-Kurtinienė, G. Production, Recognition, Description and Transcription of English Sounds. Vilnius: Lietuvos edukologijos universiteto leidykla http://talpykla.elaba.lt/elaba-fedora/objects/elaba:20819454/datastreams/MAIN/content
2. 2014 Cruttenden, A. Gimson’s Pronunciation of English. 8th edition. London: Routledge
3. 2013 Collins, B., Mees, I. Practical Phonetics and Phonology: A Resource book for Students. 3rd edition. London: Routledge
4. 2012 Carr, Ph. English Phonetics and Phonology: An Introduction.2nd edition. New-Jersey: Wiley-Blackwell
5. 2011 Tench, P. Transcribing the Sound of English. Cambridge: CUP
6. 2009 Roach, P. English Phonetics and Phonology. 4th edition. Cambridge: CUP
7. 2009 Baker, A. Ship or Sheep. Cambridge: CUP
Papildoma literatūra
1. 2007 Clark, J., C. Yallop. An Introduction to Phonetics and Phonology. 3rd edition. Oxford: Blackwell Publishers
2. 2010 Ladefoged, P., K. Johnson. A Course in Phonetics. Boston: M. Rosenberg Press
3. 2008 Wells, J. C. Longman Pronunciation Dictionary. Harlow: Pearson Education Ltd.
4. 1998 Skarulis, J. A Phonetic Aid for Students of English. Vilnius: VPU leidykla
5. 2005 Ashby, M., J. Maidment. Introducing Phonetic Science. Cambridge: CUP